Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Mit jelent pontosan a fizikába...

Mit jelent pontosan a fizikában a felhajtóerő?

Figyelt kérdés
Légyszi segítsetek, nem sikerült teljesen megértenem fizikaórán.:(

2013. ápr. 18. 15:59
 1/7 anonim ***** válasza:
100%

Az az erő, ami a tőle kisebb sűrűségű közegbe tett tárgyra függőleges erővel hat.


Ennek a nagysága megegyezik a tárgy által kiszorított víz/levegő nagyságával. (Így lehet lebegni a vízben, hogy a tested olyan sok vizet kiszorít, ami nehezebb, mint a tested, ezért fenntart a víz.)


Erre jó példa egy lufi, amiben hélium van, ami jóval kisebb sűrűségű, mint a levegő, így felfelé akar szállni. De ha ezt a lufit víz alá teszed, akkor még nagyobb felhajtóerő fog hatni rá, mert a víz még sűrűbb. (A sűrűség azt mutatja meg, hogy az adott anyagból egy adott térfogatú rész milyen nehézségű)


A felhajtóerő akkor szűnik meg, ha olyan közegbe teszed a tárgyat, aminek a sűrűsége ugyanolyan, mint a tárgy átlagos sűrűsége.

2013. ápr. 18. 17:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
100%

Az előző válasz súlyosan pontatlan:


A felhajtóerő MINDIG hat, amikor folyékony/légnemű közegbe helyezel egy testet (függetlenül attól, hogy melyiknek mekkora a sűrűsége). A felhajtóerő nem szűnik meg, ha a sajátjával azonos átlagsűrűségű közegbe teszed a tárgyat. Az történik, hogy a felhajtóerő egyenlő lesz a testre ható nehézségi erővel (amit a gravitáció okoz), így a két erő kiegyenlíti egymást.

2013. ápr. 18. 17:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
(Haladó: ezt a bekezdést akkor olvasd el, ha elszánt vagy a felhajtóerő megértésében. Ha egy közegbe egy testet teszel (pl. vízbe), akkor a test felületére mindenütt hat a hidrosztatikai nyomás. Erről te magad is meggyőződhetsz, ha egy medencében elmerülsz. Ha van rajtad egy 1 cm^2-es felület, és p a víz nyomása, akkor p*1 cm^2 erővel fogja a víz a bőrödnek azt a felületét nyomni - és befelé fogja nyomni, tehát a felületre merőlegesen. A test felületének minden pontjára hat a nyomás: a "felfelé néző" felületre lefelé, az oldalsóra oldalirányban, az alsó felületelemre felfelé. (értelmezve: a nagy nyomású víz minden irányból betörni igyekszik a testbe) Ezen erők összege eredményezi a felhajtóerőt, ugyanis az oldalirányú nyomások kiegyenlítik egymást, viszont a test "tetején" lévő nyomás, ami lefele ható erőt fejt ki, KISEBB, mint a test "alján" lévő nyomás (egyszerűen azért, mert nagyobb mélységben magasabb a folyadék nyomása). A különbség eredményezi a felhajtóerőt, ami összességében egy felfele ható erő, és nagysága megegyezik azzal a súllyal, mintha a test térfogatának megfelelő mennyiségű folyadékot vennénk. Ez Arkhimédesz törvénye - de ki is számolható a fenti gondolatmenettel: hozzátéve, hogy a folyadék/levegő nyomása egy adott pontban a pont feletti folyadékoszlop nyomásával egyezik meg. Tehát egy 1 m mélységben lévő 1cm^2-es felületelemre egy 1m*1cm^2-es vízoszlop súlya hat + még a felette lévő levegőoszlopé, ami 10 kPa nyomású.)
2013. ápr. 18. 17:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:

A felhajtóerő mindig felfelé hat, értéke V*rho_k*g, ahol V a test térfogata, rho a közeg sűrűsége, g a nehézségi gyorsulás. (Tehát a kiszorított folyadék súlya.)


A nehézségi mindig lefelé hat, értéke m*g, ahol m a test tömege - viszont m=V*rho, ahol V a test térfogata, rho az átlagsűrűsége. Tehát a nehézségi erő (a test súlya) V*rho*g.


A két képletet nagyon hasonló, összevetve őket nyilvánvaló az, amit az 1. válaszoló is mondott:

Ha a közeg átlagsűrűsége kisebb, mint a testté, a két erő összege lefelé fog hatni, mert a nehézség erősebb lesz.

Ha a közeg átlagsűrűsége nagyobb, akkor a felhajtóerő lesz a nagyobb.

Ha a két sűrűség egyenlő, az erők kiegyenlítik egymást, és a test lebeg.

2013. ápr. 18. 17:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:

Példa I.: héliumos lufi.


A léggömb gumijának és a benne lévő héliumnak van egy súlya. Ez kisebb, mint a kiszorított levegő súlya (tehát egy léggömbnyi levegőé), így a két erő összege felfelé hat.


Viszont ha levegővel lenne tele a lufi, akkor lefelé hat a lufi súlya, ami nagyobb, mint egy léggömb térfogatnyi levegő súlya (mert a lufi gumija nagyobb sűrűségű a levegőnél) - ezért lefele fog zuhanni a léggömb.


Példa II.: hajó


Látszik, hogy "lebeg" tehát egyensúlyban van a felhajtóerő és a nehézségi erő.


A hajótest egy része víz alatt van. Így kiszorít valamennyi vizet: pont annyit, ha a hajó teljes vízszint alatti részét (beleértve a levegőt és a hajó vázát alkotó fémet/fát is) kicserélnénk vízre. Ennek a vízmennyiségnek a súlya pont akkora, mint a teljes hajóé.


Hogy lehetséges ez? Úgy, hogy a hajó erősen üreges, ezért átlagsűrűsége mégis kisebb, mint a vízé - hiába van a víznél nagyobb sűrűségű anyagból, a benne lévő levegő ellensúlyozza ezt.


(Megjegyzés: a hajó vízszint feletti része pedig levegőt szorít ki, viszont a levegő sűrűsége olyan alacsony, hogy szinte elenyésző a belőle származó felhajtóerő.)


Példa III.: úszó jéghegy


Egy jéghegynek mindig kb. 90%-a van víz alatt: mert a jég sűrűsége pont 0.9-szerese a vízének, így a jéghegy térfogata 90%-ának megfelelő vízzel egyenlő a jéghegy súlya. Így van egyensúlyban a jéghegy súlya és a rá ható felhajtóerő. Innen jön "a jéghegy csúcsa" szólás.

2013. ápr. 18. 18:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:
2013. ápr. 19. 01:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:

Valóban attól függ a válasz, mit és milyen mélységben szeretnél megérteni.

A testekre általában nagyon sokféle erő hat, aminek nagyon sok oka lehet. A mi szempontunkból döntő a gravitációs erő és következményei. A lényegi válasz #3-ban olvasható. Egy adott közeg részecskéire hat a gravitációs erő, ezáltal a közeg részecskéi meghatározott erőt gyakorolnak az alattuk lévő közegre, vagyis a különböző magasságokban eltérők a nyomásviszonyok. Ebből következik, hogy a közegbe helyezett szilárd test (amelynek térfogata van) különböző pontjaira eltérő erők hatnak, amelyek eredője (#3-ban leírt módon) felfelé mutat. Ezt az eredő erőt nevezzük felhajtóerőnek. Működésére számos példát láthatunk, mint más válaszokban leírták. Sőt ezen az elven alapulnak a (nem sugárhajtású) repülőgépek is.

2013. ápr. 19. 14:57
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!