Kezdőoldal » Politika » Magyar politika » Hova vitték a Margitszigetről...

Hova vitték a Margitszigetről a József Attila szobrát?

Figyelt kérdés
2012. jún. 20. 12:53
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
Mert most jobboldali kormány van és minden szobrot eltüntetnek, ami nekik nem tetszik. (József Attila kommunista volt egy időben.)
2012. jún. 20. 13:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim ***** válasza:
A kérdésre is válaszolva, nem tudom. :)
2012. jún. 20. 13:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 anonim ***** válasza:
100%

József Attila kommunista volt, sőt, egy ideig anarchista, és élete végéig baloldali! Ugye te se akarod, hogy egy ilyen embernek szobra legyen?

Persze Nyírő teljesen más, nála szét lehet választani a politikát az irodalomtól.

2012. jún. 20. 13:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 Pro Patria ***** válasza:
5%

Kommunista volt fiatalnak, mert megszédítették az eszét a magasztos jelszavak és szólamok, amik ma is sok embernek elcsavarnák a fejét, ha nem tudnánk, milyen a megvalósítása. József Attila még nem tudhatta, milyen Rákosi alatt létezni.


Ellenben aztán nem, és baloldali sem. A baloldaliaknak nincs a nemzet iránti kötődésük, patriotizmusuk, és soha nem írnának olyan "irredenta, soviniszta, nacionalista" verset, mint József Attila "Nem, nem, soha!" c. költeménye...

2012. jún. 20. 14:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 anonim ***** válasza:
64%

Pro Patria:

A Nem, nem, soha! József Attila egy 1922-ben írt, kamaszkori verse volt.

1926. szeptember 10. körül Párizsba ment, [..] A francia fővárosban barátkozott Marx, Hegel, Lenin tanaival, és tagja lett az Union Anarchiste-Communiste-nek. Pár költeményét közreadták a kinti újságok is.

... 1930. szeptember 1-jén a budapesti munkástüntetésen is jelen voltak. Az ősz folyamán tagja lett az illegális kommunista pártnak.



Ezt a Wikipédiáról ollóztam össze, csak hogy te is láthasd, hogy azt a művét még a kommunizmus tanulmányozása előtt hozta létre.

2012. jún. 20. 14:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 Pro Patria ***** válasza:
11%
Mint mondtam, ő a kommunizmus gyakorlati létét sosem látta. Nem volt nemzetellenes, világproletár kozmopolita, baloldali. Vagy szerinted ahogy megismerte a kommunizmus eszméjét (ami jelszavaiban egyébként nem rossz, sőt, meggyőző), azonnal elfordult a határon túli magyaroktól, Attila hun királytól, akiben megtalálta önmagát, és a nemzettől...?
2012. jún. 20. 15:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 anonim ***** válasza:

"Mint mondtam, ő a kommunizmus gyakorlati létét sosem látta."


Nem is láthatta, mert eddig még senki nem látta. Kommunizmus nem valósult meg soha, csak a nevében elkövetett diktatúra, az viszont nagyon.

2012. jún. 20. 15:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 anonim ***** válasza:
64%

Pro Patria: képzeld, az emberek tudnak változni. Nem gondolom, hogy azonnal, de tanulmányai alatt simán megváltozhatott a világképe, és már nem volt számára olyan fontos a nemzet.

Ráadásul csak egy irredenta verse van, szocialista meg számos. Valószínűleg csak egy ifjúkori félrelépés volt az a versike.

2012. jún. 20. 16:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim válasza:
100%
Bocs megtetszett, hazavittem.
2012. jún. 20. 16:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 Pro Patria ***** válasza:

Az, hogy nem létezett kommunizmus, csak egy önámítás a szélbalosok részéről. Nagyon is létezett, csak nem volt olyan szép, mint elmondták, ezért a népet azzal buzdították, hogy "ez még csak szocializmus, de majd jön az igazi kommunizmus, és az már tényleg tök jó lesz". Kubában például a hivatalos propaganda szerint mai napig "tart" a forradalom - hiszen másként nem tudják megindokolni a csalódott népnek, miért nem jött el a várt Kánaán.

Hadd másoljam ki erre egy korábbi válaszomat:


Azokat a tini munkáspárt-aktivistákat, akik szerint Rákosi "nem igazi marxista" volt, jól helyreigazítja Hahner Péter az Újabb 100 történelmi tévhit c. könyve 89. fejezetében.

"Sokan vélekednek még ma is úgy, hogy a sztálini Szovjetunióban vagy Mao Kínájában eltorzították a marxizmus tanítását. Szerintük ezek a magukat marxistáknak nevező s totális elnyomást gyakorló rendszerek ideológiái csak karikatúrái az igazi marxizmusnak" - kezdi a fejezetet.

Idézi Leszek Kolakowski lengyel filozófust: "Nem tagadom azt a nyilvánvaló tényt, hogy Marx gondolkodása sokkal gazdagabb, finomabb, és sokkal differenciáltabb annál a néhány idézetnél, amelyet állandóan ismételgettek a leninista-sztálinista ideológia szerint, hogy igazolják a szovjet hatalmi rendszert. Mégis azt mondanám, hogy ezek az idézetek nem feltétlenül torzítások, hogy a marxizmus száraz csontváza, melyet a szovjet ideológia felhasznál, nagymértékben leegyszerűsített, de nem meghamisított útmutató az új társadalom felépítéséhez."

Mint Hahner írja, Kolakowski részletesen kifejtette, hogy Sztálin úgy valósította meg a társadalmi egyenlőséget, hogy mindenkit a legalsó rétegbe züllesztett. A diktatórikus rendszerét bármely cár megirigyelte volna: csak állami szervezeteken lehetett folytatni társadalmi életet, az állam rendelkezett a termelési eszközökkel, és csak az állam hasznára tehetett az egyén bármit is.


Marx szerint a munkamegosztás, és a magántulajdon a legfőbb probléma. Azaz államosítás, TSZ, terménybeszolgáltatás.

Marx azt írja, hogy a felszabadított emberiségnek nem lesz szüksége a mostani polgári társadalom "konfliktusokat megoldó" szervezeteire, hiszen ez csak a kapitalizmus által irányított társadalomban szükséges a rend fenntartásához. Azaz ha létrejön a köztulajdon, nem lesz szükség rendőrségre, bíróságra, stb, vagyis anarchia fog következni.

Marx az is megfogalmazta, bár ködösen, hogy az egészhez egy, a proletárok látens tudatosságát kibontakoztató új elitre van szükség, ha úgy tetszik, pártra.

Kitér arra is, hogy az új pártnak szembe kell helyezkednie a munkássággal, ha az letérne az "igazi proletárizmus útjáról". Azaz hogy a hatalom megszerzése után a párt nyugodtan figyelmen kívül hagyhatja az értetlen tömeg akaratát.

Így viszont a marxista párt akaratával való szembeszállás azonnal a kapitalista rend fenntartására irányuló törekvésként értelmezhető, s az egység felé nem vezet más út, mint a civil társadalom minden függetlenségének megszüntetése.

Ismét idéz a könyv írója Kovalowski-tól: "Hát nem azt monda Engels, hogy az igazi szabadság annak függvénye, hogy mennyire képesek az emberek alávetni természeti környezetüket és tudatosan szabályozni a társadalmi folyamatokat? E meghatározás szerint pedig minél fejlettebb technológiailag egy társadalom, annál szabadabb, a társadalmi élet pedig minél jobban alá van vetve egy egységes, irányítói erőnek, annál szabadabb. Engels sem említette, hogy a társadalom efféle irányítása magában foglalná a szabad választásokat vagy más efféle burzsoá fortélyokat; és ezért semmi okunk sincs azt állítani, hogy az egyetlen despotikus központból ily módon szabályzott társadalom nem lenne tökéletesen szabad ebben az értelemben."

Nem Sztálin összegezte a kommunizmus elméletét "a magántulajdon felszámolásának" kifejezésével, nem ő állt elő azzal, hogy az államnak centralizált ellenőrzést kell gyakorolnia a termelési eszközök felett - ezek mind a Kommunista Kiáltványban olvashatók.

A tökéletesen egységes társadalom víziója csak központi, erőszakos irányítással valósítható meg - írja Kovalowski.


-------


Akiket érdekel bővebben, azok olvassák el a fenti fejezetet, illetve egy másikat is ugyanott, miszerint "Lenin jó ember volt, és a művét csak Sztálin torzította el". Mindkettő érdekes.

2012. jún. 21. 21:09
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!