Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Fogaskerekes rendszernél...

Fogaskerekes rendszernél mekkora lesz a nyomatéka kimeneten?

Figyelt kérdés
Egy fogaskerekes rendszernél a bemeneti tengely és a kimeneti tengely áttétele 1:10000 hez, ha a bemeneti tengelyt 100 N erővel egyszer megforgatjuk akkor a kimeneti tengely 10000 X forog meg, a kimenetei tengelyen a nyomaték is 10000:1 hez csökken?

2019. febr. 10. 13:49
 1/6 anonim ***** válasza:
Igen, ha ideális a rendszer (nincs veszteség).
2019. febr. 10. 14:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
Igen, sajnos a nyomaték is csökken. A gyorsító áttételnek ez az egyik átka. Mellesleg ilyen áttételnél elég komolyan kell megtervezni a hajtóművet, a gyorsítás nyilván több lépésben ésszerű, a méretek csökkentése miatt is.
2019. febr. 10. 15:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 Wadmalac ***** válasza:

Megkockáztatom, hogy egy ekkora áttétel a "lassú" oldalról már nem is meghajtható, mert a súrlódások révén a rendszer "önzáró" lesz.


Mint amikor a bringán a legnagyobb áttételre váltva hiába állsz a pedálon teljes testsúllyal, mégsem akaródzik megindulnia. Pedig az még csak egy 5:1 körüli áttétel.

2019. febr. 11. 10:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:

Az önzárás nem a súrlódások halmozódásától függ, hanem a fogazott elemek geometriájától. Ha egy hajtás önmagában nem önzáró, és több ilyet egymás után kapcsolunk, attól még nem alakul ki önzárás.

Az önzárás tipikusan a csigahajtóművekre jellemző, de ott is inkább csak az egybekezdésű csigával rendelkezőknél.

2019. febr. 11. 12:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 Wadmalac ***** válasza:

Nem véletlenül tettem idézőjelbe az önzárást.

Itt arra gondolok, mikor a meghajtáshoz nagyobb nyomaték kellene, mint amennyit a rendszer szilárdságilag kibír, vagyis valami előbb törik, minthogy megmozdulna.

2019. febr. 11. 12:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim ***** válasza:

Szerintem a kezdeti indítási nehézség inkább a tömegek felgyorsításából adódik, mert gyorsító áttételnél a motoroldalra redukált tehetetlenségi nyomaték elég nagy lesz. Ilyen esetben a tranziensekre is (felgyorsítás, fékezés) ellenőrizni kell a szerkezetet, pl. a fogtőhajlításnál ez járulékos nyomatékként jelenik meg.


A kérdező által megadott áttétel 4db nagy és 4db kiskerékkel megoldható, 18-as fokozatonkénti hajtóviszony esetén kb. az a gyorsítás jön ki. Ha minden fokozatnál a biztonság irányába eltérve rossznak számító 95%-os hatásfokot veszünk figyelembe (amit a súrlódás okoz), akkor az eredő hatásfok még mindig 80% környékén lesz, ami összességében elég jónak mondható.


Azaz a súrlódás miatt bevezetendő teljesítménytöbblet csak 25% lesz.

Az indítási tranziens miatt viszont lehet hogy 2-3-szor nagyobb motort kell választani.

2019. febr. 11. 14:57
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!