Kezdőoldal » Szórakozás » Zene » Poliritmiához ki ért még? Van...

Poliritmiához ki ért még? Van itt jazz zenész?

Figyelt kérdés

Poliritmiára inkább befogadó vagyok, de kevéssé gyakorlott, az alapjait értem is elméletben, de ma elbizonytalanodtam egy evvel kapcsolatos kérdésben....


Annyit még rólam, hogy az aszimmetriák közül a kettő hatványai nevezőjűeket tudom két kézzel dobolni, sokféle variációban, bár nem sok páratlan számot tudok egymás után ütni (bár magamtól begyakoroltam már olyat is, amiben több, különféle páratlan számláló fut egymás után).


De pl a bolgár ütemeket, amikor többnyire csak egyetlen páratlan szám fut végig, azt nagyon könnyen, rögtönzött felbontással is tudom dobolni, magamtól éreztem rá erre hónapok alatt még annak idején, huszonévesen;

legyen az akár

11+7/16

vagy pl

13/16


Elmondom, viszont, hogy miben bizonytalanodtam el...

Ez már poliritmiás kérdés lesz, a matekmetálokban előfordul poliritmia, meg a modern jazz-ben is itt-ott.


Látszólag nagyon egyszerű a kérdés, de talán épp emiatt fifikás, talányos...


Az alábbi linket figyelve ma elbizonytalanodtam, hogy netán

a háromharmad versus négynegyed

az netán azonosan hangzik avval, hogy

háromnegyed versus négy negyed?


Elsőre kapásból rá lehetne vágni, hogy dehogy, hiszen a 3/3 és a 4/4 mindkettő egész, míg a 3/4 meg NEM egész szám.


Először arra gondoltam, téves az angol wikin a felirat, a gif animációs szemléltetés alatt, mert ott

3/4 vs 4/4

szerepel, és egyszerre indulnak, egyszerre is érnek célba.


Na de lehet, hogy mégis igazat állít, mivel a számlálók kerülnek leütésre, és a 3 is, a 4 is osztója a 12-nek, ennél fogva egyszerre indulnak és egyszerre érnek célba...


De ez felveti bennem azt az elsőre látszólag abszurd felvetést, hogy akkor vajon a

3/4 vs 4/4

azonosan szól, mint a

3/3 vs 4/4

???



#zene #matematika #ütem #ritmus #poliritmia #párhuzamos képletek
2017. jún. 19. 22:00
 1/10 A kérdező kommentje:

Lemaradt a link, pótlom:

[link]

2017. jún. 19. 22:02
 2/10 A kérdező kommentje:

Annyit még a gondolataimhoz, hogy ha

3/3 vs 4/4 volna a wiki-n a példa, akkor egy ütés értelemszerűen egyetlen törtszámlálólépés volna.


De ha tényleg 3/4 vs 4/4, ahogy írja, akkor az egyik fajta, pl mélydob ütésnél nem egyetlen törtszámlálót fed le, hanem teljes 4/4-et, és az "bummol" háromszor egymás után, mert

3*(4/4) = (12/4)


Ha meg a másik dobot nézzük, pl tam-ot, ami lassúbbnak hangzik, ott meg ezek szerint

egy tam ütés lefed 3/4-et, nemde?

Így négyes koppan, mire újra találkozik a 12/4-del.

Hiszen

4*(3/4)=(12/4)

2017. jún. 19. 22:08
 3/10 A kérdező kommentje:
...vagyis javítok: az utóbbi gyorsabbnak hangzik, mint a mélydob.
2017. jún. 19. 22:09
 4/10 A kérdező kommentje:

* Így négyeT koppan, mire újra találkozik a 12/4-del.

Hiszen

4*(3/4)=(12/4)

(És ez szól gyorsabban, sűrűbben, a másikhoz képest.)


A kérdésem tehát az, hogy ezek szerint azonosan szól a

3/3 vs 4/4,

mint a

3/4 vs 4/4

?

2017. jún. 19. 22:12
 5/10 A kérdező kommentje:

...akárhogyan nézem, azonosnak kell lenni annak ellenére, hogy első ránézésre ez abszurdum... Viszont azonos a két poliritmia, nemde?


Hiszen


3/4 vs 4/4

esetén

4*(3/4)=12/4

3*(4/4)=12/4

Tehát találkoznak egy idő után.


Mégpedig pont ugyanúgy találkoznak, mint a másikfajta poliritmiánál:

3/3 vs 4/4

itt is találkoznak a párhuzamosan futó ütemképletek, mert

3/3 = 4/4


De javítson ki, aki hibát talál benne. Ma gondoltam végig először ,hogy a kétfajta poliritmia csak látszólag eltérő, de akárhogy nézem, azonosnak kell lennie...

De ha tévedtem, örülnék, ha valaki kijavítani, hogy hol...

:)

2017. jún. 19. 22:22
 6/10 A kérdező kommentje:
És az az "őrület", hogy mindkét aszimmetria lehetséges, hogy pontosan ugyanúgy szól, tehát ugyanakkor találkozik a két összetevő...(?)
2017. jún. 19. 22:25
 7/10 A kérdező kommentje:
Pontosítok: mindkét poliritmia.
2017. jún. 19. 22:25
 8/10 anonim ***** válasza:
100%

Én foglalkozom ilyenekkel mostanság.

A lényeg:

a 3/4 vs. 4/4 az poliMETRIA, hiszen ugyanarra a negyedekre másképp tagolod, azaz a METRUMok eltérnek, az alaptempó nem.

Ezek valóban kerülgetik egymást, és három 4/4-es ütem után találkoznak.


a 3/3 vs. 4/4 esetén az ütem ugyanakkora, csak másképp osztod az adott ütemhosszt. Ezek minden ütem elején találkoznak. Ezt poliRITMIÁnak hívjuk.


Ez két más dolog.

Már ha jól értettem a kérdésedet.

2017. jún. 20. 22:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 A kérdező kommentje:

Köszi a választ. A Polimetria kifejezésről eddig még

nem hallottam, de egyébként az angol wiki "polirhythm"-ként definiálja, amit te polimetriának. Linkeltem is itt. Ettől még persze lehet, hogy a magyar zeneművészeti terminológiában kettébontják e fogalmakat, nem tudom.


Az oké, hogy mikor találkozik a két páros. De igazából a kérdésem az, hogy jól érzékelem, hogy gyakorlatilag ugyanúgy hangzik mindkét páros, ha ledoboljuk? (Függetlenül a tempótól.) De komolyan totálisan a gyakorlatra gondolok most, nem csak az elméletre. Dobold le magadnak mindkét párost, kérlek, és figyeld meg. Neked tök ugyanaz... leszámítva a tempót.


És ha -tegyük fel- reális a felfedezésem, akkor felvet további kérdéseket bennem, ami zavarba ejtő számomra:


Vajon az összes többi esetben is ugyanúgy szól - ha a tempót nem vesszük figyelembe?

Értem ez alatt, hogy a nevezőtől mindig függetlenül ugyanaz jön ki, ha a számláló párosok azonosak?


Hiszen ha feltételezzük, hogy a

3/4 vs 4/4

azonosan szól (a tempót nem számítva), mint a

3/3 vs 4/4

akkor lehet, hogy a nevezőtől mindig független ez a dolog,


pl


5/3 vs 7/4

?=?

5/4 vs 7/4

?=?

5/5 vs 7/4

...merthogy bármelyik két számnak van közös többszöröse, ez esetben

7*5=35...

2017. jún. 21. 19:02
 10/10 A kérdező kommentje:
"ha a számláló párosok azonosak?" - ezt félreérthetően fogalmaztam meg, a lényeg, hogy NEM páros számot értek ez alatt, hanem kettő darab számot, pl 5 és 7.
2017. jún. 21. 19:04

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!