Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Jézus keresztre feszítve...

Jézus keresztre feszítve valóban miért a kereszténység jelképe?

Figyelt kérdés

Főleg katolikusoktól kérdezem: A feszület, a sok szobor és kép, és ezek minden templomban ott vannak. Sőt a legtöbb hívő katolikusnál a szobájában is.

Nekem ez azért különös, mert ránézek egy ilyen képre, keresztre, és rossz érzés fog el, kicsit felkavaró. Halottan, sokszor véresen látni Őt, miután megkínozták, és felfeszítették, gyakorlatilag felszögelték oda, miután megkínozták. Nekem nem hoz békességet ennek a látványa.

Maga a kereszt, vagy a hal rendben van, kell egy jelkép, de ez nem túl sok? Ti nem éreztek semmit ennek láttán? Valóban pont ehhez a látványhoz kéne imádkozni? Hogy alakult ez ki a katolikusoknál?



2019. jan. 2. 23:10
1 2
 1/18 A kérdező kommentje:

Ezaz, még egy normálisan gondolkozó ateistának is felkavaró lehet egy szobor, ahol egy ember van megkínozva, és testrészei egy fához szögelve.

Miért jó ez akkor egy igaz hívőnek?

2019. jan. 2. 23:25
 2/18 anonim ***** válasza:
100%

Mert a katolikusok abban hisznek, hogy ez az egyik legfontosabb pont nem csak Jézus életében, hanem az egész történelemben, mert értünk halt meg a kereszten, és ekkor váltotta meg Jézus az emberiséget az eredendő bűntől a kereszthalála által.


Lehet benne hinni vagy nem hinni, de ez a jelentése ennek a jelképnek.

2019. jan. 3. 00:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/18 anonim ***** válasza:
0%

Nézd meg milyen egy hívő katolikus élete: Semmi szex házasságon kívül, semmi maszti, semmi különleges bulis helyzet. Az ilyen horrorisztikus képekkel kompenzálják a kalandosság hiányát az életükben.


Ha meglátják Jézus keresztre feszített véres képét, szinte perverz élvezet fogja el őket, és ezen keresztül élnek át izgalmas helyzeteket, élményeket, nekik olyan ez, mint egy vidámpark. Régebbi Katolikus templomokban teljes dioráma volt a "Danse Macabre" azaz a Haláltánc ábrázolásából. A földesúr, a kereskedő, a mesterember, a céda, és a paraszt együtt táncol a csontvázzal, mert mind meghalnak idővel. Ez is hasonló érzelmi katarzist okozó jelkép. A Katolikusok imádják az ilyesmit.

2019. jan. 3. 03:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/18 anonim ***** válasza:
100%

Kedves előző!

A Danse Macabre-nak sokkal mélyebb a tartalma, mint amit itt te felvázoltál. Arról nem is beszélve, hogy a protestantizmus is előszeretettel használta, lásd Heltai művei (nyilván az ő esetükben nem a rajzolt, hanem az írott, énekelt művekre kell gondolni). A többire meg nem reagálnék, semmi köze a kérdéshez. elég felületesen ismered nem csak a katolicizmust, hanem az egész kereszténységet is, ha azt hiszed, hogy ezekben kimerül egy keresztény ember élete...

A kérdésre válaszolva:

Temetésen van az a gyönyörű mondat, mikor a pap keresztet rajzol a koporsó/hamvak felé: "E jelben váltott meg téged a Megváltó, e jelben van üdvösségünk." Nekem mindig ez jut eszembe, mikor a feszületre nézek. Mikor a corpus is ábrázolva van a kereszten, akkor az Jézus végsőkig vállalt szeretetét jelenti. Megtehette volna az Úr, hogy nem vállalja a kereszthalált, Isten mindenható, más könnyebb útja is lett volna a megváltásunknak minden bizonnyal. De Jézus teljesen magára akarta venni az emberiség minden szenvedését és mindazt, ami az ember sorsával jár. Vannak kifejezetten olyan feszületábrázolások, ahol valóban a szenvedést akarják ábrázolni, Izajás Messiás-jövendölését is eszükbe juttatva: "Megvetett volt, utolsó az emberek között, a fájdalmak férfia, aki tudta, mi a szenvedés; olyan, aki elől iszonyattal eltakarjuk arcunkat, megvetett, akit bizony nem becsültünk sokra. Bár a mi betegségeinket viselte, és a mi fájdalmaink nehezedtek rá, mégis (Istentől) megvertnek néztük, olyannak, akire lesújtott az Isten, és akit megalázott. Igen, a mi bűneinkért szúrták át, a mi gonoszságainkért törték össze; a mi békességünkért érte utol a büntetés, az ő sebei szereztek nekünk gyógyulást." (Iz 53,3-5)

Nem feltétlen az a cél, hogy békességet érezz, mikor ránézel. Az emberi élet nem csak a békességből áll, a lelki-wellness nem ez a műfaj. Felkavarhat egy ilyen ábrázolás, hiszen az ember szembesül azzal, amit Jézus szeretetből értünk vállalt. A cél, hogy elgondolkodjunk ezen: azon a titkon, hogy ennyit is megért a mi megváltásunk.

2019. jan. 3. 08:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/18 anonim ***** válasza:
100%

"Mert a kereszt igéje azoknak, akik elvesznek, oktalanság ugyan, de azoknak, akik üdvözülnek, vagyis nekünk, Isten ereje. .. Mert a zsidók csodajeleket kívánnak, a görögök pedig bölcsességet keresnek, mi azonban a keresztrefeszített Krisztust hirdetjük, ami ugyan a zsidóknak botrány, a pogányoknak pedig oktalanság; maguknak a meghívottaknak azonban, zsidóknak és görögöknek egyaránt, Krisztus Isten ereje és Isten bölcsessége, Isten oktalansága ugyanis bölcsebb az embereknél, és Isten gyöngesége erősebb az embereknél."


Mint írja Pál apostol, lehet sokaknak a kereszt inkább botrány, de nekünk üdvösségünk jelképe. Egy keresztény számára nincs fontosabb jel az ég alatt, mint a kereszt, melyen Krisztus megváltott minket.

2019. jan. 3. 10:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/18 anonim ***** válasza:

A keresztnek szimbolikus jelentése van. Ha jól átgondoljuk, nem más mint egy kivégző eszköz a kereszt.

Mégis sokaknak látomásban is a kereszt jelent meg.


Ilyen volt pl. Konstantin császár esete is, akinek álmában ill. látomásban megkapta a kereszt jelentőségét és hozzá a magyarázatot is. " E Jelben győzni fogsz!".:

[link]

[link]

Gyakorlatilag innen eredeztethető a kereszt jelképe a keresztény hitvallásban. Előtte a keresztények jele a hal volt.:

[link]

[link]

[link]

[link]


Tehát az első eredeti hal jelképből kereszt jelkép lett. Az első századi keresztényeknek nem a kereszt volt a jelképük, hanem a Hal. Csak később Konstantin (Constantinus) császárnak köszönhetően vált kereszté.


A kereszt mondanivalója elég sokoldalú.

Meghalt az ártatlan mi értünk, Aki magára vette a mi bűneinket. Miattunk és értünk halt meg, hogy örök életünk legyen. A halál elkerülhetetlen, de aki hisz Ő benne annak örök élete lesz.

A hal szimbólumnak nem volt ilyen fontos és lényegre-törő jelentése és üzenete, kereszt sokkal kifejezőbb és lényegre törőbb volt.


1Kor.1,23.Mi pedig Krisztust prédikáljuk, mint megfeszítettet, a zsidóknak ugyan botránkozást, a görögöknek pedig bolondságot;

1Kor.2,2.Mert nem végeztem, hogy egyébről tudjak ti köztetek, mint a Jézus Krisztusról, még pedig mint megfeszítettről.

Kol.2,14.Az által, hogy eltörölte a parancsolatokban ellenünk szóló kézírást, a mely ellenünkre volt nekünk, és azt eltette az útból, odaszegezvén azt a keresztfára;

Ef.2,16.És hogy megbékéltesse az Istennel mind a kettőt, egy testben a keresztfa által, megölvén ezen az ellenségeskedést.

Gal.6,14.Nékem pedig ne legyen másban dicsekedésem, hanem a mi Urunk Jézus Krisztus keresztjében, a ki által nékem megfeszíttetett a világ, és én is a világnak.

1Kor.1,18.Mert a keresztről való beszéd bolondság ugyan azoknak, a kik elvesznek; de nekünk, kik megtartatunk, Istennek ereje.

2019. jan. 3. 11:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/18 anonim ***** válasza:

"Csak később Konstantin (Constantinus) császárnak köszönhetően vált kereszté."

Ez azért nem így van. Az Alexamenosz-falfirka bizonyítja, hogy a kereszt már jóval Konstantin előtt is fontos jelkép volt. A hal pedig inkább csak a görög vidékeken terjedt el.

2019. jan. 3. 11:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/18 anonim ***** válasza:

A Alexamenosz-falfirka kb a 3. sz.-ra tehető, ami nem más mint egy gúny kereszt. A kereszténység kereszt szimbólumának a kigúnyolása.

[link]


Ez a szamárfejű keresztre-feszített jelkép nem más mint a keresztény kereszt jelképének a kigúnyolása, ezért nem is lehetett és létezhetett előbb, mint a keresztény kereszt szimbóluma. A keresztényeket birkáknak és szamaraknak könyvelte el a hitetlen világ, ezért született meg a szamárfejű keresztre-feszített jelkép, szimbólum.


Keletkezésük egy időszaka tehető 3.sz. tól-ig.

2019. jan. 3. 22:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/18 anonim ***** válasza:

Próbáld meg értelmezni amit írtam, hátha sikerül megértened.


Állítottad:

"Csak később Konstantin (Constantinus) császárnak köszönhetően vált kereszté."


"A Alexamenosz-falfirka kb a 3. sz.-ra tehető, ami nem más mint egy gúny kereszt."

Legkésőbb 3. századra tehető, sokan a 2. századra teszik, néhányan az 1. századra.


"Ez a szamárfejű keresztre-feszített jelkép nem más mint a keresztény kereszt jelképének a kigúnyolása, ezért nem is lehetett és létezhetett előbb, mint a keresztény kereszt szimbóluma."

Igen, erre pórbáltam célozni. Ha van egy lekésőbb 3. században keletkezett gúnyrajz, akkor már előtte is fontos szimbólum volt a kereszt. Máskülönben miért gúnyolták volna ki? Tehát egyszerűen nem igaz korábbi állításod; hogy Konstantinnal vált volna szimbólummá.


Remélem elég érthető volt a gondolatmenet így szájbarágósan leírva és bízom benne, hogy immár érted miért volt helytelen korábbi állításod.

2019. jan. 3. 22:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/18 anonim ***** válasza:
Számomra nem igazán voltál elég érthető, hiszen nem írtad meg, hogy kik használták Constantinus előtt a kereszt jelképét. Ugyanis korábban azt írtad, hogy előtte is használták. De kik és miért? Ezt nem írtad meg.
2019. jan. 4. 11:37
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!