Aki maga nem alkot egy adott művészeti ágban, az meg tudja ítélni, hogy egy alkotás mennyire áll magas színvonalon?
Természetesen igen!
A legtöbb hivatásos kritikus sem alkotómüvész, ennek ellenére vannak szakmai ismeretei.
De hogy egy egyszerübben érthetö véleményt is írjak, szerinted aki nem hivatásos szakács, az el tudja dönteni, hogy a feltálalt étel jó ízü?
"De hogy egy egyszerübben érthetö véleményt is írjak, szerinted aki nem hivatásos szakács, az el tudja dönteni, hogy a feltálalt étel jó ízü?"
Igen, de lehet, hogy egy szakács rossznak ítélne olyat, ami szerintme még teljesen jó.
"Aki maga nem alkot egy adott művészeti ágban, az meg tudja ítélni, hogy egy alkotás mennyire áll magas színvonalon?"
Rövid válasz: nem tudja.
Hoszzú válasz: nem is lehet, mert a művészet elbírálása nem objektív alapokon nyugszik. A szakács főztje jó példa.
Szerintem több szint van.
Az átlag alkotás szintjén (pl amikor kezdők alkotnak) egy jószemű műértő is meg tudja ítélni, hogy jó vagy nem. Nem kell hozzá alkotónak lenni, de szakembernek sem.
A profi alkotások közti választásnál viszont kell alkotói vagy szakértői tudás. Az alkotók mélyebb szinten belelátnak, "belülről" ismerik a folyamatot, ezért tudják értékelni. De itt a féltékenység vagy más értés bezavarhat. Míg a szakértők "kívülről", elméletek alapján látják a dolgot. De itt meg időnként az ismeretség bezavar, vagy az, hogy rá akarnak húzni olyan nézetet a műre, aminek az soha nem akart megfelelni.
Szóval igen, egy nem alkotó is meg tudja mondani, hogy valami jó-e, ha képes objektíven ítélni.
Én írok. Ez miért fontos?
Köszönöm 7-es, elég részletesen bemutattad.
19:26-os és 09:44-es vagyok
Kedves Kérdező!
Azért fontos, hogy magad alkotsz-e vagy sem, mert te, mint író, kívülről is és belülről is érzed/érted/látod az alkotást folyamatát és magát a létre hozott művet. Nyilván differenciáltabb a véleményed azoknál az ún. műv. történészeknél/kritikusoknál, akik tanultak egy értékelési rendszert, keretet. Viszont sosem csinálták még. Ergó fontos szempontok maradnak ki az ítéleteikből.
Többet adok egy szakmabeli 3 soros kritikájára, mint a hivatalos kritikusok kétoldalas visszajelzésére. Nem, sosem várhatom el senkitől (se személytől, se kritikában, se elvi síkon) hogy objektív legyen a művemmel szemben. A művészetben nem létezik objektív szempontrendszer, amit 09:26-os ír, és nevez objektívnek, az egy "megszavazott" mérce. Ha egy alkotás hasonlít azokra a már elkészült művekre, amit "jónak" nevezünk, akkor az új készítményis "jó", ha nem, nem.
Legnagyobb műv. mércetorzító ereje -megfigyelésem szerint- az időnek van.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!