Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » A tanárhiány miatt hogyan...

A tanárhiány miatt hogyan változnak az iskolai hagyományok?

Figyelt kérdés
Konkrétan tudtok olyanról, hogy X iskolában Y program ettől az évtől kezdve már nincs, mert a tanárok bemondták az unalmast és úgy döntöttek, hogy nem csinálják tovább? Pl. a tanárhiány miatt elmaradnak osztálykirándulások, gólyatáborok, stb.? Mi még (ha egyáltalán vannak ilyen jelenségek)?

nov. 14. 12:32
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:
65%

Az én sulimban nincs tanárhiány. (50. hely a HVG rangsorban) Minden program ugyanúgy meg van tartva mint tavaly.


50+ fős a tanári kar. Idén 8 új tanár jött az iskolába.

nov. 14. 12:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 anonim válasza:
0%
Sok fiú kimarad az élményből, hogy egy tanárnője ágyékában váljék férfivá. :(
nov. 14. 13:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 anonim ***** válasza:
100%
Ilyen kaliberű változásokat nem láttam, igaz, csak óraadó vagyok, tehát ezek a dolgok engem nem érintenek, legfeljebb ami a tanáriban szembejön velem. Amit viszont látok és más kollégáktól is visszahallok az az, hogy sok iskola jóval nagyobb szakmai szabadságot ad a tanároknak bizonyos módszertani kérdésekben. 10 évvel ezelőtt ha úgy mentél oda egy iskolába, hogy te márpedig digitális anyagokat használsz, korszerű módszertant alkalmazol, akkor a legtöbb helyről elzavartak. Ma már ilyenen nem akadnak fenn, örülnek, ha megy valaki tanítani. Nyilván ez sem igaz minden iskolára, az első válaszoló által említett kategóriájú "top" intézményekbe még mindig szűrik a jelentkezőket, igaz, a legtöbb esetben oda van is honnan. De egy szabolcsi zsákfalu általános iskolájában fizika-kémia szakosként nem nagyon tudsz olyan feltételeket szabni, amit ne teljesítenének - nyilván, ami nem az óraszámot vagy a fizetést érinti.
nov. 14. 13:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 A kérdező kommentje:

"10 évvel ezelőtt ha úgy mentél oda egy iskolába, hogy te márpedig digitális anyagokat használsz, korszerű módszertant alkalmazol, akkor a legtöbb helyről elzavartak."

Miért zavartak volna el? Legfeljebb közölték, hogy az náluk nem fog menni, mert a digitális anyagokhoz nincsenek meg az eszközök.

nov. 14. 19:42
 5/13 anonim ***** válasza:
91%

Az elzavarást nyilván képletesen írtam, elnézést, ha nem jött át.

Nem, saját tapasztalatból és kollégák elbeszélései alapján is merem mondani, hogy erre nagyon húzták a szájukat, nekem volt olyan hely, ahol emiatt nem született megállapodás.

Egyébként jellemzően kevésbé a digitális eszközökkel volt a baj, bár volt olyan iskola, ahol, amikor mondtam, hogy bizonyos feladatokhoz szükségem lenne arra, hogy a diákok használhassák a mobiltelefonjaikat az órán, akkor ezt kategorikusan megtiltották. Az eszköz ott lett volna szinte mindenki kezében, párokban kényelmesen tudták volna használni, de az iskola vezetése nem engedte, mert “ez komolytalan”, ha az órán a diákok a telefonjaikat nyomkodják. Ez egészen pontosan 2015-ben hangzott el.

A nagyobbik baj a módszertannal van. A pedagógusok egyik legnagyobb problémája, hogy iszonyatosan norma követőek vagyunk, ami miatt -szerintem- az egyik legnehezebb feladat azt felismerni, hogy nem csak úgy lehet tanítani, ahogy minket tanítottak. Márpedig a legtöbbünket a klasszikus frontális oktatás módszerével tanítottak, holott ennél vannak minden szempontból korszerűbb, és főleg hatékonyabb módszerek. Ennek ellenére a legtöbb tanár, pont a fentebb említett normakövetés miatt, jellemzően ezt az oktatási formát alkalmazza, és ami a nagyobbik baj, csak ezt tartja “normálisnak”. Volt olyan kollégám, aki például előszeretettel nyúl olyan módszerekhez, mint például a tükrözött osztályterem, vagy értékelés tekintetében a gamification, és őt se szívesen alkalmazták.

Pár hónapja, mikor a mostani iskolámban felmondott, egy héten belül 3 igazgató kereste meg, köztük olyan is, aki pár éve még megmondta, hogy nem hajlandó alkalmazni, ha ilyen módszerekkel akar tanítani.

nov. 15. 00:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/13 anonim ***** válasza:
37%

Egy kis falusi iskola ahová jár a gyerekem. Itt most az idén 5 tanitó kezdett, 1 biztos elmegy jövőre. De itt nincs tanárhiany. Egy átjár a közeli városból oraadonak. Most én is tanitonak készülök.

Én nem látom itt a tanarhianyt. Matek tanár felmondott rögtön találtak a helyére ujat

nov. 15. 09:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:

#6 sokszor nem is konkrétan a tanárhiány a probléma, hanem az a fluktuáció, amit egyébként te is említesz...


#5, szerintem az sem jó hozzáállás, hogy egy tanár egy konkrét módszertanban tanít és ahhoz mereven ragaszkodik. A helyzet követeli meg magának ugyanis a módszertant és nem a tanár dönti el, hogy ő mit használ.


Én mindig is úgy képzeltem ezt el, hogy a módszertanok csak eszközök a tanári palettán, igazából a csoportösszetétel, tananyag stb. döntik el, hogy éppen melyik módszer a megfelelő az átadásukra. Pl. egy összefoglaló órán a kooperatív csoportmódszer jobb lehet mint a frontális módszer. Akár egy órán belül különféle feladatokhoz kapcsolva lehet ezeket váltogatni.


Az sem egészséges, ha egy tanár eldönti, hogy ő márpedig egyfajta módszertanban tanít és ahhoz ragaszkodik tűzön-vízen át. A modern módszerek is lehetnek hatástalanok vagy kontraproduktívak, ha nem a megfelelő gyerekeken vagy nem megfelelő tananyaghoz stb. alkalmazzák őket. Ennek megfelelően a frontális oktatásnak is megvan a maga szerepe és létjogosultsága, bár az igaz, hogy az ehhez való merev ragaszkodás is ugyanaz a kategória, amiről én is beszélek.

nov. 16. 13:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 anonim ***** válasza:

#7

Teljesen igazad van, de egy szóval se mondtam, hogy erről lenne szó. Tökéletesen egyetértek veled, minden esetben az adott helyzetnek megfelelő módszert kell alkalmazni, ami függ a tananyag jellegétől, az osztálytól/csoporttól, valamint magától a tanártól is. A létező legnagyobb hiba az, ha valaki kezében a kalapáccsal mindent szögnek néz - de legalább ugyanekkora hiba, ha ezt úgy akarjuk elkerülni, hogy inkább soha nem veszünk kalapácsot a kezünkbe.

Az, hogy valaki előszeretettel használ egy módszertant, az nem azt jelenti, hogy csak azt ismeri, hogy csak azt használja, és akkor is azt használja, amikor vagy a tananyag nem teszi ezt lehetővé, vagy a diákok nem nyitottak rá. Én csupán arra próbáltam rávilágítani, hogy ezen a téren -szerencsére- egyre nyitottabbak az iskolák, legalábbis egy részük.

nov. 16. 13:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/13 Szándékos Bendegúz ***** válasza:
29%

Az iskola egy kívülről létrehozott rendszer.

Kívülről határozzák meg mit kell ott elvégezni,és ehhez mennyi munkaerő kell ? Sajnos a tanítandó anyagokra a szülőknek nincs semmilyen befolyásuk.

Ez azért is érdekes, mert az összes költséget a szülők állják az adóbefizetéseiken keresztül.

Kíváncsi volnék arra, hogy ha azt tanítanák az iskolákban amit a szülők fontosnak tartanak, akkor is volna-e tanárhiány ?

nov. 19. 09:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 A kérdező kommentje:

"Az iskola egy kívülről létrehozott rendszer. Kívülről határozzák meg mit kell ott elvégezni,és ehhez mennyi munkaerő kell ?"

Az ott biztos, hogy kérdőjel akart lenni? Mert akkor nem értem...


Ha pont lett volna, akkor meg: szerintem kívülről csak a tananyagot határozzák meg, meg hogy mennyi munkaerőt adnak a tananyag megtanításához - és persze ráraknak az iskolák nyakára még plusz feladatokat, pl. az érettségik megszervezését, az országos méréseket meg hasonlókat, amik kötelezőek, tehát nem lehet rájuk nemet mondani, de rengeteg minden történik egy iskolában ezeken kívül is, amiket tulajdonképpen nem lenne kötelező megszervezni, lebonyolítani, mert vajon ki kötelezhetné rá a tanárokat (nyilván senki), hogy a szabadidejükben ilyesmiket csináljanak, hogy pl.:

- kirándulások

- táborok

- színdarab betanítása, előadása

- iskolai koncertek

- házi versenyek mindenféle tantárgyakból

- országos, megyei, stb. versenyekre való felkészítés (amit a legtöbb esetben órarenden kívül, gyakorlatilag ingyen, szívességből csinálnak a tanárok akár eseti jelleggel, akár heteken át rendszeresen, a verseny sajátosságaitól függően - pl. ha valaki továbbjut az angol OKTV-n, akkor a következő körre külön fel kell, illik készíteni, hiszen ott majd egy angol nyelven elolvasott könyvről kell tudnia majd beszélni többek között, amit azért jó, ha a tanárával is átbeszélget a verseny előtt, nem? De.)

- stb., stb., stb.


Aki nem szervezett még semmi ilyesmit, annak fogalma sincs, hogy mennyi pluszmunka mindez, és ez mind olyan, ami ha nem lenne, azért jóval sivárabb lenne az élet az iskolákban - viszont csupa olyasmi, amit a tanárok szerelemből csinálnak, mert nem fizeti ki nekik senki.


Az ott van a követeléseik között, hogy fizessék ki nekik, ha 1 órával többet kell megtartaniuk, az viszont nincs ott a követeléseik között, hogy fizessék ki nekik a mondjuk plusz 60 órát, ami ahhoz kell, hogy egy iskolai tábor megvalósulhasson?... Miért nem???

nov. 19. 21:03
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!