Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Nem vallásos, nem hívő (keresz...

Nem vallásos, nem hívő (kereszteletlen) emberként katolikus szentmisén részt venni szabad-e, bűnnek számít-e?

Figyelt kérdés

2020. jún. 6. 14:52
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
100%
Részt vehetsz a szentmisén, de szentáldozáshoz nem járulhatsz.
2020. jún. 6. 14:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
86%
Szabad, persze, hogy részt vehetsz! ülj be, figyelj, ismerd meg a liturgiát. Menj görög katolikus misésre is.
2020. jún. 6. 15:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:
36%
Ha nem vagy vallásos, akkor mit zavar, hogy bűn-e?
2020. jún. 6. 15:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 A kérdező kommentje:

#1 Igen, ez egyértelmű volt.

#2 Ha ismerem a liturgiát, akkor az sem baj, ha követem? Mármint mindent mondok a hívekkel együtt, keresztet vetek, kézfogás stb.?

#3 Attól, hogy nem vagyok vallásos, még nem szeretném esetlegesen megsérteni őket a jelenlétemmel.

Igazából a kérdés azért merült fel benne, mert még tavaly voltam egy szentmisén a lakóhelyemtől távol (alapvetően a templomot szerettem volna megnézni, de csak vasárnap délelőtt fért bele az időmbe, így az volt a legegyszerűbb, ha részt veszek a szentmisén is), és az atya a mise kezdete előtt odalépett hozzám (és más "idegenekhez" is), és kedvesen megkérdezte, hogy honnan érkeztem, ilyesmi. Én pedig nem mertem neki megmondani, hogy egyébként nem vagyok hívő, sőt kereszteletlen vagyok.

2020. jún. 6. 16:00
 5/11 anonim ***** válasza:
100%

Nem, egyáltalán nem bűn.

Sőt az sem az, ha igazán nem tudsz részt venni.

Nyilván ne zavard a szentmisét mászkálással, beszélgetéssel stb., de ez alap dolog máshol is szerintem.

2020. jún. 6. 16:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:
26%

Ezek szerint valamilyen faluban vagy kisvárosban lehettél. Egy nagyobb városban valószínűleg nem tűnik fel a papnak, hogy valaki idegen jött be.

Aggodalmad felesleges volt, mert a római katolikus egyházzal manapság nem az a baj, hogy túl kirekesztő, hanem az hogy túl "elfogadó". Azért írtam idézőjelben, mert a rossz értelmű szentimentális nagymama típusú elfogadást értem alatta.

Ha elolvasod a Bibliát, láthatod, hogy Jézus a ma általános keresztény elhivatottságnál jóval magasabbra tette az erkölcsösség mércéjét, a szent élet magasságába. Ahhoz, hogy valaki az ő egyháza, vagyis Krisztus testének a tagja lehessen, követnie kell Istent: 1Pét 1:16 "Szentek legyetek, mert én szent vagyok."

Ettől függetlenül az istentiszteleten (v. misén) való részvételnek valószínűleg egyik keresztény felekezetben sem feltétele, hogy valaki hívő legyen, sőt mindenhol örülnek az új vendégnek, nálunk is, ha nem rendzavaró.

Ami az Úr vacsoráján való részvételt illeti (a római katolikus szakzsargon szerint "áldozás" - bár a Szent István Társulat Bibliája is az "Úr vacsorája"-ként fordítja az 1Kor 11:20-ban), az már más tészta. Az ezen való részvételt Jézus azoknak tartja fent, akik megtisztultak a bűneiktől, és akiket újjászült a Szentlélekben. Elég nagy kétségeim vannak, hogy Jézus úgy tekint-e a katolikus "áldozás" szertartásra, mint az az Ő vacsorájára. Ugyanis az a tanítás, amit a római katolikus egyház fűz az eseményhez, nekem varázslás-gyanús. Mintha a kenyér és a bor valóságosan átváltozna, és valami ereje vagy hatalma lenne ezeknek. Ezt én teljesen idegennek érzem a Biblia tanításától, vajon honnan szedték?

Viszont benne van a Bibliában, hogy aki méltatlanul vesz részt az Úr vacsoráján, az ítéletet hoz magára. De az is, hogy mindenki saját maga felelős azért, hogy megítélje, méltó-e erre.

1Kor 11:28-29 "Vizsgálja meg azért az ember önmagát, és úgy egyék abból a kenyérből, és úgy igyék abból a pohárból. Mert aki úgy eszik és iszik, hogy nem becsüli meg az Úr testét, ítéletet eszik és iszik önmagának."

Vagyis nem mások dolga, hogy megengedjék vagy megtiltsák ezt, neked magadnak kell eldöntened, hogy (1) megkaptad-e már egy ponton az életedben a bűneid bocsánatát, (2) megkaptad-e a Szentlelket, (3) és ezeknek gyümölcseképpen erkölcsös és szent életet élsz-e, (4) amely mögött a motivációid is jók-e. Ha ezek nem stimmelnek, valamiféle "ítélet" vár rád, miután részt veszel az Úr vacsoráján, akármit jelent is az "ítélet" az 1Kor 11:29-ben, nekem nem kellemes élmény fűzödik a szóhoz...

Én a magam részéről jobbnak tartanám, ha az úrvacsora nem a mindenki számára nyilvános istentiszteleten zajlana, hogy ne legyen kísértve senki nem beavatott a részvételre, de a saját egyházamban sem ez a gyakorlat jelenleg.

Az "elsőáldozás" (és bérmálkozás) valamiféle emberi hagyomány, amit talán azok sem értenek, akik csinálják. Ha valaki nem született újjá Szentlélekben, annak nem szabadna úrvacsoráznia, a katolikusok pedig tudtommal azt tanítják, hogy a Szentlelket bérmálkozáskor fogadja be valaki, de már előtte is áldozhat, ha volt elsőáldozó. Nem értem, ellentmondásos. Amíg valaki nem kapja meg a Szentlelket, addig de facto szellemileg (más szóval lelkileg) halott, ugyan hogyan táplálkozhatna Jézus szelleméből, vagyis hogyan lehetne közösségben az ő vérével?

De ha valaki privátban elmagyarázza római a katolikus dogmatikát erről, azt megköszönöm.

üdv Stefán

2020. jún. 6. 18:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 anonim ***** válasza:
100%

Nyugodtan elmehetsz, szerintem sok helyen örülni is fognak neked. Sőt a szentmisén aktívan is részt vehetsz, egyedül a szentáldozásban nem.


@előzőnek

"Ugyanis az a tanítás, amit a római katolikus egyház fűz az eseményhez, nekem varázslás-gyanús. Mintha a kenyér és a bor valóságosan átváltozna, és valami ereje vagy hatalma lenne ezeknek."

Akkor javaslom, hogy olvasd el Jézus erre vonatkozó szavait, mert a katolikus misén pont az történik, annyira az, hogy szó szerint ismétlik Jézus szavait. Ha ez varázslás-gyanús, akkor Jézus pedig varázsló-gyanús.


"a katolikusok pedig tudtommal azt tanítják, hogy a Szentlelket bérmálkozáskor fogadja be valaki"

A katolikus azt tanítják, amit Jézus és az apostolok, hogy a keresztség a " Szentlélekben való újjászületés és megújulás fürdője" Szent Pál apostol szavaival élve. Tehát nem értem, hogy miről beszélsz. Nem privátban írtam, de ha szeretnéd, ott is kifejthetem esetleg bővebben.

2020. jún. 6. 18:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 anonim ***** válasza:
0%
Ha nincs vallásod, milyen értelemben bűn?
2020. jún. 6. 18:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 anonim ***** válasza:
92%

Aki nem vallásos, nem tartja szükségesnek a vallás liturgiáját követni. Ez nem keverendő azzal az emberi tulajdonsággal, hogy tiszteletben tartjuk más emberek hitét, szokásait, míg azon nem irányulnak emberek ellen.

Ha tehát bemész egy misére, az a te dolgod. Ha követed az eseményeket, az is. Ha nem követed, de csendes megfigyelő vagy (nem zavarsz senkit), az megfelelő emberi viselkedés. Egyetlen értelmes hívő sem fog fennakadni, ám mindenütt akadnak, akik mások másfajta viselkedését nem képesek megérteni, ezáltal elviselni se. De nem őket kell figyelembe venned.

Az hivatkozott pap feltehetően ismerte híveit, téged nem látott még és érdeklődő természet. Nem hinném, hogy a vallási meggyőződésedről adott válaszod bármiben befolyásolta volna. Ha mégis, akkor a papban van a hiba.

2020. jún. 7. 00:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 anonim ***** válasza:
86%

Ha nem zavarod őket helytelen viselkedéssel, akkor nem bűn.

Bár jó lenne, ha ezt a hívek is tudnák.

2020. jún. 7. 00:37
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!