Amikor feltalálták a gőzmozdonyt, miért nem csináltak tele kerekűeket, amikkel nem csak sínen lehetett volna menni, afféle korai "kamion"-ként?
Nem a tele keréken múlik, a szekereknek is küllős a kerekük, és gőzmozdonyból is van teli kerekű. A fő probléma, hogy iszonyat nehezek voltak, súlyukhoz és méretükhöz képest alig volt erejük, és az utak se voltak burkolva, tehát könnyű volt elakadni. (A szekerek rendszeresen el is akadtak, különösen ha esős volt az id, ami a gőzmozdony feltalálásnak helyszínére elég jellemző.) Mivel a fémkerék gördülési súrlódása sokkal nagyobb a talajon, mint a fémen, ezért egy gőzkamion el se tudna indulni, illetve nem tudna haladni. És arról még nem is beszéltünk, hogy a sín egyenes, a talaj egyenetlen, ami a lengéscsillapítás hiánya miatt további problémát jelent.
A vasút tehát nem úri passzióból lett kitalálva, hanem azért, hogy egyáltalán el lehessen indulni a vonattal. A vasutat mint olyat (a sínt) amúgy nem a gőzmozdonyhoz találták fel, az már adott volt a bányák miatt, ahol ugyanazt a problémát kellett megoldani: nehéz cuccokat kellett mozgatni kevés erővel.
Vagyis ne úgy nézd, hogy a gőzgéphez találták ki a sínt. Vajában a sínhez találták ki a gőzgépet.
#1
A kormánymű nem akkora műszaki probléma, elforgatható első kerék már régóta létezett.
Gőzautót meg valóban csináltak, de a hobbiból, száraz úton pöfékelő gözautóból sosem lett tényleges, használható termék, szemben a gőzmozdonnyal. És ennek nem a kormánymű az oka.
A gőzmozdony előtt 1770-ben Nicolas Cugnot már készített gőzautót:
csak nehéz (ez által lassú) és böszme nagy (ez által nehezen fért volna el a városban) volt, amit tömör kerekekkel nem lehetett volna elbírni (no meg gondoljunk bele az utakra!).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!