Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Hogyan lehet kiszámolni, hogy...

Hogyan lehet kiszámolni, hogy egy autó hány Pascal nyomást fejt ki az úttestre?

Figyelt kérdés
A P= F/A képlettel számolnék, amiből az F (vagyis az autó súlya) Newtonban megadható, és szükséges az A (vagyis a nyomott felület nagysága). Ehhez tudnom kellene, hogy az adott átmérőjű gumiabroncsok mekkora felületen érintkeznek az úttesttel. Erre azonban nem találtam számítási módszert.
2019. nov. 27. 17:38
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:
100%

Azért nem találtál rá számítási módszert, mert ezt minimum szimulálni, de leginkább mérni kell. Kezdjük azzal, hogy nincs ilyen hogy egy autó "hány Pascal nyomást fejt ki az úttestre", hiszen az érintkezési felület különböző pontjain különböző ez az érték, ami megint csak függ a gumi nyomásától, mintázatától, terheléstől.

Itt egy példa: [link]

2019. nov. 27. 17:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 anonim ***** válasza:
100%
Egy átlagos autón egy átlagos kerék kb. egy tenyérnyi felületen érintkezik a talajjal, jó közelítéssel, az kb. 7x20 centi. A könnyebbség kedvéért oszoljon egyenlő részre az autó által a talajra kifejtett erő, az autó tömege meg legyen 1000 kg. Pontosan úgysem tudod meghatározni, legfeljebb megmérni, számolgatáshoz meg teljesen jók ezek az értékek is. Legalább nagyságrendileg fogalmad lesz róla, hogy mennyit nyom egy kis kaliberű autó :)
2019. nov. 27. 18:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 anonim ***** válasza:
78%
Na gondolkodjunk egy kicsit! Az autó nyomja az úttestet, ez idáig rendben van, de mi van a másik oldalon? Ott bizony a gumiabroncs. Mekkora nyomással nyomhatja az úttestet? Nagyjából amekkora nyomás van benne. Ha kisebb a nyomás a kerékben, akkor nő az érintkező felület és fordítva. Elismerem, ez csak egy közelítés, hiszen a gumi alakváltozása is beleszól, de jó közelítés.
2019. nov. 27. 21:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 anonim ***** válasza:
#3 rámutatott a lényegre. Egy átlagos gumiabroncsban 2bar (túl)nyomás van. Szóval ezzek a kérdésre meg is van a (közelítő válasz).
2019. nov. 27. 21:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 Wadmalac ***** válasza:

A #3 közelítése jó, a gondolkodásmód pedig tökéletes.

A gumi strukturális teherviselése miatt kicsit nagyobb felület fogja felvenni a terhelést, mint amekkora leér az útra, de közelítésnek teljesen jó.


Az útfelületre eső nyomás kicsit kisebb lesz a kerékben lévőnél.

2019. nov. 28. 07:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/13 Wadmalac ***** válasza:

"Az útfelületre eső nyomás kicsit kisebb lesz a kerékben lévőnél."


Nagyobb. Sorry.

2019. nov. 28. 07:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:
Ezt a struktúrális viselkedést egy kicsit néhány mondatban jobban kifejthetnéd kedves Wadmalac. Mérnöki szemmel hogy látod a kérdést? Milyen szerepe van a külső gumi merevségének és geometriájának?
2019. nov. 28. 21:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 Wadmalac ***** válasza:
Az ívelő futófelületből az úttal nem érintkező rész is tart valamennyit a felfekvés terheléséből. Az autóguminak is van valamennyi merevsége.
2019. nov. 29. 07:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/13 anonim ***** válasza:

"Mekkora nyomással nyomhatja az úttestet? Nagyjából amekkora nyomás van benne. Ha kisebb a nyomás a kerékben, akkor nő az érintkező felület és fordítva."

A gumi légnyomása arányos az érintkező felülettel, de messze nem egyenesen. Ha pl. 5 barról 10-re fújom (extrém példa), akkor nem fogja kétszer akkora nyomással terhelni az utat. De ha 2-ről 3-ra, pl. akkor sem csökken ilyen arányban a felület.

Vagy ha mondjuk duplájára növelem az autó tömegét, attól nem lesz duplája a guminyomás. (Nem fog felére csökkenni a gumi térfogata.)

2019. nov. 29. 09:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 anonim ***** válasza:

"Vagy ha mondjuk duplájára növelem az autó tömegét, attól nem lesz duplája a guminyomás. (Nem fog felére csökkenni a gumi térfogata.)"

Valóban nem lesz duplája a guminyomás. Miért is lenne? A fenti közelítő megoldásban azt lehetett mondani, hogy ilyenkor a guminyomás változatlan, viszont kétszer akkora felületen érintkezik az úttal (laposabbnak tűnik a kerék, ha növekszik a terhelés). A valóságban kicsit nőni fog a nyomás (hiszen összébb nyomódik a gumi) és nem fog teljesen a duplájára nőni az érintkező felület sem, de nagyjából igaznak kell lennie a közelítésnek.

2019. nov. 29. 16:49
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!