Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Művészetek » Ezzel mit akar mondani?

Ezzel mit akar mondani?

Figyelt kérdés
"Olyan vagyok, mint a tengerparton játszó gyermek, aki játék közben imitt-amott egy, a szokottnál laposabb kavicsot vagy szebb kagylót talál, míg az igazság nagy óceánja egészében felfedezetlenül terül el tekintetem előtt."
2011. nov. 10. 15:34
 1/4 anonim ***** válasza:

Szia!


A gyermekek a tengerparton a kavicsokat keresik, a fiúk főképp a laposokat, mert azokkal jól lehet a vizen "kacsázni". A lányok pedig a szép kagylókat szokták gyűjtögetni.


Felnőtt korban aztán az ember inkább csodálja a gyönyörű vizet és tájat, ahogyan hullámzik a víz az megnyugtatja az embert. Átvitt értelemben pedig messzebbre tekint, míg gyermekkorban az ember inkább "játszik a parton" vagyis a tanulás és játék leköti a figyelmét, felnőtt korban messzebbre tekint, kutatja az igazságot, hogy miért is van itt, mi a célja az életének...


Üdv. Péter

2011. nov. 10. 16:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:

Nagyon szép idézet. Úgy érzi az ember, jó lenne emlékezetébe vésni; kozmikus távlatok feszülnek ebben a csodálatosan nyílt és tiszta kijelentésben.


Annak ellenére, hogy ezt mondom, éppen ezzel még nem találkoztam. Megnéztem viszont a wikin, ott is meg lehet ugyanis találni. - Mint ahogy ugyanazon a lapon ezt is:


"Plátó a barátom — Arisztotelész a barátom — de a legnagyobb barátom az igazság." - Newton mondta. Newtonnal én még - pedig nagy szenvedélyem a filozófia - nem foglalkoztam, de most majd arra is sort kerítek.


- Mindenesetre én már amikor megpillantottam, gondoltam, hogy Platónhoz köze van a dolognak.


A LÉNYEG:

- Nézz utána az ideatannak, amit röviden így foglalok neked össze:

a látszatvilág (érzékek világa) és a valódi (igaz) világnak (az ideák világának) kettőssége - - ez a platóni dualizmus képezi az ideatan alapját. Kulcsszavak még: részesedéselmélet az ideatanban; Platón véleménye a mimetikus művészetfogalommal szemben; kardinális erények; barlanghasonlat.


Arisztotelész annyira nem volt dualista, hogy eljutott az "Egy" fogalmához, amely már megelőlegezi az igazában később kibontakozó keresztény filozófia istentételezését, legalábbis logikájában.


Ha az ideatannal igazából meg akarsz ismerkedni, kezdetben megteszi, ha megolvasod Platón Állam c. művéből a barlanghasonlatos részt. Interneten is biztosan meg van az a részlet.


Erre egyébként a platóni ideatant nem muszáj ráerőszakolni, de szerintem valamelyest biztosan összeegyeztethető Mindenesetre egyszerűen is elmondható a lényege: az érzékelés határai korlátoltak, az egyedi jelenségekre szorítkoznak, míg az igazságot nem látja be a tekintet. Úgy látom, nem határozottan kapcsolódik ezzel a szöveggel a dologhoz, de valamelyest biztosan. Nála nem biztos, hogy egy elvont, egy másik világ az igazság világa.


Ha valaki tud érdemben nyilatkozni az ügyről, írjon, mert már engem is érdekel. Meg majd persze utánanézek.

2011. nov. 10. 16:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:

Még ezt is fontosnak érzem: benne van az atya - atyafiak* viszonya is (meg ugye jézus mintaképp a gyermeki ártatlanságot tételezi, de ez nem is fontos. És isten az abszolút igazság, abszolút tökéletesség eszményeként jelenik meg, egyébként a XX. századi magyar pedagógiában is megfigyelhetjük ezt (Prohászka, Fináczy stb.)


* Isten gyermekei

2011. nov. 10. 16:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 A kérdező kommentje:
Nagyon szépen köszönöm a válaszokat!
2011. nov. 10. 16:24

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!