Kezdőoldal » Számítástechnika » Internet » Google meet és a zoom online...

Google meet és a zoom online órákat program segítségével visszalehet nézni?

Figyelt kérdés
2021. febr. 19. 14:00
 1/6 anonim ***** válasza:
100%
Nem, max ha felveszed videóra.
2021. febr. 19. 14:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
100%
Csak ha felvetted. Pl OBS-el.
2021. febr. 19. 14:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:

Nem.


Én ezért sem tartom jó dolognak, hogy az online óraák gyakorlatilag az offline tanórák egy az egyben online paltformra történő átültetéseként történik. Ennek előnye kevés van, hátránya annál inkább. Csak ugye ehhez kéne egy kis kreativitás meg informatikai kompetencia. Nem csak a tanárok, hanem a döntéshozók részéről is. Ami offline, a tanterem falai között működik, az online már korántsem biztos. Mondjuk én már 20 éve is azt mondtam, hogy lexikális anyagot, töri évszámokat, benyalt definíciókat visszakérdezni az esetek zömében nettó baromság. Még offline is. Az nem mutatja meg, hogy mennyire értetted meg a témakört, és mennyire vagy képes a megszerzett tudást alkalmazni, ha a száraz lexikális anyagot kérdezik vissza. Ez már 20-30-40 éve is probléma volt az oktatásban, most meg végképp. Nem 200 évvel ezelőtti módszereket kéne életbentartani, ugyanis rohadt sokat változott azóta a világ. És nem én vagyok az egyetlen, aki ezt mondja, Szent-Györgyi Albert már 1930-ban megmondta. Most meg csodálkozunk, hogy lehetetlen évszámdogát íratni? Persze, mert talán nem így kéne számonkérni. Csak erre nem most kellett volna észbe kapni, hanem kb. 20 éve. Vagy még régebben.

Az, hogy az online óra meg a tanár élőben streamelését jelenti, a legnagyobb ostobaság. Rengeteg előnyt lehetne kovácsolni az online térből. Csak egy példát mondok: a tanár felveszi előre az órát. Nem rögtönözve, hanem előre megtervezetten elmondja a tananyagot, szépen megvágja, és kiegészíti szükség szerint az előre összeállított forrásokkal és segédanyagokkal. Mondjuk ahelyett, hogy a táblára írna, azt leírhatja egy diába, és azt a videó megfelelő helyére belevágja. Sokkal jobb, mint a ZS-kategóriás kamerával felvett, össze-vissza tükröződő táblán kibogarászni, hogy vajon a tanci mit is írt oda? Vagy például fizikából be lehetne illeszteni a tananyagban szereplő kísérletekről videókat, animációkat, a számításokról digitálisan elkészített grafikonokat, biológiából különböző illusztrációkat, és még ezernyi dolgot. És ezt közre lehetne adni a tanulóknak. Nem is kell, sőt, nem is szabadna, hogy ez 45 perces legyen, hiszen egy tanóra sem 45 percnyi nettó ismeretátadás, az kb. 20-30 perc. A maradék feladatmegoldás, adminisztráció, felelések, meg töketlenkedés. Ezta videót pedig akkor lehetne megnézni, amikor a tanuló szeretné (az online oktatás megszégyenítése az, hogy egy online óra pontban iskolacsengőtől iskolacsengőig tart), és a legfőbb: ezek a videók visszanézhetők. Annyiszor, ahányszor a tanuló szeretné. Ha valamit nem ért, akkor akár ötször is visszanézheti.

(Ezzel kapcsolatban a legfőbb kritika az szokott lenni, hogy mi van, ha valaki nem nézi meg? Nos, én erre azt mondom, hogy talán középiskolában lehetne az embernek annyi felelőssége, hogy nem a lógás lehetőségét keresi. Akiben pedig nincs meg ennyi, azt nem áttuszkolni kéne kegyelemkettessel, hanem visszatartani még egy évet. Nehogy már egy 14-18 éves fiatalembernek folyamatosan a kezét kelljen fogni!)

Emellett meg lehetnének valamilyen online paltformon gyakorló feladatok, ahol - ha a feladat jellege megengedi - online, automatizáltan a tanuló ellenőrizheti tudását. Sőt, a tanár készíthetne külön gyakoroltató videókat, ahol feladatokat vezet le. Sőt, akár internetes linkeket is összevadászhat a témával kapcsolatban, és azokat is közzéteheti. Ha pedig valakinek nem megy, akkor még mindig adott a lehetőség, hogy valamelyik paltformon felvegye a kapcsolatot a tanárral, aki személyre szabottan is elmagyarázhatja neki.

Na, ez lenne egy működő online oktatás vázlata. Ezt persze még lehetne finomítani, bővíteni, korrigálni, de valahogy alapjaiban így képzelnék el online oktatási rendszert.

Erre persze lehetne azt mondani, hogy "de hát ez rengeteg idő". Nos, nem sokkal több, mint amikor egy "rendes" offline órára készül a tanár. Való igaz, az elején biztos sok macera lenne vele. De ha az ember egyszer belejön, akkor a befektetett idő többszörösen emgtérül. Főleg, hogy ugyanahhoz a témához a különböző osztályokban nem kéne kétszer felvenni és megvágni az órát. Sőt! Ha tavaly is így működött volna a rendszer, akkor idén már magukkal az órákkal nem is lenne gondjuk, az akkor felvett órákat újra leadhatnák az új osztályoknak. Persze, ki lehet egészíteni, meg újravágni, ha valami új ötletük van, de alapvetően ez az a fajta munka lenne, amivel egyszer kell igazán megszenvedni. Emeleltt pedig több idő maradna az online automatizált tesztek készítésére, és a személyre szabott segítségnyújtásra.

Természetesen az is egyből jönne kritikakánt, hogy "de hát sokan nem értenek hozzá". Igen, így van. De kérdem én, mi a fészeks fenét csináltak a közoktatásban digitális kompetenciafejlesztés címén? A tanárok 90%-ának ott villog a portfóliójában, hogy ő mennyire kompetens az IKT eszközök kezelésében. Sőt, többségük büszkén mutatja a továbbképzésen szerzett informatikai képesítését. És félreértés ne essék, nem őket akarom szidni! A rendszer egy hatalmas hulladék. Amikor attól, hogy valaki tanóra helyett elindított egy Youtube-videót, ő meg addig a maszek dolgait csinálta, egyből rámondták, hogy mennyire csúcsszuper tanár, és hogy ért a digitális technikához. Meg a lónak a legnemesebbik alkatrészét! Ettől nem hasraesni kellett volna, hanem elmagyarázni, hogy az, hogy óra elején elindítok egy videót, és óra végén meg leálíltom, az nem digitális kompetencia, hanem listaság. A videó jól jönne segédanyagként, vagy szorgalmi otthoni elfoglaltaágként. A digitális kompetencia ott kezdődne, hogy egy videót nem a helyi rendszergazdával vágat meg, és képes a tananyaghoz szükséges digitális forrásokat órán tálalható formátumban elkészíteni és előadni. Nagyjából 20 éve már tudja mindenki, hogy a számítógép az életünk majdnem minden területén, így az oktatásban is megkerülhetetlen lesz. De mégsem tettek semmit azért, hogy az oktatási rendszer résztvevői felkészültek legyenek erre. Hanem utolsó pillanatban megy a kapkodás, hogy "Úristen, holnap online órám lesz, hogyan lehet egyáltalán bekapcsolni a Skype-ot??"

Mellékesen: nem egy atomfizika azért egy OpenShot-ot kezelni.


De bocsi a "kirohanásért", csak az ilyesmik mindig fel tudnak bosszantani. Óriási lehetőségek lennének ebben a kényszerű online oktatásban is, de mint annyi midnent, ezt is sikerült rendszerszinten elbarmolni.

2021. febr. 19. 14:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
0%

#3, nem teljesen olvastam végig, de ez ott bukik meg, hogy a tanárok többsége idős, informatikában nem jártas személy, aki csoda, ha google meetben egy hívásos órát meg tud oldani. És tőlük várnád, hogy vágjanak meg egy videót?

(valszeg gépül sincs, amivel meg lehetne csinálni).

2021. febr. 19. 15:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen a válaszokat.
2021. febr. 19. 18:16
 6/6 anonim ***** válasza:

#4


Ha az az idős, informatikában nem jártas személy elvárja a fiatal fizikában/matekban/egyébben nem jártas személyektől, hogy megtanulják xy leckét holnapja, akkor tegye szépen ő is oda a fenekét, és legalább írjon be annyit Google-be, hogy " videó vágás egyszerűen". Kismillió találatot kap. Akár YouTube-on videóban elmagyarázva is.

2021. febr. 19. 18:20
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!