Kezdőoldal » Szórakozás » Zene » Aki ért a zenéhez, különösképp...

Aki ért a zenéhez, különösképpen zongorához tudna segíteni? Részletek lent!

Figyelt kérdés
Az lenne a kérdésem, hogy: mondjuk vegyünk példának egy népdalt, mert azok általában nem zongorára szánt, egyszólamú darabok. Szóval van egy népdal és amellé milyen alapon tudok kitalálni hozzá kíséretet... hogyan döntöm el, hogy az ütemekben milyen hármashangzatokat kel játszanom. Esetleg ha valamit hülyén fogalmaztam meg bocsánat, sajnálatos módon elméletet nincs lehetőségem tanulni csak gyakorlatot.

2018. jan. 23. 22:49
 1/6 anonim ***** válasza:
48%

"sajnálatos módon elméletet nincs lehetőségem tanulni csak gyakorlatot"


Sajnos ha fordítva ülsz a lovon, nem tudjuk elmagyarázni neked merre van a kantár, amit meg kellene fogni.

Előbb elméletet kellene tanulni.

De akkor nem is fog kellene ilyet kérdezni, mert tudni fogod.

2018. jan. 23. 23:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
Én tanultam pár év zeneelméletet, mégsem biztos hogy menne, mert egy jókora adak fantázia is kell hozzá. Persze alá lehet rakni valami sablon szart, de minek. :)
2018. jan. 24. 07:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 Mojjo ***** válasza:

Ha lesz kis időm, írok pár irányelvet, de valószínűleg csak este/éjszaka fogom tudni megejteni.


Addig is egy kérdés: funkciókkal tisztában vagy, illetve, hogy adott diatonikus hangsorok melyik fokára milyen hármashangzatot építhetünk?

2018. jan. 24. 10:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 A kérdező kommentje:
Úgy érzem picit rosszul fogalmaztam meg, ami kisebb félreértéseket okozott... zeneelméletet tanultam 4 évig csak az utóbbi 2 évben nem volt lehetőségem.
2018. jan. 24. 18:33
 5/6 anonim ***** válasza:
Hol tanultál 4 évig zeneelméletet, hogy fogalmad sincs, hogy hogyan döntöd el, hogy milyen hármashangzatokat kel játszanod? :D
2018. jan. 24. 19:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 Mojjo ***** válasza:
100%

Sorry, belekezdtem, de igazából ez reménytelenül hosszú. Csak nagyon gyorsan, kivonatolva:


Amit te keresel, azt úgy hívják, hogy dallam harmonizálása. Mivel népdalokról beszélsz, a legegyszerűbb, amit a népi zenészek szoktak csinálni, és amit dallamkövető harmonizálásnak/a dallamkövetés elvének hívunk. Faék egyszerűségű, minden akkord hármashangzat és minden hármashangzat dúr. Fogod a hangokat, amit látsz a dallamban, és dúr hármashangzatokat építesz rájuk. Természetesen így néha bekerülnek az adott hangnemtől idegen hangok is a harmóniákba, de ez egy ilyen műfaj.


A komolyabban vett harmonizálásnál pedig megnézed, hogy milyen hangnemed van. Megnézed, hogy hanyadik fokon milyen hang áll. És azokra építesz hármashangzatokat. Értelemszerűen a tonikát, szubdominánst, dominánst fogod használni akkordépítkezési alapnak, esetleg a szubmediánst is. A szupertonikát/mediánst/vezetőhangot jobb hanyagolni, mert az erre épített hármashangzatok gyengítik a hangnem érzetét. Lehet használni, de azért nem a legszuperebb. Alap elvek: ha valahol valami zenei gondolat végére értél, használhatsz félzárlatot, ha súlyos ütemrész jön, válts funkciót, ilyesmi. Egyébként pedig próbálgasd az adott hangnemhez tartozó hármashangzatokat, hallani fogod, mikor lesz jó.


4 év zeneelmélet után a fent elmondottakat értened kell szerintem, de ha valami mégsem lenne világos, szólj, és végigmegyünk gyorsan rajtuk.


Ja igen, népdal: esélyes, hogy nem diatonikus, hanem pentaton skálát használnak, ez ne zavarjon meg, ugyanúgy építkezz, csak a megfelelő fokok értelemszerűen nem léteznek, kimaradnak.


És 4 év zeneelmélet után ezt is illik tudni, de ha mégsem, akkor a hármashangzat építés módja dúr és moll hangsoroknál (elnézést, magamtól másolok, de pont most nemrég írtam le másnak, nincs kedvem újraírni):

A dúr hangsorok első hangjára dúr, másodikra moll, harmadikra moll, negyedikre dúr, ötödikre dúr, hatodikra moll, hetedikre szűkített hármashangzat építhető.

A moll hangsoroknál az adott hangokra építhető hármashangzatok sorrendben: moll, szűkített, dúr, moll, moll, dúr, dúr.


A funkciókat meg ha esetleg nem tudod a fokokkal párosítani, szólj.


Természetesen a záráshoz egész zárlatot használj: vagy domináns - tonika, vagy esetleg szubdomináns - tonika sorrendben építsd az akkordjaidat. Esetleg szubdomináns - domináns - tonika. Ha a dallamkövetés elvét alkalmazod, akkor is fel lehet oldani azt az elvet a végére, hogy az utolsó pár akkord egész zárlatot alkothasson.


Tudom, ez így nagyon összecsapott, de fogalmam sincs, hogyan lehet jobban megfogni a kérdést úgy, hogy nem 3 könyvnyi a terjedelme.

2018. jan. 25. 01:56
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!