Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » Lehetséges olyan rejtvényt...

Lehetséges olyan rejtvényt létrehozni amit még egy számítógép sem tud megoldani, de mégis van megoldása?

Figyelt kérdés

Gondolkoztam a rejtvényeken, és bevillant egy két oldalú kirakós. Egyik oldalt egy kör tegyük fel, rengeteg sötét kirakó darabkával, amin nincs semmi, tehát nem tudhatod melyik van jó helyen, a másik oldalt pedig ismétlődő minta van. A kirakós darabjai ugyanolyanok. Két oldalú kirakót kirakni már nem emberi gondolkodást igényel gondolom. Ha számításról van szó, a számítógép bármilyen matematikai rejtvényt kibogoz, kiszámol. Van amit nem tud és mégis megoldható?


#esti agymenés



#rejtvény #rejtvényfejtés #3-1 #5-2 #6-1 #2-1 #3-5 #6-4
2015. máj. 6. 01:44
1 2
 1/14 A kérdező kommentje:
Ejnye kulcsszó mező. Kivágtál pár argumentumot.
2015. máj. 6. 01:54
 2/14 anonim ***** válasza:
100%
Attól függ, hogy mire gondolsz az alatt, hogy "amit egy számítógép sem tud megoldani". Vannak olyan feladatok, amelyekhez annyi adat szükséges, hogy az átlépi a gép fizikai korlátait (pl. memóriaigényét), így az a gép nem tud megbirkózni az adott feladattal. Vagy lehetséges olyan bonyolult feladat, amely emberi lépték alatt nem számítható ki a mai számítógépekkel. De elméletileg bármilyen rejtvény megoldható, ha elegendő idő és erőforrás áll rendelkezésre.
2015. máj. 6. 03:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/14 anonim ***** válasza:
Persze hogy van ilyen. A szgépek kapacitása véges. A számok nem...
2015. máj. 6. 05:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/14 anonim ***** válasza:
100%

Pontosan a fekete kirakós olyan rejtvény, amit egy ember nem igazán udna megoldani, de egy számítógép igen. A számítógépek alapvetően az ismétlődő, monoton feladatok megoldásában nagyon jók. A monoton kirakósnál az a lényeg, hogy fogsz egy darabot, hozzáillesztesz egy másik darabot, ha összeillenek, megtartod, ha nem illenek össze, keresel egy másikat, ezt ismétled addig, amíg el nem fogy a darab. (A számítógépnek nem okoz gondot, hogy mindkét oldalt egyszerre megnézze.) Ez három egymásba illesztett "for loop". Mivel itt még a hozzáillesztsi lehetőségek száma sem nő iszonyatosan, ez nem igényel borzasztó nagy számítási kapacitást vagy trükközést, egyedül a nagy darabszám miatt lehetséges túlhaladnia gép korlátait.

Persze ezt bonyolítja az, ha az első darabhoz több másik is illeszthető, mert akkor az összes lehetséges első illesztést meg kell tartani, és az összes lehetséges második illesztést is meg kell tartani, stb, ez már igencsak el tud szállni, de erre is vannak trükkök. (Alapvetően az összes fehérje-térszerkezet becslő programnál ez a probléma, de megoldják, de itt már nem elég a három "for loop", komoly matek kell hozzá.)


A számítógépnek alapvetően az intuitív/nyelvi rejtvények okoznak problémát. Ugye ismered a szfinx rejtvényét: "mi az ami reggel négy lábon jár, délben két lábon, este pedig három lábon". A megoldás az ember, hiszen életünk hajnalán négykézláb mászunk, aztán két lábra állunk, öreg korunkban botra támaszkodva járunk, három "lábunk" lesz. Erre egy autista azt mondaná, hogy ez csalás, mert a bot az nem is igazi láb,ez egész hülyeség. Na a számítógép az totál autista ebből a szempontból, ilyesmi feladatokra képtelen.

2015. máj. 6. 07:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/14 anonim ***** válasza:
100%
Ha regisztrálsz bizonyos oldalakra, ott gyakran van képrejtvény, ami éppen a gépeket hivatott kiszűrni és kihasználja, hogy az emberi képfelismerés és alakfelismerés nagyságrenddel jobb, mint a mai gépeké.
2015. máj. 6. 07:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/14 anonim ***** válasza:
100%

Persze, gond nélkül. Például, "mi van a képen" jellegű feladatokegy három-négy éves gyereknek nem okoznak gondot, de szerte a világon kutatócsoportok dolgoznak évek óta a problémán, és a mai napig nem igazán sikerült használható megoldást találni rá.


De például a Go nevű kínai játék, aminél a mai napig nincs olyan program, ami könnyedén meg tudna verni emberi játékosokat. Szabályos szerverfarmok kellenek a lépések kutatásához. Idézve wikipédiáról:


"Az Amerikai Go-kongresszus 2008 augusztusában rendezett versenyén azonban a MoGo nevű számítógépes program, amely 800 darab 4,7 Ghz-es processzorból álló, 15 teraflopos gépen futott, elsőként győzött le egy go-nagymestert, a nyolcdanos Myungwan Kimet, aki 9 kő előnyt adott a gépnek."

2015. máj. 6. 08:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 anonim ***** válasza:
Nem, mert a megoldásnak nincs definíciója.
2015. máj. 6. 10:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/14 anonim ***** válasza:

Én a sakkot hoztam volna fel példának, de persze tudom, hogy különféle keresési fákkal már létezik olyan program, ami megverte a világbajnokot, sőt programok, így már ezeket játszatják egymás ellen, de itt van lehetőség, mert az ember kialakíthat taktikát, stratégiát, olyan módszereket, amiket nehéz programozni, főleg, ha nagy számú variánst kell figyelembe venni. Az ember logikai úton ezekből sokat ki tud zárni és nem kell megvizsgálni, hogy az adott helyzetben előnyös e, mert a helyzetből adódóan tud dönteni. Például vezért gyalogért általában nem érdemes cserélni, de áldozattal előfordulhat, hogy mattra törhet és ilyen trükkökkel szoktam a Chesst legyalulni, mert olyan alternatívát megesz, ami látszólag előnyös és nem tanul belőle, legalább is ez a program, mert ezeknél igazából ez a lényeg, bár az ilyen feladvány jellegű rejtvények, mint amit említesz, jobban fekszenek a gépnek, mint a több lépésű kombinációk.

Itt esetleg egy színátmenetes puzzle jöhet számításba, egy tájkép, ahol sok a nem kontúros elem.

2015. máj. 6. 11:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/14 anonim ***** válasza:

nagyon egysserű egy titkosírás:

pl:

titkosítva: abcd

kód pedig amit csak te tudsz: pl: a->ma, b->reggel, c->almát, d->szedtem.


Ha csak az abcd titkosított szöveg létezik, és semmi mást nem tudnak róla, akkor egyedül csak te tudod visszafejteni, és rajtad kívül senki/semmi más sem tudja pontosan kijelenteni, hogy mi is az eredeti szöveg.

2015. máj. 6. 14:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/14 A kérdező kommentje:
Szóval valahogyan valahol mégis csak felül tud kerekedni az emberi számítás a géppel szemben. Erre voltam kíváncsi :D. Ahogy elnézem ezt a "go" nevű játékot elég nagy a játéktér, így pedig gondolom hatványozottan több variáció jön szóba ami már sok neki. Ez elég ironikus. Azzal tisztában voltam hogy a kép alapú dolgokban megbukik, mivel az nem számítható. A szinonimákkal a dolgok pedig már egyértelműek. Köszönöm a válaszokat.
2015. máj. 6. 14:15
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!