Kezdőoldal » Politika » Hadsereg, hadvezetés » Miért lett az F-14-es Tomcat...

Jeffrey Spender kérdése:

Miért lett az F-14-es Tomcat kétüléses, míg az F-15-ös Eagle meg "csak" együléses ?

Figyelt kérdés
nov. 14. 14:00
 1/10 anonim ***** válasza:
100%
Mindkét gép multirole-ként volt tervezve, de az amerikai légierő, illetve az amerikai haditengerészet más-más feladatokra rendszeresítette eredetileg a két gépet. Az F-14-at tényleg úgy rendszeresítették, hogy minden lehetséges feladatra alkalmas legyen, míg az F-15-öt a US Air Force tiszta vadász/elfogóként tervezte használni. Az előbbi esetében indokolt, hogy kétüléses legyen a gép, az utóbbi esetben nem (legalábbis a korabeli felfogásban ez volt a domináns nézet, de aztán persze azóta kiderült, hogy a McDonnell Douglas tervezőinek volt igaza, és együléses gép is simán lehet valódi multirole gép, ahogy az F-15 be is bizonyította izraeli szolgálatban)
nov. 14. 14:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:
58%
Az F15-ből is van kétüléses változat.
nov. 14. 14:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 A kérdező kommentje:

#2


A kétüléses Eagle az az oktatógép, ill. a túlspecializált csapásmérő változat.


Az alapmodell, a vadász, és MRCA képességű az meg együléses, F-15A/C jelzésekkel.

nov. 14. 14:39
 4/10 anonim ***** válasza:
72%
Mindegyikből volt egy- és kétszemélyes változat is.
nov. 14. 14:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:
100%
Az F-15 eredetileg "közelharc" (vizuálisan azonosított célpontok) elfogóvadásznak készült a Phantomok leváltására, az F-14-nél fokozottan számoltak a radarkezelő operátor munkájával. A fejlesztési munka közben fejlődtek annyit a légiharc rakéták hogy alkalmasak lettek látótávolságon túli célpontok leküzdésére, de az F-15-nél meghagyták az együléses elrendezést s inkább automatizálták, támaszkodva a komputerre. Az F-14-nél viszont nincs szárazföldi rávezetés a tenger felett. Egymaga, a saját radarjával kell dolgoznia, s a korabeli radartechnikát hatékonyabban lehetett humán-erőforrással kezelni így megmaradt az operátor.
nov. 14. 18:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 A kérdező kommentje:

#5


Az Eagle már a tervezési fázisban ugyanazt a Sparrow-ot hordozta, mint elődje, az F-4-es Phantom II, és a Sparrow az nem látótávolságon túli légiharc rakéta volt ?


Ami a rávezetést illeti, nem csak szárazföldi rávezetés létezik, hanem légtérellenőrző repülő is ...

nov. 14. 18:10
 7/10 anonim ***** válasza:
100%

#6 de ugyanazt hordozta, annak a váltótípusaként tervezték, viszont protokoll volt a vizuális azonosítás, addig nem lehetett elvileg rakétát indítani.

A kandúrokat alapból látótávolságon túli harcra tervezték, ugyebár régen rossz, ha egy repülőgép látótávolságba kerül az oltalmazott kötelékhez :) (ez hívta életre a Phoneixet). Igen, van haditengerészeti légtérellenőrző repülőgép viszont nem lehet "körkörösen" mindenhol reptetni a kötelék körül. A legkülső védelmet biztosító járőrpároknak a saját radarjukkal is a lehető legmesszebb kell látniuk - ahhoz meg akkoriban kellett külön operátor is a kezeléséhez.

nov. 14. 19:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 A kérdező kommentje:

#7


Kísérletileg még az AIM-54-es Phoenix-et is megkapta az Eagle, az más kérdés, hogy mégsem integrálták.


Csak a vietnámi háborúban volt kötelező protokoll a vizuális azonosítás, mert a kínaiak nyílt részvétellel, és USA elleni hadüzenettel fenyegetőztek ...



Ami a másik részt illeti, tehát a Tomcat az önállóan is megállta a helyét, Mini-AWACS-ként ?

nov. 14. 20:07
 9/10 anonim ***** válasza:
100%
#8 nem állta meg a helyét, de alapból egy brutál erős radarral szerelték fel, hogy külön légtérellenőrző-támogatás nélkül is nagy területet tudjon lefedni.
nov. 14. 20:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim ***** válasza:
100%

"Az Eagle már a tervezési fázisban ugyanazt a Sparrow-ot hordozta, mint elődje, az F-4-es Phantom II"


Ez így már nem igaz. Az AIM-7-ből új változatokat fejlesztettek ki a vietnami tapasztalatok miatt. AMRAAM-nál se mindegy, hogy mondjuk AIM-120B vagy egy C-7 van a gépen.


Az F-14-nél pedig itt még senki nem említette, hogy az alap szitu az volt: a korábban mindenesnek gondolt (lásd majd az F-35 esetét) F-111 túl nehéz és komplikált lett, a haditengerészeti vadász változata (amely vitte a Phoenix-et) alkalmatlannak bizonyult a rg-ordozók számára. Kellett egy tőle kisebb gép, amely ugyanúgy felviszi az AIM-54-et és elég nagy a sebessége meg a hatótávolsága. Azt a fajta védelmi szintet amelyet a hordozós flottacsoportok az E-2+F-14 párostól kaptak, csak az F-18E/F-fel tudták elérni (amint meglett az AIM-120D-változatú rakéta). Vagy még azzal sem, mert a SH is bizonyos szempontokból gyengébb a régi F-14-nél.

nov. 16. 04:44
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!