Kezdőoldal » Szórakozás » Zene » Zeneelmélet, hangközök,...

Zeneelmélet, hangközök, intonáció - Mikor és hogyan valósulhat meg az, hogy pl. E# az nem egyenlő F-el?

Figyelt kérdés

Mikor, milyen rendszerekben és hogyan jelenik v. valósul meg az, hogy

Ⓒ ≠ Ⓑ#

Ⓑ ≠ Ⓒ♭

Ⓕ ≠ Ⓔ#

Ⓔ ≠ Ⓕ♭


Beadandóhoz kéne tudnom erről a dologról, viszont ehhez a részéhez semmi kiinduló anyagom v. releváns elméleti ismeretem sincsen.


Előre is köszönöm a segítő válaszokat!



2021. okt. 8. 11:42
 1/6 Mojjo ***** válasza:
91%

Milyen országban tanulsz?

Itt magyarországon a B# soha nem egyenlő a C-vel, B# az kiegyenlített hangolásnál a H-val egyenlő. És nem is nagyon használjuk ezt a jelölést rá.

Illetve... eleve azt a szót nem is használjuk, hogy egyenlő, legalábbis önmagában. E# nem egyenlő F-el, hanem vagy enharmonikusan egyenlő, ha már az egyenlő szót akarjuk használni, vagy simán enharmonikus. Csak kis terminológiai kiigazítás :)


A történelem során sokféle hangolási rendszer született. Ezekre azért volt szükség, mert van egy kis szar a palacsintában. A hangközöknek megvan a tiszta távolsága, ami a hanghullámok frekvenciaarányait nézve gyönyörűen, egész számok arányaival leírható. Pl a tiszta kvintnek 3:2 a frekvenciaaránya. A nagykönyv szerint. Az oktávnak meg 2:1.

És nézzük, mi is a tiszta kvint a kromatikus skálán? 7 lépésnyi távolság. Az oktáv? 12 lépésnyi távolság. Ez azt jelenti, hogy 12 tiszta kvint egyenlő 7 oktávval, hisz 12*7 = 7*12.

Szuper... majdnem. Csakhogy ha a frekvenciaviszonyokat nézzük, nem a kromatikus skálát, akkor azt látjuk, hogy (3/2)^12 már nem egyenlő a 2^7-el. Márpedig 12 kvint egymásra építése frekvenciában az három ketted a tizenkettediken, 7 oktáv pedig kettő a hetediken. A különbség nem nagyságrendi, de létezik. Azaz a jó kis tiszta hangközeink nem működnek - fizikailag nem lehet az oktávot és az oktávnál kisebb hangközöket egyszerre tisztán tartani.

Ez a szar, amit a fizika rakott a zene palacsintájába. A különböző hangrendszerek pedig abban különböznek, hogy hova pakolják, vagy hogyan kenik el ezt.

Egy jó ideje 99,999%-ban az ún. kiegyenlített hangolást használjuk. Itt egyenletesen van elkenve az ürülékünk mindenfelé. A kromatikus skála minden hangja egyenlő távolságra van egymástól - ez az egyetlen hangolási rendszer, amire ez igaz -, ennek eredményeképp az oktávon kívül egyetlen egy hangköz sem lesz tiszta, mindegyik hamis lesz, de csak úgy kb. elviselhető mértékben. Mivel születésünktől ehhez szoktunk, fel sem tűnik. Nem jó rendszer, sőt, szörnyen rossz, de sok tekintetben még mindig jobb, mint az összes többi.

Amiatt, hogy a kromatikus skála minden hangja egyformán távol van egymástól, a leszállítások és felemelések is ugyanannyit mozdítják a hangot. Emiatt alakult az ki, hogy pl az E# egyenlő az F-el és az összes többi enharmonikus egyenlőség. A többi hangolási rendszerben nem egyenlő egymással az összes egy lépésnyi köz.

Szóval mikor nem igaz? Ha nem kiegyenlített hangolást használunk. és hogy mikor használunk nem kiegyenlített hangolást? Ha pl teszem azt, reneszánsz zenét szeretnénk a lehető legautentikusabban játszani. Vagy ha simán jobban tetszik másik hangolási rendszer. Persze nem mindig egyszerű xy hangszerekkel ezt megvalósítani, de ez egy másik történet.

Ha a többi hangolási rendszerre konkrétan kíváncsi vagy, akkor google, és hangolási rendszerek, vagy tuning systems.

2021. okt. 8. 12:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 Mojjo ***** válasza:
88%
Látom, benne van a hegedű a keresőszavak között. A hegedűnél folytonosan tudod a hangmagasságot képezni, ellentétben rengeteg hangszerrel, amin csak diszkrét lépésközökben - ez utóbbi hangszereket eleve a használni kívánt hangoláso rendszerre kell beállítani, behangolni (pl mondjuk zongoránál), vagy eleve arra kell gyártani, már a készítésnél úgy kialakítani (pl mondjuk gitárnál). A hegedűn szabad vagy, bármilyen frekvenciát meg tudsz szólaltatni.
2021. okt. 8. 12:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
100%

A barokkban nem a mostani rendszer volt az általánosan elfogadott. Ha megnézed ezt a fogástáblát, akkor az oktáv a 20. pozícióban van (nem a 12-ben). [link]

Leopold Mozart hegedűiskolájában az E#-t 1-es ujjal, az F-et 2-es ujjal kell játszani, tehát ebben a rendszerben az F magasabb mint az E#. A különbség 1 komma ("vesszőcske"), ami nagyjából a ma használatos kisszekund 1/4 - 1/5-e (Treatsie on the Fundamentals of Violin Playing, p.70).

2021. okt. 9. 21:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 A kérdező kommentje:

Jajj, de hasznos infó, kedves #3-as!

"A különbség 1 komma ("vesszőcske"), ami nagyjából a ma használatos kisszekund 1/4 - 1/5-e"

Azt még esetleg el tudod mondani, hogyan számolható ki a különbség minden más esetben?


Mojjo-nak is nagyon köszönöm! és elnézést, hogy csak most írok.

Magyarországon tanulok, klasszikus zeneelméletet keveset, mert nem ilyen irányultságú képzésen vagyok. Viszont én az amerikai (A-Bb-B-C-C#-D-D#-E-F-F#-G-Ab) rendszerrel tudtam azonosulni, ennek számomra tisztább a logikája.


Ami miatt ezt kérdeztem, az egy beadandó : monofónikus dallamot kell írjak és rögzítsek egy percben, bizonyos meghatározott szabályok alapján.

Először azt hittem, ezek a szabályok könnyűek, de komponálás közben mégiscsak eléggé zavarónak bizonyultak, s jött egy ötletem, hogy az enharmóniára hivatkozva megpróbálnám kicsit "kitrükközni" a dolgot.

Azóta írtam is a tanárnak (Mojjo első válaszát ismét köszönöm, a levélben leírt érvelésben hasznát vettem) és el is fogadta a "trükközést", nem tekinti szabálysértésnek, sőt!

2021. okt. 9. 22:53
 5/6 anonim ***** válasza:
100%

Azt elfelejtettem, hogy az 1. és 2. ujjat természetesen a D húrra értettem. Az E húron nyilván 1-es ujjal fogod az F-et is.


Persze, megvan a matematikája, de a zenészek, gondolom, inkább fül alapján játszottak. A C-E# távolság akkor jó, ha nem tiszta a kvárt. Úgy fogd, hogy a C-E nagytercet túl magasra intonálod. De ha érdekel a matek: [link]

2021. okt. 10. 11:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim ***** válasza:

kétféle hangolás létezik:


pitagoraszi hangolás (ahol pl G hang pont 1.5x magasabb, mint a C)


2^(x/12) hangolás

2022. márc. 29. 19:08
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!