Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Javítana-e a gyerekek olvasási...

Szándékos Bendegúz kérdése:

Javítana-e a gyerekek olvasási képességén az ha valamiféle minőségellenőrzést vezetnénk be az általános iskolákban ?

Figyelt kérdés
jan. 4. 07:42
A kérdező szavazást indított:
Igen javítana .
nem javítana.
Nincs rá szükség mert ezzel minden rendben van.
11 szavazat
 1/9 anonim ***** válasza:
50%
Minőségellenőrzés helyett rendes fizetéseket, tisztességes körülményeket kellene teremteni.
jan. 4. 07:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
65%
KIT vagy MIT akarsz "minöségellenörizni"????
jan. 4. 08:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
100%

Szerintem szoktak ellenőrizni (legalábbis emlékeim szerint anno volt, hogy valami random idegen beült az óránkra) bár ennek nem sok értelme van 1-1 alkalom alatt nem derül ki, hogy valaki alkalmatlan-e a tanításra...


Szóval szerintem nem javítana, az viszont igen, ha valahogy meglehetne szerettetni velük az olvasást. Nem csak feladni az unalmas olvasmányt azt joccakát.

jan. 4. 09:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:
83%
Az olvasási képességen csak az olvasás segít. Ma nem olvasnak a gyerekek, ezért aztán a szövegértésükkel komoly probléma van. A szülőnek is lenne mit csinálni ez ügyben, elvégre a gyerek az övé.
jan. 4. 12:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:

Nem gondolod, hogy ha csak ennyi lenne a megoldás már réges-régen megoldódott volna a helyzet? Ez azért ennél összetettebb probléma.

Ahogy előttem is írták az olvasás és szövegértés olyan készség, amit rengeteget kell gyakorolni, hogy valóban menjen. Egy osztályban van 25-30 gyerek és heti 5*45 perc magyaróra. Ebből már eleve látható, hogy egyszerűen túl kevés az idő egy-egy gyerekre, tehát nem árt otthon is gyakoroltatni vele. Ez az elején nehéz lehet, a gyerek már bonyolult meséket képes meghallhatni (remélhetőleg mesélnek neki, ha máshol nem legalább az oviban) közben meg csak lassan tud kibetűzni 3-4 sornyi primitív szöveget és ez nyilván zavarja. Van aki magától is elég motivált, hogy gyakoroljon, de a többség nem ilyen. Tehát az, hogy a szülő odaül-e mellé napi rendszerességgel egy fél órára gyakorolni elég jelentősen befolyásolja a későbbieket.

A probléma nagy része ebből is adódik. A félanalfabéta szülő, aki maga sem tud olvasni nem fog a gyerekével semmit gyakoroltatni. Számára nem is fontos a tanulás és ezt a hozzáállást át is adja Tehát ezek a gyerekek nem fognak gyakorolni, egyéb problémáik miatt jó, ha az órán figyelnek. Viszont, ha már az olvasás technikai része sem megy megfelelően az egyre hosszabb szövegek értelmezése még úgy se fog. A gyerekek egy része ekkor már fel is adja, meg se próbálja elolvasni, így persze még kevésbé fejlődik a technikája, a szövegek meg csak egyre hosszabbak lesznek. Ez egy ördögi kör. Ezek után hatodikban megírják a kompetencia tesztet, ami egészen jól mutatja országos szinten is, hogy egyre több ilyen gyerek van + hogy a szociális helyzet és az olvasási készség Magyarországon nagyon is összefügg. (éppen elegen leírták már, hogy ez mennyire gáz így)

jan. 4. 13:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 A kérdező kommentje:

Én azt hiszem tudom hol akadt el az írás-olvasás oktatás.


Én ugyanis most végzek egy tanulási tanfolyamot.

A tanulás egyik alapvető akadálya az, ha az olvasó nem érti a SZAVAKAT, amiből az olvasott szöveg áll.

A szavak ugyanis jelentenek valamit, amit meg kell érteni az olvasónak.

Az iskolákban jelenleg megtanítják a betűket.

Azután elvárják a gyerekektől, hogy tudjanak olvasni.

Hogyan tudnának olvasni, amikor az elébük tett oldalakon olyan szavakat látnak, amiknek nem ismerik a jelentését.

Tehát azért rossz a szövegértésük, mert nem ismerik a szavak jelentését.

A félanalfabéta szülő problémája is ez lehet.

Olyan környezetben nőttek fel, ahol nem voltak használatban azok a szavak , amiket az olvasókönyvben láttak.

jan. 5. 17:26
 7/9 A kérdező kommentje:

Az előbb elfelejtettem példát írni.

Gondolom ez ismerős szöveg.

Szerintetek hány kisiskolás érti meg az alábbi szavakat ?


" Ég a napmelegtől a kopár szik sarja, Tikkadt szöcskenyájak legelésznek rajta."

jan. 6. 07:49
 8/9 anonim ***** válasza:
Gyakorlat teszi a mestert. Az olvasási képességen csak az olvasás segít. Sok és értő olvasás. Nemcsak elolvasnia kell a szavakat, hanem felfogni a szöveg értelmét.
jan. 7. 21:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 A kérdező kommentje:

A síma, szokásos olvasás nem megoldás. Ezt biztosan tudom, mert gyerekkoromban rengeteg könyvet elolvastam. Rengeteg szó volt azokban a könyvekben, amiknek nem értettem a jelentését.

És nem csak a szokatlan szavakról beszélek, hanem sok egyszerű magyar szó is homályos maradt. Most amikor nem értek valamit, akkor azonnal megyek a szótárakhoz és megnézem azt a szót, amit nem értek.

jan. 11. 08:04

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!