Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » Az idő és a történetírás...

Az idő és a történetírás együttese képes a történelem legvisszataszítóbb cezaromániás őrültjeiből is követendő és csodálatraméltó személyeket faragni az utókor számára?

Figyelt kérdés
Gondolok itt olyanokra, mint II. Ramszesz, Nagy Sándor, Attila a hun, Dzsingisz Kán, VIII. Henrik, stb...

2021. szept. 21. 20:03
A kérdező szavazást indított:
Minden további nélkül
Bizonyos fenntartásokkal
7 szavazat
 1/5 anonim ***** válasza:
100%

Példaképnek nemigazán tartja őket senki, legalábbis az olvasottabbak között. Történészek köreiben meg főleg nem. Hogy laikusok istenítik mondjuk Nagy Sándort vagy Attilát(aki amúgy egy teljesen középszerű uralkodó és hadvezér volt objektiven vizsgálva, csak nagyon megragadt a hírneve) az más dolog. Mao-nak és Sztálinnak is akadnak hívei a mai napig.


Ami történik az az, hogy az emberek elismerik ezen történelmi személyek teljesítményét és vezetői képességeit. De a feleségeit váltogató és kivégeztető VIII.Henriket, vagy az eurázsiai kontinens jórészét hidegvérrel legyilkoltató Dzsingisz kánt nemigazán tartja senki erkölcsileg jó embernek.

Akinek nagyon megváltozott idővel a megítélése az a mi Mátyás királyunk. A saját korában se a nemesek(kisebb mozgásterük volt), se a köznép(a hatalmas adók miatt) nem szívlelte, a romlás korszakában pedig megszépültek Mátyás emlékei.

2021. szept. 21. 21:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
100%
Utolsó: szerintem Napóleon is ilyen, nem?
2021. szept. 21. 22:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 A nagy Levin ***** válasza:
100%

Azon túl, amit az egyes leírt az éremnek két oldala van. Akit az egyik oldalon dicsőítenek, a másik oldalon lehuzzák. Ilyen példa mondjuk Jellasics (vagy Jelačić), akiről a magyarok tudjuk, hogy vélekednek (értelemszerűen), a horvátoknál viszont nemzeti hős. Attilát és a hunokat a magyarok többsége "isteníti", mig nyugaton eléggé negatív csengése van a nevüknek.


Ugyanakkor ez visszafelé is működik. Például ott van Kálmán király, aki (megjegyzem nem ok nélkül) megvakítatta Álmos nevű testvérét és annak fiát Bélát. Kálmán halála után Álmos utódai uralkodtak (kezdve a megvakított Bélával), és a korabeli történetírás(?) megpróbálta minnél jobban befeketíteni Kálmánt.

2021. szept. 21. 22:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:
100%

Az idő megszépíti, gyengiti a dolgokat. Ezer évvel ezelőtti népirtás nem hat érzelmileg az emberekre, mert nincsennek tanuk tulélők, esetleg már azok népek országok sincsennek. 1000 év múlva az egész második világháború sem lesz kiemelkedő dolog, a részletek meg pláne érdektelené válnak.

Ki fenét érdekelne manapság például az, hogy Dzsingisz Kán bevonult valami ismeretlen területre, és lémészárolta 10 falú teljes lakoságát ? Más világ volt, időben, térben olyan távol, hogy akár egy másik bolygon is történhetett volna.

Persze az is lehet, hogy csak azért érdektelen, mert joval kevesebb konkrét információ maradt fönt azokról a történésekről, mint Hitler háborujáról.

2021. szept. 21. 22:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 TappancsMancs ***** válasza:
100%

Bocsi kérdező, lehet, hogy nem te írtad ki, de volt egy efféle kérdés mostanában, hogy az idő és a történelem... De a történelem könyveket mindig írók írják, vagy több ember írja, és szerzőnek sosem tüntetnek fel olyat, hogy idő. Az igaz, hogy idővel változhatnak a történelem könyvek, de az attól van mert átírják emberek.

Mint írták előttem is, egyes személyekről a vélemény és írásmód változhat időben és régiónként is, és változik is. Ha úgy írják meg, akkor a fáraókról rossz véleményt formálnak és változik a közlés róluk.

A történelem oktatás régiónként és országonként is változik. Például a brit gyarmatosítást nyilván Indiában másképpen tanítják, mint a briteknél, ott nem is igazán van benne az oktatásban, a UK gyarmatosítás. De ilyen a német oktatás is, ott sincs benne a német gyarmatosítás és az USA is ilyen, ott a feketék és rabszolgaság témája van kihagyva. Bár az USA-ban ez téma és meg kell hagyni, hogy igyekeznek valahogyan belepasszíroz ni a rabszolgaság témáját is, bár tanárok is tanácstalanok ennek oktatásában. Néhány példa cikk ezekről... csak idézetek és ha akarod elolvasod a cikkeket is.


EGYESÜLT KIRÁLYSÁG


Tegyük a gyarmati történelmünket a tananyagba - akkor megértjük, kik vagyunk valójában

Put our colonial history on the curriculum – then we’ll understand who we really are

"A nemzeti tanterv szerint a fiataloknak meg kell tanulniuk, „ hogyan befolyásolta Nagy -Britannia a nagyvilágot, de ha az ország történelmének központi részéről van szó, akkor szinte csend van."

[link]


Tanítsa meg Nagy -Britannia gyarmati múltját az Egyesült Királyság kötelező tantervének részeként

Teach Britain's colonial past as part of the UK's compulsory curriculum

"Jelenleg nem kötelező az általános és középiskolás diákok számára, hogy tájékoztassák őket Nagy -Britannia gyarmatosításban betöltött szerepéről vagy a transzatlanti rabszolga -kereskedelemről. Kérelmezzük a kormányt, hogy tegye kötelezővé az ilyen témájú oktatást, a végső cél egy sokkal inkluzívabb tananyag."

[link]


A Brit Birodalom történetét nem tanítják

The history of the British Empire is not being taught

"Oktatási rendszerünk figyelmen kívül hagyja történelmünk nehéz és véres időszakát, tudatlanságban hagyva a mai világban elfoglalt helyünket."

[link]


NÉMETORSZÁG


Gyarmattörténet: nincs hely az osztályban?

Kolonialgeschichte: kein Platz im Unterricht?

"Sok német diák semmit sem tud hazája gyarmati múltjáról. Mert többnyire a tanárok elkötelezettségén múlik, hogy például Namíbiában a népirtás az osztályteremben történik -e."

"Kritika a tanároktól, elkötelezettség a tanárok részéről

Fugah szerint a petícióra adott válaszok nagyon vegyesek. "A kritikusok többsége tanár. Azzal vádolnak minket, hogy figyelmen kívül hagytuk, hogy a gyarmati történelem már része a tananyagnak. De a probléma az: nem kötelező anyag." Hat millió zsidó meggyilkolása a holokausztban, a második világháború, a hidegháború kelet és nyugat között Németország felosztásával - mindezek nagy és fontos témák a német történelemórákon.

[link]


Nincs helye a német gyarmati történelemnek?

Kein Platz für deutsche Kolonialgeschichte?

[link]


Hogyan hagyják ki a német iskolák az ország gyarmati történetét

How German schools miss out country's colonial history

[link]


EGYESÜLT ÁLLAMOK


Mikor fogják őszintén tanítani a történelmet?

When Will History Be Taught Honestly?

"Amerikai diákok generációi nőttek fel, és magukba szívták az amerikai történelem eurocentrikus változatát, amelyet egy mítosz foglal magában (Kolumbusz Kristóf „felfedezte” Amerikát), amelyet minden óvodás egyszer megtanult."

"„Látom, hogy sokkal több tanár használja a sokrétű tapasztalatokból származó elsődleges forrásokat” - mondta Pugh. „Ahelyett, hogy tartalmat tanítana, majd azt mondaná:„ Most nézzük az elsődleges forrásokat, amelyek alátámasztják ezt az elbeszélést ”, több tanár kezd különböző történelmi bizonyítékokkal és dokumentumokkal, majd felkéri a diákokat az elbeszélés megalkotására. Ez jelentős változás a történelemben és a társadalomtudományi oktatásban.”

[link]


Történelemóra újragondolása Kolumbusz napján

Rethinking History Class on Columbus Day

//itt közbevetve az USA a Columbus napi ünnepet már cseréli le a "felfedező" miatt//

"Iskolások generációi jegyezték meg Kolumbusz Kristóf híres útjának krónikáját."

"Napjainkban, több mint 500 évvel azután, hogy kék hajón hajózott, Kolumbust ugyanúgy gúnyolják és dicsérik. 1992 -től a kaliforniai Berkeley -től kezdve a városok október második hétfőjét „őslakosok napjává” nevezték át, hogy a hangsúlyt a hódítóról a meghódítottra helyezzék át. Augusztus óta nyolc város váltotta felKolumbusz napja az őslakosok napjával, köztük több is az elmúlt héten. Ez követi mind Minneapolist, mind Seattle -t, amely 2014 -ben fogadta el az új nevet..."

"...James W. Loewen, történelemprofesszor áttekinti az amerikai történelem újragondolásának gyakori téves állításait és félreértelmezéseit - az első hálaadástól és rekonstrukciótól kezdve a Kolumbust övező mitológiáig . Az eredmény „a történelem fehérre meszelt változata”-írta Shannon Speed, az Austin-i Texasi Egyetem indián és őslakos tanulmányainak igazgatója a Huffington Post tavaly megjelent tanulmányában..."

[link]


Új tanfolyamok ábrázolása a Kolumbuszról szóló oktatásban: Történelem: Az iskolák kritikusabb megközelítést alkalmaznak, és belekeverednek a nehéz oktatási kérdésekbe

Charting New Courses in Teaching About Columbus : History: Schools are taking a more critical approach, becoming entangled in difficult educational issues

"Még a szókincs is változik: a karibi szigeteken való leszállása „felfedezés”, „invázió” volt, vagy - amint a tanárok körében gyorsan népszerűvé válik - „találkozás”, amely mélyen megváltoztatta a társadalmakat az Atlanti -óceán mindkét partján?"

"Útközben a Kolumbuszról szóló tanítás olyan nehéz oktatási kérdésekbe bonyolódott, mint a multikulturalizmus, a politikai korrektség, a tankönyv -felülvizsgálatok és az akadémiai szabadság."

[link]


Miért nem volt Kolumbusz Kristóf az a hős, akiről az iskolában tanultunk

Why Christopher Columbus wasn't the hero we learned about in school

"A diákokat arra tanítják, hogy Kolumbusz fedezte fel Amerikát, és áthajózott az Atlanti -óceánon három hajójával: The Niña, Pinta és Santa Maria."

"De az "Új Világ" felfedezéséért érdemelt férfit már régóta vitatott figurának tekintik az Egyesült Államok történetében..."

"Városok és államok tucatjai - például Minnesota, Alaszka, Vermont és Oregon - már felváltották a Kolumbusz -napot az őslakosok napjával."

"Nem ő volt az első, aki felfedezte Amerikát"

"Columbus és emberei sok bennszülöttet rabszolgává tettek, és rendkívül erőszakkal és brutalitással bántak velük - írja a History.com."

[link]


SPANYOLORSZÁG


Kolumbusz Kristóf nem fedezte fel Amerikát; Américo Vespucio sem: UNAM

Cristóbal Colón no descubrió América; tampoco Américo Vespucio: UNAM

"Ezt nem fedezték fel és nem fedezték fel, Amerika már akkor is létezett, amikor Kolumbusz Kristóf megérkezett ezekre a földekre , ezért tévedés arra hivatkozni, hogy ez a genovai felfedező új kontinenst fedezett fel, [link]

"Marcelo Ramírez Ruiz, a Filozófiai és Leveletudományi Kar (FFL) Történelemkollégiumának munkatársa és Patrick Johansson, a Történettudományi Kutatóintézet (IIH) munkatársa egyetértett abban, hogy Amerika nem új föld [link]

[link]


Miért tanítanak Spanyolországban ilyen keveset Amerika meghódításáról és gyarmatosításáról

Por qué en España se enseña tan poco sobre la conquista y colonización de América

"Sokakban felmerült a kérdés, hogy a jelenlegi Spanyolországnak milyen elképzelései vannak Amerikába érkezéséről és gyarmatosításáról."

"Az amerikai kontinensnek nincs túl releváns szerepe a spanyol iskolai tananyagban."

"Fájdalmas" téma"

"Spanyolországgal az a probléma, hogy a birodalomból gyenge nemzet lett, nem volt középútja, ezért nem emésztette meg ezeket a dolgokat."

"A spanyolok Amerikába érkezésének története olyan mészárlásokat is magában foglal, mint a Cholula, ahol Hernán Cortés serege..."

""Mindig azt tették, hogy aláhúzzák az emberek szerepét. Például a" hódító "szó használata, amely összegzi a spanyolok hihetetlen dolgokat elérő bátorságát."

[link]


Kolumbusz nem volt Amerika (első) felfedezője

Colón no fue el (primer) descubridor de América

"Kolumbusz Kristóf nem fedezte fel Amerikát . Ez lehet egy másik cím. Hogyan fedezzük fel a már lakott kontinenst? Az új világ nem így volt. Északról délre lakták."

[link]


FRANCIAORSZÁG


Napóleon, megosztó és összetett alak tanítani

Napoléon, figure clivante et complexe à enseigner

"Hogyan emlékezzünk meg Napóleon halálának kétszázadik évfordulójáról? A kérdés nem szűnik meg gyötörni a politikusokat, a történészeket és az akadémikusokat sem, akik azon aggódnak, hogy miként közelítsék meg ezt a történelmi személyt, akit annyira imádnak, mint aki irtózik tőle, hódító és látomásos reformátor, de harcos császár is, despotikus és nőgyűlölő gyakorlatokkal, akik 1802 -ben visszaállították a rabszolgaságot."

"Aurélien Lignereux szerint "ami megmagyarázza, hogy a napóleoni időszak miért kevéssé ismert, és továbbra is az egyetemen kívüli körök kiváltsága, hogy a francia egyetemi tájban a napóleoni időszak a modern korszak közé ékelődik, amely vélhetően befejeződik" 1789-ben, de 1804-1815-ig és a korszakig tart. A tanítási modellekben a napóleoni időszak valóban alulreprezentált. "

[link]


Oktatási Waterloo: Napóleon kizárt az iskolai programokból!

Waterloo éducatif :Napoléon exclu des programmes scolaires!

"Ennek az ideológiai és politikai elfogultságnak az utolsó illusztrációja: a CM2 történelemprogramjainak reformja, amelyek figyelmen kívül hagyják a több mint 100 éves időszakot, beleértve a napóleoni eposzt, a Birodalmat és a helyreállítást."

"A hivatalos csend a napóleoni epizód és annak öröksége körül jelzi a kormány ideológiai bezártságát, amely csak súlyosbítja a Franciaország által tapasztalt identitásválságot."

[link]


"cezaromániás őrültjeiből is követendő és csodálatraméltó személyeket faragni az utókor számára?"


Láthatóan nem egy ilyen példa is közismert manapság, meg persze a sor folytatható és fordítva is igaz, a pozitív személyiségekből negatív figurát is alakítanak, mindkettő igaz.

2021. szept. 22. 20:06
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!