Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mit jelent: "az igazi bölcsess...

Mit jelent: "az igazi bölcsesség az utcán kiállt, a köztereken hallatja hangjait"?

Figyelt kérdés
példabeszédek 1:20-21
2009. dec. 29. 10:06
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
0%
2006. október 23.
2009. dec. 29. 10:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim ***** válasza:
100%

semmi esetre sem azt, hogy jehovatanúi házról-házra járkálva B*szogassák az embereket

álljanak ki az utcára, onnan majd a rendőr elviszi őket oda, ahova valók

2009. dec. 29. 12:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 A kérdező kommentje:
azt gondoltam, hogy szerintetek nem ezt jelenti! de akkor mit jelent?
2009. dec. 29. 12:59
 4/12 A kérdező kommentje:
szerinted elviheti őket a rendörség? miért? zaklatásért?
2009. dec. 29. 13:00
 5/12 anonim ***** válasza:

A megszemélyesített bölcsesség (8,22 kk), mint valami próféta (vö.: Jer 5,1; 7,2), végigjárja az utcákat, hogy az ott található emberekkel közölje tanítását.

Értelme: Ha az emberek életmódjára figyelmezünk, s attól függő sorsukat azzal egybehasonlítjuk: az életben mindenütt tanulhatunk bölcseséget.

2009. dec. 29. 13:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 A kérdező kommentje:
valójában az általad idézett rész nem erről beszél. vajon mekkora bölcsesség kell ahhoz, hogy valaki útjai kezdetéűl a bölcsességet alkossa meg? szerintem nagyra. tehát Istennek nem kellet megteremtenie a bölcsességet, mert azzal már rendelkezett. ezek a versek Jézus megteremtését írják le. a mestermunkásból következtetek erre, mert Jézust is mesternek szólították.
2009. dec. 29. 13:30
 7/12 anonim ***** válasza:
Jézust nem kellett megteremteni, Ő öröktől fogva létezik az Atyával és a Szentlélekkel együtt
2009. dec. 29. 13:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 anonim ***** válasza:

Péld 8,22 – Péld 8,31

A megszemélyesített bölcsesség fogalma (a Péld 14,1-ben a megszemélyesítés még csak pusztán irodalmi fogás) Izraelben a babiloni fogság után fejlődött ki, mikor a politeizmus már nem jelentett komoly veszélyt az egyisten-hitre. Míg Jób 29-ben és Bár 3,9-4,4-ben dologként, kívánatos értékként jelenik meg a bölcsesség, addig a Példabeszédek újabb keletű, első részében (1,20-33; 3,16-19; 8-9. fejezet) már személyként szerepel. Itt (8,22-31) maga beszéli el saját eredetét (22-26. vers) és tevékeny részvételét a teremtés művében (27-30. vers), valamint az emberek közt játszott szerepét, hogy ti. Istenhez vezesse őket (31.35-36. vers) Sirák fia ezt a tanítást majd továbbfejleszti: Sir 1,1-10 még Jóbra emlékeztet (Jób 28), de Sir 4,11-19; 14,20-15,10 és mindenekelőtt 24,1-9 már túllép a Péld 8-on. – De mindezekben a szövegekben, melyekben a Bölcsesség – más helyeken az Ige vagy a Lélek – személyes jelleget kap, nehéz megállapítani, mi a költői fogás, mi a vallási képzelet szülötte és mit kell új kinyilatkoztatásnak tartani. – Végül a Bölcs 7,22-8,1 azt a benyomást kelti, hogy a Bölcsességnek (a Mindenható dicsőségének tiszta kicsordulása – 7,25) része van az isteni természetben, de az elvont kifejezéseket, melyekkel a szöveg leírja, éppúgy lehet Isten tulajdonságaira érteni, mint egy külön személyre. – Az Ószövetség-ben ily módon lefektetett tant az Újszövetség döntően tovább fejleszti azáltal, hogy Krisztus személyére alkalmazza. Jézust a bölcsességnek, Isten bölcsességének mondja (Mt 11,19, párh.: Lk 11,49; vö.: Mt 23,34-36; 1Kor 1,24-30). Miként a Bölcsesség, úgy Krisztus is részt vesz a világ teremtésében és fönntartásában (Kol 1,16-17). – Végül a János-evangélium előszava az Igét a teremtő Bölcsesség vonásaival ruházza fel, és Krisztust az egész János-evangélium úgy mutatja be, mint az Isten bölcsességét (Jn 6,35). Innét érthető, hogy a keresztény hagyomány Justinus óta Krisztust látta az ószövetségi Bölcsességben. – A liturgia a Péld 8,22-31-et Máriára alkalmazza, aki a megváltás művében együttműködött Fiával, miként a Bölcsesség – e szöveg szerint – munkatársa volt a Teremtőnek.


Péld 8,22

“teremtett”: így fordítja a héber igét (qanani) a görög és szír szöveg (vö.: Sir 1,4.9; 24,8-9). Aquila, Symmachus és Theodotion nyomán Jeromos a Vulgátában szerzett-nek fordítja a szót, nyilván azzal a szándékkal, hogy elejét vegye az ariánusok félremagyarázásának, kik a Bölcsességgel azonosított Igét (Krisztust) teremtménynek tartották.


Isten birt engem létele kezdetén, azaz, öröktől fogva. E szavak jelentik, hogy az Atya mindenkor a Fiuban, a Fiu mindenkor az Atyában volt (sz. Jerom.). Erről legszebb s legteljesebb értelmezést ad a szeretett tanítvány, János 1,1. Kezdetben vala az Ige (a Bölcseség), és az Ige Istennél vala, és Isten vala az Ige. A héber befejezés, mely a fönebbi fordításban igy adatik „birt engem“, így is adható: „teremtett engem“ Igy fordítják a LXX. értelmezők, s e fordítás szerint, többen a sz. atyák közől, Jézusra vonatkozólag értelmezik ez igéket, a mennyiben ő, mint Isten fia, lelket, mely teremtetett, vőn fel, és megtestesűlt. Szerintök Jézus lelke minden teremtett lények mintaképe volt. S a mennyiben az ember átalán a teremtés koronája, minden teremtmények összes fogalma, egy kis világ: ennélfogva nemcsak az ős mintakép, az ember Jézus, hanem minden tökéletes ember többé kevésbbé nevezhető a teremtett dolgok előképének; és azért az egyház nem eshetik megrovás alá, midőn a 22–32. v. igéit a boldogságos Szűzre, a tisztaság és tökéletesség példányára alkalmazza.

2009. dec. 29. 13:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:
Jézus nem lett, nem teremtetett, hanem született - öröktől fogva az Atyától, lényegének korlátlan közlésével.
2009. dec. 29. 13:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 anonim ***** válasza:
Nem lehetsz túlontúl értelmes, ha már ilyen egyszerű bibliai verseket sem értesz.
2009. dec. 29. 17:39
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!