Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Tanulási lehetőségek » Megéri az egészségügyet...

Megéri az egészségügyet választani?

Figyelt kérdés
Pályaválasztás előtt állok és szakmát szeretnék tanulni. Az egészségügyön gondolkozok, mert fontos hogy a munkámmal segítsek másokon és szeretek emberekkel foglalkozni. Gondolkodtam az ápolón, asszisztensen. Mit gondoltok megéri ezt választani? Esetleg valakinek személyes tapasztalata? Ha tudsz jobb tippet ne tartsd magadban.
2022. jún. 15. 13:25
 1/8 anonim ***** válasza:
66%

Szereted, ha vezényelhető vagy?

Szeretsz hétvégén, ünnepnapon is dolgozni?

Szeretsz túlórázni, 12 órás műszakban dolgozni?

Szereted, ha a hozzátartozók rajtad kérik számon, miért nem javul a beteg állapota?



Ha igen, nyugodtan válaszd ezt a pályát.

2022. jún. 15. 14:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
52%

Hát ha ezt szeretnéd csinálni, éd élvezed, akkor igen.

Engem személy szerint már maga a környezet is nagyon taszít. Elég nyomasztóak a magyar kórházak.

Mondjuk pozitívum, hogy ki tudsz vele menni külföldre.

2022. jún. 15. 17:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim ***** válasza:
77%

Én egészségügyis vagyok, fogorvos, és nem, semmiképpen sem ajánlanám ennél alacsonyabb végzettséggel ezt a szektort.

Amit én látok az az, hogy borzasztóan alulfizetettek és nem jól megbecsültek a szakdolgozók. Lehet, hogy az első pár évben visz majd a fiatalos lendület, de pénzből élünk mindannyian, és hidd el, nem fog jól esni, hogy te kapsz egy kis sz@rt hó végén 30 éves tapasztalattal, míg a pályakezdő orvos, akit még beteg közelébe is alig lehet engedni meg viszi haza annak a többszörösét.

Szerintem borzasztó degradáló, mikor "nővérkéznek" a betegek, mintha valami kisgyerek lenne az ember.

Plusz, amit fentebb is írtak: ügyeletek, ünnepnapok, véget nem érő műszakok. Ugyan kisebbségben vannak a problémás betegek, de egy rossz pillanatodban beléd rúgó, sértegető, követelőző "fizetem a tb-t nekem minden is azonnal jár" c. beteg eléggé el tudja venni az ember kedvét akár hónapokra is.

Ha mindenÁron eü, de magasabb végzettséget nem akarsz, akkor én még talán a fogászati asszisztensit látom a leginkább emberbarátibbnak. Nyilván itt is vannak hülyék sőt, azt szoktam mondani, hogy a fogorvoshoz az asszisztensen keresztül vezet az út, de valamivel jobban látszik a munka vége, jobban tervezhető (itt sem feltétlen dobunk el kapát kaszát, ha a hivatalos rendelési idő véget ért, de nagyjából azért lehet sejteni, hogy mikor végzünk és itt nem elhúzódó 12 órás műszakokról van szó), nincs ügyelet, mi ünnepnapon nem dolgozunk (ez persze munkahelye válogatja, de egy átlag rendelő ilyenkor bezárja kapuit). Én és a munkatársaim pluszban elég szépen is honoráljuk az asszisztenseket a plusz bevételekből. Nem szeretnék konkrét számot mondani, most jött át hozzánk egy új kollegina kórházból, egy gyengébb hónap végén már az eddigi átlag fizetésének a dupláját vihette haza, és ennél többnyire azért jobbak szoktak lenni a bevételeink.

Na, ez volt itt a reklám helye.

2022. jún. 15. 20:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 anonim ***** válasza:

3-as hozzászóló.

Szerinted mi lesz ennek a vége?

Mert szinte mindenhol szakember hiány van a szakmáknál.

Te is láthatod az egészségügyben.

Ott az oktatásügy is.

Rendőrség, tűzoltóság, állami kezelő szerveknél, mint szennyvízkezelés, stb.

+ az átlagéletkor is 50-55 év környékén van sok szakmai ágazatban.


Lehet összeomlás a pénzhiány miatt (pl. nyugdíjak finanszírozása is kérdéses, mert nincs pénz, OEP-nél dolgozó mondta nekem) ezekben az ágazatokban.

Nincs gazdasága az országnak, csak adófizetői, meg multis összeszerelő üzemei.


Milyen jövőt jósolsz 10-15 év múlva?

2022. jún. 16. 07:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:
74%

Kedves 4-es!

Én már 10x éve hallgatom, hogy ez így tarthatatlan, és össze fog omlani az egészségügy - valahogy mégis elduruzsol azóta is. A legfőbb problémái amúgy is több évtizedekre nyúlnak vissza, ilyen volt ugye a paraszolvencia kérdésköre is, ami még a Kádár-korszak találmánya és 33 évvel a rendszerváltás után sikerült valamit is csinálni vele. Ez elég jól demonstrálja amúgy, hogy mi a baj a magyar eü-vel.

Jelenleg is folynak változtatások, aminek egy része amúgy szerintem hosszútávon jó és logikus, más részük meg a kényszer szülte megoldás. Utóbbi érint engem is: mivel nem fogszabályozó szakorvosokra van szükség általában, hanem arra, hogy a végeken valaki huzigálja a cigányok fogát, egyre inkább ellehetetlenítik a végzett fogorvosok helyzetét, hogy valahogy is bekerülhessenek a rezidensképzésbe. Egyre kevesebb rezidens hely jut egyre több fogorvosra. Én 4. éve próbálok bekerülni a rendszerbe és kitörni jelenleg a falusi kis praxisomból, amivel az első számú problémám az, hogy professzionálisan semmiféle kihívást nem jelent. De mint írtam, erre van szükség elsősorban, mert egy általános fogorvos a legfőbb feladatokat el tudja látni.

Én nem gondolnám ,hogy 10-15 év múlva összeomlana itt bármi. Menni fog ez így vagy úgy, aki egy kis pénzhez jut, az fut úgyis egyből magánba, akinek meg nincs pénze, annak általában igénye sincs jobb, vagy akármilyen ellátásra. Utóbbi alatt a tapasztalatimat értem: hiába van "ingyen", az elhanyagolt, perifériára szorult akkor jön, ha már nagyon nagy a baj, és akkor sem különösebben izgatja, hogy mi lesz az eredmény, holott sokszor csak a szomszéd utcába kéne átugrania.


Pénz nyilván nincs, mert fizetni senki sem akar, de kivenni belőle annál inkább. Mint írtam, változott a diagnosztika és a terápia is, ezek nyilván pénzbe kerülnek ,a tb mégsem követte ezeket a változásokat, még az inflációt sem. Párom nagyszülei anno elvégezték a 6 év orvosit, azt kikerültek dolgozni és csókolom. Ma egy orvos alsó hangon tanul 11 évet, ha csak egy szakvizsgája van, ráadásul az a 6 év sem csak annyi, mint anno volt. A nagyszülők sokszor kikerekedett szemekkel nézik, hogy mi, fogorvosok miket tanultunk, ők még csak nem is hallottak ilyesmiről, nálunk meg alapozó tárgy volt. Természetes, ha ennyi év tanulás után több pénzt akar látni az ember a számláján, mint a 40-50-es években tanult, már nyugdíjas ex-kollégák. Ez persze igaz a szakdolgozókra is. Csakhogy amíg itt vannak velünk azok a generációk, akik a Kádár korszakban szocializálódtak, mikor valóban minden is ingyen volt, addig nem lehet rendszerszintű változtatásokat csinálni. Sosem fogod tudni elmagyarázni a 8 általánost végzett Átlag Gézánénak Tápiómihályhónalján, hogy anno ez miért volt ingyen, most meg miért kell ezért fizetni. És ők a tömegek, nem a magasan kvalifikált dolgozó.

2022. jún. 16. 09:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:

Kedves 5-ös válaszoló!

Köszönöm szépen a válaszod.


De, ha nincs keret a tanárok, ápolók, tűzoltók, börtönőrök, stb. bérének erőteljes rendezésére, akkor hogyan várható el, hogy vonzóvá tegyék az adott szakmát, legyen utánpótlás, hogy a rendszert működtetni lehessen, mikor rendőrnek is csak pár száz fiatal jelentkezik, miközben több ezer rendőr hiányzik a rendszerből úgy, hogy 10-15 éven belül nagyon sokan fognak még nyugdíjba menni.

Vagy pár fizika és kémia tanár végez az egyetemen, miközben végzés után, 2-3 éven belül mondanak is fel az alacsony bér, bürokrácia, stb. miatt.

Ez igaz amúgy többi ágazatra is.


Így, hogyan lesz fenntartható a rendszer?

Minőség és biztonság már nem is fog számítani?


Mert nem látom politikai oldalról, hogy bármiféle akarat lenne egy valódi rendszerváltásra.

Bár tény, ehhez erkölcsös, tehetséges, szakmailag felkészült politikusok, szakértők, szakemberek kellenének.

E helyett inkább kontraszelekció van.

2022. jún. 16. 10:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:

Az egészségügyön kívüli dolgokhoz egyáltalán nem értek, csak elképzeléseim vannak, hogy például tanárokból miért lett ekkora hiány. Úgy gondolom, hogy a főbb problémák itt sem új keletűek. Anno általános alsó tagozatban mondta a tanítónk, hogy csak akkor válasszuk nőként a tanári pályát, ha gazdag férjet fogunk ki mellé. Ez 20 éve volt, már akkor probléma volt a fizetés, a megbecsültség. Teszem hozzá, én úgy érzem, hogy jelenleg szinte semmilyen végzettségnek nincsen megbecsültsége, anno ha a faluban végig ment az orvos, a tanár vagy a plébános, akkor megsüvegelték őket. Most orvosként rád verik az ajtót, ha nem állsz vigyázzba, mert megjelent valaki, tanárokról meg napról napra hallunk, hogy egyre kevesebb lehetőségük van fegyelmezni a gyerekeket. Fizikai fenyítés ugye teljesen megszűnt, egy figyelmeztetés meg mégis kit érdekel? Sokszor még a szülő is csak mosolyog rá.

Hogy a tanári pálya nem vonzó, azon egyáltalán nem csodálkozom. Nem csak a fizetés miatt, de őszintén: mégis mennyire tudják visszaadni a fizikát, vagy a kémiát úgy, hogy a valós életből hozzanak példákat? Csoda, ha úgy jön ki az ember egy természettudományos óráról, hogy "nekem erre sosem lesz szükségem", amikor így kezdődik a téma: alacsony dimenziós rendszerek? A pedagógia -szerintem - mint tudomány elég sokat fejlődött az elmúlt évtizedekben, mégis megragadtak sokan azoknál az oktatási módszereknél, ami már az 50-es években is elavultnak számított. És ezen még sokszor egy lelkes és jó pedagógus sem tud sokat segíteni, ha maga a tankönyv is ilyen módszerekkel íródott.

Hogy visszakanyarodjak az eredeti témához: látványos összeomlása nem lesz semminek sem, szép fokozatos összeolvasztások, rendszer szintű átalakítások lesznek, de ez mind csendben zajlik és mind úgy, hogy rá lehessen kenni valaki másra az okot. Sok évig kivárták, hogy egyre több legyen a teljesen ellátatlan települések száma, mind háziorvosi, mind fogorvosi szinten. Lehetett tudni már 10 éve is, hogy gond van? Persze! Akkor miért nem léptek már akkor? Egyszerű: mert így lehet azt mondani, hogy a nagy lóvék ellenére sem mennek ki az orvosok ilyen helyekre dolgozni, emiatt kényszerül rá a rendszer az átalakulásra, például tervezik központosítani a háziorvosi ellátást, miszerint nem lesz minden zsákfaluban elérhető orvos, hanem kell utazni érte, de ott cserébe jó színvonalú és valóban elérhető ellátás lesz, mivel jelenleg is rengeteg olyan település van, ahol papíron minden ok, de valójában nem dolgozik ott senki (én is ilyen faluban vagyok fogorvos, háziorvos ritkán kijön másfél órát telemedicinázni). Ha mindezt meglépik mondjuk 10 évvel ezelőtt, akkor azok a települések ,ahol még elduruzsolt valamiféle ellátás (75 éves bácsika rendelget) nem értették volna, hogy ez miért nem működhet tovább. Most már ezekben a falvakban is megüresedett a praxis, utánpótlás nem lesz sosem, most már elég nagy a baj ahhoz, hogy lehessen változtatni.

2022. jún. 16. 12:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 anonim ***** válasza:

Írtad az oktatást.

Az oktatással kapcsolatba van javaslatom, bár még kezdetleges, de parlamenti szinten elhatárolódnak tőle. Mondjuk tudom, hogy miért.

Ha gondolod, véleményezheted.


Ami az általános (felső) és középiskolai oktatást illeti.

Az informatikai technológiák térnyerése, hasznossága miatt én interaktív adatbázisokat hoznék létre, így a közölt tárgyak anyaga teljes egészében fent lenne a neten is úgy, hogy az átlagos képességű ember is megtudja érteni.

Suliban is elég lenne a tablet és a pencil.


Ami a tantárgyakat illeti, a cél a sikeres és boldog életre való felkészítés lenne. Ehhez pedig életszerű tananyag kell, tehát az életből vett példákon, kísérletezéseken keresztül sajátítaná el a diák a

- matematikát,

- fizikát,

- kémiát,

- földrajzot,

- biológiát,

- embertant,

- történelmet,

- környezetvédelmet megfelelő tanulásmódszertan által.

Ez lenne a hétköznapi tantárgyhasznosítás. Azért, hogy az adott tudomány nyelvezete által képes legyen a hasznosító (tanuló) életének biológiai, kémiai, földrajzi, történelmi, fizikai szereplőit jellemezni, összehasonlításokat végezni, keresni, értelmezni, kérdezni, megismerni, tájékozottnak lenni, stb.

Ha valakit jobban érdekel (mélyebben) az adott tantárgy, mert egyetemre szeretne menni, mehet a külön felkészítés.


Ami a sorrendet illeti:


1. Lelki gyakorlat és szokások tantárgy nélkülözhetetlen, hogy egészséges lelkületű, önbizalommal teli, érzelmileg- és gondolkodásban tudatos, bátor, tettre kész, erkölcsös, lelkiismeretes, közösségszerető, illemtudó, megfelelő időgazdálkodással rendelkező, megoldásokban- és felelősségteljesen gondolkodó, önmegújuló, önfeláldozó, szeretni-, örülni-, akarni- és kitartani tudó fiatalok lépjenek ki az életbe.


2. Magyar nyelv

Cél a valóságból kiinduló könyvek olvasásának megszerettetése, valamint szövegalkotás, szövegértés, esszéírás, beszédművelés, érvelés mesterségének elsajátítása.

Hivatalos, egyéb levelek írása. Szövegértésnél az adásvételi-, banki-, munka-, biztosítási-, jogi szerződések értelmezését is gyakoroltatni kell.


3. Gondolkodási módszerek

Ezen (gondolkodás) nincs mit szépíteni, ennek természetesnek kell lennie. Szükséges oktatni az életből vett példákon keresztül, mint

- intelligencia fejlesztés,

- kérdezés tudománya,

- Pólya módszere,

- “hat sapka” módszer,

- űrlap módszer,

- értékelemzés,

- siker és sikertelenség okainak elemzése,

- variáció,

- elmetérkép,

- lista módszer,

- statisztika,

- tudományos gondolkodás és módszertan stb.


4. A már feljebb közölt tárgyak (fizika, matematika, stb.) oktatása.


5. Szervezés és vezetés

Azért szükséges, hogy a fiatal képes legyen kezébe venni élete irányítását, jó döntéseket tudjon hozni, előre is gondolkodni, képes legyen a hibákra, veszélyekre is figyelni, kezelni őket, optimalizálni (legjobb állapotra törekedni, illetve fenntartani), stb. Tehát oktatni és gyakoroltatni kell:

- döntéstudományt,

- irányítástudományt,

- szervezéstudományt,

- rendszertudományt,

- optimalizálást.


6. Informatika

A piaci igények miatt az office csomagokon kívül szükséges a programozási nyelvek és hálózati ismeretek látásmódjával, alapvető folyamataival tisztában lenni gyakorlatias módon.

Internetes keresés- és információszűrés szabályait is gyakoroltatni kell életből vett példákon keresztül, veszélyekre is felhívva a figyelmet.


7. Idegen nyelv

Angol és német nyelv nem csak kétnyelvű módszertanon alapuló elsajátítása. Meg kell ismertetni a tanulókkal az egynyelvű tanulási módszereket is.

Lásd: beszeljangolul.com


8. Párkapcsolat és családi élet

Sajnos úgy kerülnek ki a fiatalok az életbe, hogy nincsenek felkészítve a párkapcsolatra és családi életre. A szülők legnagyobb része sincs a helyzet magaslatán. Kell oktatni:

- felkészítés a párkapcsolatra,

- gyakorlati erkölcstan,

- férfi és női szerepek,

- illemtan,

- vitakultúra,

- igényelemzés,

- felkészítés a családi életre,

- szeretkezés alapelvei és következmény ismeret,

- anya és apa szerep,

- egészségtan,

- háztartástan,

- dietetika,

- ápolástan,

- relaxációs módszerek,

- vásárlástan,

- főzéstan,

- szórakozás- és biztonságtudomány,

- szakmaválasztás (fizetés, egészségügyi tényezők, trendek, távolabbi kilátások, igények, stb.),

- tanuló, munkavállaló, iskolai fenntartó, munkáltató jogai,

- állásinterjúra való felkészítés.


9. Közgazdaságtani és pénzügyi ismeretek

Alapvető dolog a piac, cégek működésével tisztában lenni, illetve a pénzügyeket tudatosan kezelni. Lásd:

- N. Gregory Mankiw: A ​közgazdaságtan alapjai

- youtube: Kiszámoló akadémia (pénzügyi tervezés, banki és biztosítói termékek, stb.)


10. Politika ismeret és érdekérvényesítés

Az előző rendszerben kizárták az embereket a politizálásból, így nem alakulhatott ki valódi, demokratikus gondolkodásmód, nem jöhetett létre demokratikus-embertársadalom. Gondolatébresztőnek:

- Parlament és a hozzá kapcsolódó intézmények funkciója, ismerete.

- Jogszabályalkotás menete, ismerete és hatásai.

- Kérdezés tudománya a politikusok felé.

- Kritikai gondolkodás és információkutatás, információhasznosítás.

- Propaganda ismeret. Mit jelent manipulálni, az érzelmekre hatni, félrevezetni, megtéveszteni, eltitkolni, hazudni, elhalgatni, elrejteni, stb.?

- Megbízhatóság és minőség vizsgálat a politikusok beszédeinek, munkájának elemzésénél.

- Mit jelent a kampány program? Lépésről-lépésre hogyan csinálnák meg az adott programot? Konkrét módszertan? Honnan, miből teremtik elő a pénzt?

- Döntéseknél nem alkalmazzák az értékelemzés módszerét, hatásvizsgálatot?

- Mit jelent a teljes átláthatóság vizsgálat az összes párt működésénél? Ideológia, pénzmozgások, működési költségek elszámolása? Pártnyilvántartás?

- Miért kellett a mentelmi jog? Miért csak nekik?

- Mit jelent a politikusok családfájának nyilvánosságra hozása? Ügynökakták? Miért szükséges ez? Miért nem hozzák nyilvánosságra?

- Miért szükséges bevezetni a szakmai alkalmassági vizsgálatot, pszichológiai- és hazugság vizsgálatot a parlamentben dolgozó emberek felé?

- Miért szükséges eltiltani a politikusokat az üzleteléstől?

Miért nem elég nekik a fizetésük? Mit jelent a teljes vagyonosodási vizsgálat a politikusnál, családtagoknál, holdudvarnál?

- Mit jelent a hazaárulás?

- Mit jelent kiszolgáltatni a népet külföld, stb. felé? Mik lehetnek ennek a veszélyei?

- Miért nem használják ki Magyarország természeti, stb. adottságait a nép érdekében?

- Mi a szakmai erkölcs? Miért ismeretlen fogalom ez a parlamentben?

- Mik a célok valójában?

- Mik a lehetséges veszélyek?

- Mik a tennivalók?

- Mik a megítélési szempontok?

- Mik a tudnivalók?


11. Testnevelés

Itt a cél az egészségmegőrzés lenne. Lásd:

- gerinctorna,

- Alexander-technika,

- Autogén tréning (lazítás).

Ha valakit érdekel az adott sportág, fogyni, erősíteni szeretne, biztosítani kellene neki az adott egyesülethez való csatlakozást, ingyenesen, tanórán kívül.


Ha gondolod, írhatsz plusz javaslatokat.


Üdv.

2022. jún. 16. 12:43
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!