Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Melyik ógörög kifejezés van...

Melyik ógörög kifejezés van biztosítva a szellem szóhoz János evang.4,24 nél amikor az van írva, hogy "Isten szellem. "?

Figyelt kérdés
2011. dec. 21. 15:48
 1/9 anonim ***** válasza:

Pneuma.

Ennek a szónak az alapjelentése a "szél", de Isten "szellemén" kívül még legalább négy értelmezése van a Bibliában. Többek között az emberrel kapcsolatban is két jelentése van.

2011. dec. 21. 15:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 A kérdező kommentje:

köszönöm szépen a gyors választ.

sejtettem, hogy ez a szó lesz az, de gondoltam azért megkérdezem.

viszont régebben feltettem egy kérdést, és kedves Péter barátom adott egy kielégítő választ ez a szó jelentésével kapcsolatban. Péter tudja eredeti nyelven olvasni a Bibliát, és ezáltal fordítani is, ezt többszörösen bizonyította nekem már korábban.

amikor szóba került ez a szó, Péter Bibliai igehelyekre hivatkozva további jelentéseket mondott a pneuma kifejezéshez, amik az "értelem", "intellektus", "elme". gondolom akkor ezek is helytállóak, nem?

2011. dec. 21. 15:56
 3/9 anonim ***** válasza:
Olvasd el Csia Lajos magyarázatát a Római levélhez, netről letölthető. Ott részletesen tárgyalja a szellem-lélek különbséget. De ha ez még nem elég, akkor olvasd el Csia Lajostól a Bibliai lélektan c. könyvét. Sok száz oldal, ugyanerről. Fantasztikus. Csak elég tömény...
2011. dec. 21. 16:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 webnyelv ***** válasza:

pneuma

πνεῦμα ὁ θεός


[link]


A pneuma szónak nincs köze az intellektushoz, csak a magyar nyelvben mondjuk így. Angolul spirit, németül Geist, a magyarban nincs erre külön szó, vagy léleknek, vagy szellemnek mondjuk, de egyik sem tökéletes szó rá, mert mindkettő félreértést okozhat, ugyanis sem a lélekhez (pszükhé), sem a szellemi, intellektuális dolgokhoz nincs köze.

2012. márc. 16. 11:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 A kérdező kommentje:

Webnyelv.


köszi szépen, de akkor mihez van köze, ha nem az elméhez, szellemhez, spirituszhoz?

2012. márc. 16. 12:31
 6/9 webnyelv ***** válasza:

Hát, ez már kicsit amolyan bibliai antropológia lenne. Ha jól megnézzük a szövegeket, a Biblia alapján 3 része van az embernek: test, lélek és szellem. A hétköznapi, nem hívő ember számára a szellem szó a legnehezebben érthető. Újjászületéskor elevenedik meg a hívő szelleme, ami azelőtt halott állapotban volt, és onnantól kezdve képes felfogni Isten dolgait. Ezeket a láthatatlan dolgokat az ember a szelleme (pneuma) által képes felfogni. Amíg az újjászületés nem történik meg, az ember nem igazán érti a Biblia szövegét, nem tud vele nagyon mit kezdeni, sok részt egyáltalán nem ért belőle.

Istennek is "három része" van, a szelleme, a Szentszellem, közismertebb nevén Szentlélek (görögül: pneuma hagion) az a része, aki kapcsolatba lép az ember szellemével.

A Bibliában az van (János evangéliuma 3.), hogy víztől és szellemtől (pneuma) kell újjászületni, és így láthatja meg az ember Isten országát, a láthatatlant, ami nem hívőknek őrültségnek, bolondságnak tűnik. A kereszt beszéde bolondság azoknak, akik elvesznek, most fejből idéztem, ilyen rész is van a Bibliában. Meg az le van írva (pont ennek az igerésznek az elejét idézted a kérdésben), hogy Isten szellem, és őt ezért szellemben (pneuma) és igazságban kell imádni. Szóval egyértelmű, hogy nem az intellektus által lehet Istent imádni, mert az intellektus pl. a tudomány műveléséhez kell, és nem ez által lehet Istent megismerni, imádni, aki láthatatlan, és tudomány által nem megismerhető.

Tömören ennyi. Remélem, tudtam segíteni.

2012. márc. 17. 12:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 A kérdező kommentje:

Webnyelv.


Köszi a válaszod, csak itt valami nem smakkol.


Én úgy tudom, hogy a Biblia szerint a szellem és a test egysége a lélek. Az ember esetében a szellem maga az Isteni Szellem, és a test pedig az Isteni Szellem által megjelenített matéria, és ennek egységgé válása a lélek.


Az nem tiszta, hogy miért csak a tudományhoz lehet kötni az elmét. Most nem "holmi" személyi tudatról beszélek, és személyes gondolkodásról, hanem az elméről, ami a tudomány mai állása szerint pont, hogy láthatatlan, és nem tudnak egyszerűen mit kezdeni vele, csak próbálják ráaggatni, hogy az agy játéka, de erre konkrét bizonyítékuk nincsen. Ráadásul megismerni sem tudják az elmét fizikai mérésekkel, csak annyit látnak, hogy az agy munkálkodik...az elmét csak elmével lehet vizsgálni, tehát teoretikusan. Ezért kérdeztem tőled, amit...Hogy nem az elmémmel fogom fel Istent? Nem az elme vetíti le a látomásokat(igaz megtévesztő borzalmakat is)? Nem az elmémmel "látom" Istent? Nem e az Elme maga Isten, vagyis a Szellem modern megfogalmazásban az Elme? Nyilván nem egy személyes elme, hanem egy annál jóval nagyobb értékű.

2012. márc. 27. 19:19
 8/9 webnyelv ***** válasza:

Hú, ez már kicsit magas nekem, amit írsz. :)

"a szellem és a test egysége a lélek" - én ilyenről nem hallottam. A szív, ami az ember középpontja, itt találkozik egymással a test, a lélek és a szellem, ez a háromnak a metszéspontja.

Az "elme" fogalmát nem ismerem, nem tudom, hogyan definiálják. Ez már kissé filozofikus. Ahogy olvastam, amit írsz, nekem az jött le, hogy az elme pedig a lelki és az intellektuális folyamatok középpontja, tehát az intellektus és a lélek metszéspontjában van. Azaz, ha érzel valamit vagy intellektuális tevékenységet folytatsz, az mind az elmében "csapódik le". És ami az ember szellemében történik, amit Isten országa felől érzékel, az is az elmében (is) csapódik le. Nagyon szétszedve talán azt lehetne mondani, hogy pl. a zene, egyéb szépség a lélekre hat és ezzel való foglalkozás a lélekkel van elsősorban kapcsolatban, a tudománnyal, egyéb intellektuális tevékenységekkel kapcsolatos foglalkozás az értelemmel van főleg kapcsolatban, míg a ember szelleme az Isten dolgaival van kapcsolatban. És végülis értelmezhetjük úgy, hogy mint a három az elmébe "fut" be, ott leképeződik és az ember világról alakított egyéni képét alakítja.

A lényeg, sem az intellektuális, sem a lelki, sem a szellemi tevékenység nem látható.

Szerintem az intellektuális és érzelmi egyaránt a lélekhez tartozik, ezt talán nem is lehet nagyon szétválasztani, csak én szedtem most szét.

Ezekben a filozófiai dolgokban nem vagyok nagyon jó.


Egy a lényeg: az ember szelleme (nem intellektus, hanem pneuma!) a bűneset (Ádám és Éva) óta halott, magyarán nem vagyunk Istennel kapcsolatban úgy, hogy kommunikáljunk vele. Tehát az eredendő bűn és az ember személyes bűnei szennyezik be az ember szellemét, egészen addig, amíg a bűneit meg nem bánja és el nem fogadja a bűnbocsánatot Jézus Krisztustól. A megtérésben az ember elismeri, hogy bűnös, és elfogadja, hogy Jézus magára vette a bűneit, helyette halt kereszthalált a bűnei miatt, és később fel is támadt. A feltámadás szimbolikusan azt is jelenti, hogy az ember egy új életre támad fel, egy olyan életre, amiben a szelleme már tiszta, meg van elevenedve a halott állapotából és képes személyes kapcsolatban lenni Istennel.

Ehhez az érzelmeknek és az intellektuális tevékenységeknek nincs nagyon közük, mondjuk valamilyen szinten agyilag is fel kell fogni, pl. amit most leírtam, hogy az ember megértse, elfogadja és a szelleme megelevenedjen.

2012. ápr. 2. 11:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 A kérdező kommentje:

Webnyelv.


Köszi a választ, értem a magyarázatodat, s jó az észrevételed, hogy végső soron bármi, ami történik egy egyénnel, az mind az elme ítélete...legyen az érzelem, intellektuális megnyilvánulás, vagy maga a fizikai tapasztalat, sőt ha jobban belemegyünk még az Isten is, hiszen Istent is felfogod, megérted, ahogyan Jézusunk bármelyik szavát.


De figyelj, mondok egy variációt, hogy megértsd végül is mire gondolok, meg miért írtam ki a kérdést.


Az Isteni Elme(Szellem-Pneuma), saját tudásából koncentrált Gondolata(Logosz) segítségével materializálja a fizikai megnyilvánulást, s ebben a fizikai megjelenésben manifesztálja az emberi testet, s amikor ezt megteszi, Önmagát, vagyis az Isteni Elmét teszi be a test(ek) mögé, mint tapasztalót. Ekkor érvényre jutnak az individuális elmék, azaz a lelkek. A lélek tud választani hogy a testtel, vagy a Szellemmel azonosítja magát. Amikor a testtel azonosul, akkor működik a Sátán, ógörög kifejezéssel a "sarx-húshoz tapadt lélek" effektus indul be. Amikor pedig a lélek a Szellemmel(Elme) azonosítja magát, akkor él Istennek tetsző életet. Itt tehát ugyanúgy meg van a test-lélek-szellem hármasság, ahol a test a legalacsonyabb rendű, következő szint a lélek, és legfelül az elme(szellem), de mint írtam, a lélek dönthet mit választ. Ezért mondtam, hogy a test és szellem egysége a lélek, és ez a Bibliából ki is derül. Szóval végső soron az ember a Szellem maga, de ahogy individualitást nyer, mint lélek, tévedésében a testhez köti magát, és végső soron ez tévedés a bűnbeesés.

2012. ápr. 9. 18:03

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!