Kezdőoldal » Számítástechnika » Programok » PC-re miért volt sokáig olyan...

PC-re miért volt sokáig olyan gyér a játékfelhozatal?

Figyelt kérdés
Ha a 90-es éveket nézzük, szinte csak stratégiai játékok jöttek rá ki na meg igazi forradalomnak talán az id féle Wolfenstein 3D, DOOM 1-2, Duke Nukem 3D volt mondható, mert ezek tényleg egy új műfajt teremtettek, az FPS műfajt. De pl. hol maradtak a japán fejlesztők? SEGA,CAPCOM,KONAMI,stb ők csak konzolokra és akkoriban divatos játéktermi nagygépekre fejlesztettek játékokat. Az akciójátékok kedvelői szerintem jobban jártak ha konzolt vettek inkább, mert azokra volt egy csomó minőségi arcade átirat is és jó verekedős, és platform játékok.

2020. máj. 22. 17:00
 1/2 anonim ***** válasza:
100%
talán mert akkoriban annyit tudtak a gépek
2020. máj. 22. 17:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/2 anonim ***** válasza:
100%

Én azért a "gyér" szóval vitatkoznék, főleg a '90-es években. Itt van pár tucat példának: https://www.youtube.com/watch?v=7FzkyMQKsM4 A többsége nem tűnik stratégiainak...

Vagy itt több mint 50 játék csak 1991-ből: https://www.youtube.com/watch?v=TE6SkrEFcoI

Az való igaz, hogy minden időszaknak megvoltak a maga leggyakoribb, legdivatosabb játékai. A '70-es évek második felétől a '80-as évek elejéig a space shooterek uralták a piacot, aztán a '80-as évek elejétől a '90-es évek közepéig tartott a platformer-korszak, ezután jött az RTS-ek uralma (ami inkább a '90-es évek második felére tehető), nagyjából a 2000-es évek voltak az FPS-korszak, most meg a MMO-k uralják a terepet. Ez részben egyszerű divat, részben meg annak köszönhető, hogy mikor mi volt az elérhető technika.

De ez korántsem jelenti azt, hogy csak ilyen játékok jelentek volna meg.

Az viszont igaz, hogy a PC-t eredendően NEM játék-platformnak szánták. Ezért sem volt sokáig igazán ütős grafikus kártyája, a hangról meg inkább ne is beszéljünk. Ellenben voltak egy - akkori mércével mérve - brutál gyors lemezmeghajtói, és pár korai modelltől eltekintve tudták a 80 karakter széles képernyőmódot, ami ideálissá tette ezeket üzleti, és tudományos felhasználásra.

De amire lehet játékot írni, arra előbb-utóbb fognak is. :) Ezért már a '80-as években is rengeteg játék jelent meg PC-re.

Érdemes tudni, hogy akkoriban a hardverpiac három jól elkülöníthető részre oszlott (oké, ha a "nagygépeket" is nézzük, akkor négyre): voltak személyi számítógépek, amik amolyan univerzális, általános gépek voltak. Oké, volt közülük, ami egyik-másik feladatra jobban ki volt élezve (pl. a C64 játékra, HT-1080Z oktatásra, Amiga multimédiára), de igazából ezek mindegyike általános célúnak tekinthető. Minden (oké... költői túlzással "minden") feladat megoldható velük, de ezért cserébe nem tartalmaznak olyan összetevőket, amik valamilyen speciális feladathoz szükségesek.

Aztán léteztek játékkonzolok, amik technikailag ugyanúgy számítógépek voltak, de kihagytak belőle mindent, ami nem volt szükséges a játékokhoz. Cserébe viszont telepakolták őket mindennek, ami kizárólag játékkokhoz kellett. Akkoriban a proci "ereje" harmatgyenge volt mondjuk egy gyors animációhoz, ezért a konzolokban mindig volt valamilyen grafikai és hang-hardver. És voltak a játéktermi arcade gépek, amik tényleg a játékipar csúcsai voltak, de rohadt drágák is, ezért ez a technika egy átlagember számára megfizethetetlen volt.

A '90-es években KEZDETT a három kategória közelíteni egymáshoz. Ezért van az, hogy ekkor kezdtek az egyes platformok kínálatai hasonlítani. Ma már egy izmosabb PC simán felveszi a versenyt a konzolokkal (amik ezért más módon próbálnak kitűnni, pl. mozgásérzékelős vezérlőkkel, stb...), az arcade kategória meg gyakorlatilag feleslegessé vált.

Ahogy írtad, (kicsit átfogalmaztam) aki játszani akart, az jobban járt, ha konzolt vett. (Nem csak akciójátékok esetében.) Ez egyáltalán nem volt titok, számítógépet az vett, aki nem (csak) játszani szeretett volna. Akit a játékok érdekeltek, annak eszébe nem jutott volna PC-t venni.

A japán fejlesztők meg azért nem erőlködtek a PC-s iránnyal, mert igazából az átlag felhasználók számára inkább az USA-ban volt érdekes a PC (köszönhetően az 1983-as összeomlásnak), Japán ezt könnyedén átvészelte, és a konzolok ekkor is töretlen népszerűségnek örvendtek. Meg hát jobbak voltak a technikai adottságaik, érthető, hogy sokan inkább erre fejlesztettek.

Egyébként: dehogy teremtett műfajt az ID Software. ;) Igaz, nem ember, hanem tank volt a "főszereplő", de FPS-nek minősül az 1980-as Battlezone is. Itt egy videóösszeállítás a korai FPS-ekről: https://www.youtube.com/watch?v=aipGP5oAuWQ

Félre ne érts, egy másodpercig sem vonom kétségbe Carmackék érdemeit. ;) De ők "csak" annyit tettek, hogy sikerre vittek egy addig marginális játékműfajt. (... meg persze megmutatták, hogy a PC-ből is ki lehet hozni durva dolgokat. Nem csak FPS-téren, de pl. a Commander Keen sem volt kis dobás.)

2020. máj. 22. 18:46
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!