Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Végre lehet hajtani indítóállá...

Végre lehet hajtani indítóállásról történő függőleges felszállást vadászgéppel?

Figyelt kérdés
Ehhez elegendő feltétel, hogy a tolóerő-tömeg arány 1-nél nagyobb legyen? A MiG-29-es tolóerő-tömeg aránya nagyobb mint egy, akkor elvileg ez a gép képes erre? Csináltak ilyet valaha?
2017. jan. 19. 10:06
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:

[link]


Ez nem újkeletű dolog. A fenti gép egy harrier. Indítóállás nélkül is képes helyből felszállni. A mostani F-35-ösök valamelyik változata is (asszem a tengerészeti) ilyen megoldású.

2017. jan. 19. 10:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 dq ***** válasza:

"Ehhez elegendő feltétel, hogy a tolóerő-tömeg arány 1-nél nagyobb legyen?"


Mondjuk az is kell, hogy egyensúlyban tudjon maradni függõlegesen, nem?

2017. jan. 19. 12:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 anonim ***** válasza:
48%

Nem valószínű, mert a repülőnek el kell érnie bizonyos sebességet hogy kormányozható legyen. A helyből felszálló gépeknél bonyolult megoldásokkal érik el, hogy a gép stabil legyen míg eléri azt a sebességet aminél már elegendő felhajtóerő keletkezik a szárnyakon. A rakétákat is stabilizálják mindenféle kormányfúvókákkal, pörgéssel, stb.

Ha mégis mondjuk egy rövid kilövő (katapult) felgyorsítaná a repülőt felszállási sebességre, akkor a gyorsulás kinyírná a pilótát. Egy 200-300m függőleges katapultnak meg semmi értelme.

2017. jan. 19. 12:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 anonim ***** válasza:
Ha olyan vadászgépre gondolsz, amit amúgy nem helyből felszállásra terveztek, de a tolóereje megengedné ezt, akkor elvileg igen, de ahogy előttem írták, nem lenne irányítható az emelkedés, másrészt pedig túl sok üzemanyagot zabálna fel hozzá, jócskán rövidülne a hatótávolsága, ezért nem érné meg.
2017. jan. 19. 15:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 anonim ***** válasza:

https://www.youtube.com/watch?v=_p_90T-aYO0

Jól látható a fúvókák mögötti terelőlapok állása felszállás előtt és közben.

2017. jan. 19. 17:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/13 EagleHUN ***** válasza:

Elvileg de ahogy írták az irányíthatóság kérdés lenne.

Meg mennyi üzemanyagba kerül így megcsinálnia.


Az viszont nem tilos hogy segédrakétákat szereljenek rá, melyek stabilizálják és segítik a felszállást.

Hamar kiégnek (szilárd hajtóanyagú egyszerű rakéták) és utána leoldhatóak a gépről.

2017. jan. 19. 20:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 Wadmalac ***** válasza:
100%

A függőleges felszállásnak vannak praktikus előnyei, nem kell reptér (feltéve, hogy leszállni is tud függőlegesen), ami a legsérülékenyebb pontja a légierőknek, illetve felszállpályás anyahajó nélkül is használhatja a haditengerészet.

Viszont rengeteg baj van vele.


Ha a Harrier ill. F-35 féle felszállási mód van, akkor a fel- és leszállás állati kényes és üzemanyag-zabáló művelet, plusz a lebegésből vízszintes repülésbe és vissza átállás is nagyon bizonytalan és veszélyes.

Ezt a problémát a helikopterek kiküszöbölik, viszont azoknak a sebessége nagyon behatárolt.


A függőleges indítóállásos rajt elvileg működőképes, de ehhez elég sok feltétel kell.

Először is meg kell oldani a stabil függőleges repülést azokkal a vezérlőelemekkel (és hanyatt fekvő, égbe néző lábú pilótával), amelyek a vízszintes repüléshez is kellenek. Ehhez a függőleges repülésben, nagyon kis sebességgel (tehát a vezérsíkok hatástalansága alatt) történő repülés idejét a lehető legkisebbre kell csökkenteni.

Igen ám, csak akkor ahhoz nagyon nagy kezdeti gyorsulás kell.

a=F/m

Ha a felszállást minimum 1 G gyorsulással meg akarod tenni, hogy minél előbb elérjen egy irányítható sebességet a gép, ahhoz olyan tolóerejű hajtómű kell, aminek tolóereje a gép súlyának kb. tízszerese (amúgy ilyen felszálláshoz ez az 1 G még szánalmasan kevés is, az ideális az a maximum lenne, amitől a pilóta még nem ájul el).


A kérdésben említett, saját magát függőlegesen megtartani képes gépek tolóereje épphogycsak több, mint a gép súlya.

Az ilyen felszálláshoz a gázturbinás hajtások kevesek, ide rakéta kell.


Érdemes megnézni a téma történelmét, az ötlet nem új, de ezer oka van, amiért annyira nem vált be, hogy el is veszett a haditechnika süllyesztőjében.

[link]

2017. jan. 20. 10:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 Wadmalac ***** válasza:
100%

Ha már II. világháborús német technika, bár sosem megvalósult terv, megérdemel egy pár szót a Triebflügel is:

[link]

2017. jan. 20. 10:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/13 A kérdező kommentje:
Köszönöm mindenkinek a válaszokat.
2017. jan. 20. 13:41
 10/13 EagleHUN ***** válasza:

Azért még idetehetjük a konvertiplánokat is.

[link]


Ezeket alkalmazzák ma is, ezek működőképesek.

Megoldják a fentebb taglalt stabilitási, fogyasztási, gyorsulási és a függőleges vízszintes közti átállási problémákat is.


Felfoghatók helyből fel és leszállni képes repülőgépeknek.

Vagy mondhatnánk repülőként repülni képes helikopternek is, nézőpont kérdése. :)

2017. jan. 21. 11:29
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!