Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Milyen hibalehetőségek lehetne...

Milyen hibalehetőségek lehetnek Faraday kalitka készítésekor?

Figyelt kérdés

Érdekelne minél több hibalehetőség, más szóval, mi mindenre kell figyelni? Pl ha nem ér körbe a fémváz, vagy fémháló, már nem funkcionál F.kalitkaként?


Ha pl mobeltelefonnal tesznelnék egy ilyen kalitkát, mely esetkben árnyékolna elég jól, melyesetekben pedig alig, vagy hatástalanul? Azaz melyik a "rossz" kalitka, milyen hibákkal?


Hol a határ? Mekkora rés kell a hibához és hol, hogy az már ne ekként funkcionáljon?


Az autók ÁLTALÁBAN miért viselkednek F kalikaként? Hiszen felül nem folytonos a fémváz, lásd: szélvédő.

Mégis, általában levezetik a villámot a földbe az autók.


E kérdéskört aki szakértő körbejárná, megköszönöm.



2021. dec. 5. 18:44
1 2
 11/17 Mojjo ***** válasza:
100%
@10: Szerintem ezt engedd el. Az, hogy átdefiniálod a Faraday-kalitkát valamivé, ami nem az, merthogy a kérdező biztos arra gondolt, majd jól bebizonyítod, hogy az autó az ennek már megfelel, az nem menő.
2021. dec. 7. 09:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/17 Wadmalac ***** válasza:
100%

"Ja, csak itt nem a tér hatásairól szól a kérdés"


A Faraday-kalitka meg arról szól. Ezért írtam azt, amit írtam és amibe belekötöttél.

Alaptalanul.


"Azt főleg, hogy a villámcsapással kapcsolatban nem az alváz a lényeg. Ez tehát az oka, hogy a tetejét említettem, nem az alját."


A Travbant a tetejéig acélkeretes. A, B, C oszlop és fent egy "glória" acélból. Ezen ül felül egy műanyag buborék tetőként, azon egy alumínium körperem, odaszegecselve.

Úgyhogy tetőtől talpig ott a fém vezető.


"az általam alkalmazott "szerinte" az nem arra utal, hogy én tudok-e sokat a Trabantról. :D"


Nekem teljesen mindegy, ki nem ismeri a Trabantot.


"Megtalálható a neten ilyen műve neki is, másnak is, ha érdekel, rávezetlek."

Nem szükséges. Az igazságon nem változtat. A Faraday-kalitka elektromos tér kizárására van, nem villámlevezetésre, de mivel mindent tud, amit egy villámlevezető is (csúcstól földelésig vezető), ezért arra is jó.


Ez viszont a villámlevezetőt nem teszi Faraday-kalitkává.


Arról nem tehetek, ha szakik is összemossák a kettőt.


Akkor sem igaz.


"Bár nem kell, hogy földelt legyen a kalitka"

Az elektromos tér kizáráshoz nem.


A villámlevezetőnek kell. A repülőnél is megvan ez, csak viccesen úgy, hogy a repülőbe csapó villám folytatja az útját tovább és az "földel", földhöz, felhőhöz.


"ami a repülést illeti, a Hindenburg meg hasonló léghajók alumínium vázát is megfelelő Faraday-kalitkának tekintette a szakma"

Hát nem volt az. Repülő is pukkant már el villámcsapás miatt belső szikrától, elektronikát is vágott már haza benne.

A külső burkolat szinte folytonos alumínium, tehát jó vezető, de azért villámnál a sztatikus töltés is tud befelé kirándulni, ha van hova.

De ez is továbbra is inkább villámvezetés téma, mint Faraday-kalitka.


Arra spec a repülő annyira nem jó, hogy simán működnek a mobilok is odabent, amíg nem vagy már túl messze (túl magasan) a tornyoktól.


Mondom, a villámlevezetés és a Faraday-kalitka fogalma a szakirodalomban is keveredik, mert funkcionálisan gyakran az egyik elvégzi a másik munkáját is.

De attól még ez helytelen terminológia.

2021. dec. 7. 11:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/17 A kérdező kommentje:

Köszi a válaszokat, az első kb 7 választ eddig elolvastam. Eszembe is jutott további két, kapcsolódó kérdésem:


Autóban, autóbusz belsejében is működnek a mobiltelefonok. Akkor hát úgy fest, mégse elég jó Faraday kalitkák ezek... Legalábbis bizonyos rádió-hullámhosszok vonatkozásában. Sőt, a szélvédők miatt szinte minden rádióhullám vonatkozásban rossz kalitka. Vagy rosszul vélekedek?


Idézek valakit a másik új kérdésemhez:

"Az autó, mint Faraday-kalitka elég xar. A kérdező felvetése, az ablak-kivágások (meg újabban a komplett műanyag motorháztető stb.) tényleg lerontják a védelmet."


Most visszatérnék a villámhárítás témakörére.


Kérdésem, mi történne, ha úgy gyártanának egy autót, hoyg kívül fém, és, tegyük fel, csak elméletileg, hogy ennek a fémburkolatnak volna ráragasztva belülről egy műanyag bevonat?


És fordított esetben? Ha kívül volna a műanyag, belül meg fémbulrkolat, és e kettő megintcsak egymásra préselve?


Tehát utóbbi kérdéseim elsősorban villámhárítás vonatkozásában érdekelnének.

2021. dec. 11. 19:38
 14/17 Wadmalac ***** válasza:
100%

"Autóban, autóbusz belsejében is működnek a mobiltelefonok. Akkor hát úgy fest, mégse elég jó Faraday kalitkák ezek..."

Az ablakfelületek teljesen kinyírják a Faraday-kalitka működést.

Amerre van fémfelület, abban az irányban valamennyire árnyékolja az adott irányú rádióhullámot, de ennyi.

És ugye tudjuk, hogy a hullám a lyukak után is szépen körívek mentén terjed, tehát még irányban árnyékolásként sem teljes értékű egy fém lemez felület, csak rontja a hullám jelerejét.

Ezért van a Faraday-kalitkánál erős összefüggés a hullámhossz és a rés mérete közt, hullámoknak az tud gátat vetni, ha a rész kisebb a hullámhossznál.


"ha úgy gyártanának egy autót, hoyg kívül fém, és, tegyük fel, csak elméletileg, hogy ennek a fémburkolatnak volna ráragasztva belülről egy műanyag bevonat?"

Hát körülbelül így gyártjuk ma az autókat, kívül egy fémlemez kasztni, belül meg sok műanyag. :)


"És fordított esetben? Ha kívül volna a műanyag, belül meg fémbulrkolat, és e kettő megintcsak egymásra préselve?

Tehát utóbbi kérdéseim elsősorban villámhárítás vonatkozásában érdekelnének."


Na villám szempontjából jó fene tudja, a műanyag réteg szigetelőképességén műlik, hogy ez megakadályozná-e a villámcsapást. Amekkora feszültségek ott fellépnek, én nem mernék erre esküdni.

Ha meg nem állítja meg, nem biztos, hogy nyerő lenne, ha a villám-becsapási pontok körül kigyullad a vastag műanyag burkolat, esetleg szó szerint lerobban.


Repülőknél sok kompozit külső felületet használnak, éppen a villám akadálytalan lefolyása érdekében ezeket átszövik fémszálakkal, hogy ne gyújtsa fel a villám, ne robbantsa szét a sztatikus töltés.

2021. dec. 13. 14:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/17 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat! :)
2021. dec. 24. 00:39
 16/17 anonim ***** válasza:

"@10: Szerintem ezt engedd el. Az, hogy átdefiniálod a Faraday-kalitkát valamivé, ami nem az,"

Okés, megmagyarázom, mit olvastál. Nem én definiálom át, hanem a magyar elektrosztatika, nagyfeszültségű technika, villámvédelem 50 éven át egyedüli vezető tudósa.

Úgyhogy tetőtől talpig ott a fém vezető.

Most megmagyarázod, hogy én azt írtam? :D

"A külső burkolat szinte folytonos alumínium"

A léghajóknál? :D

2022. jan. 14. 18:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/17 Mojjo ***** válasza:
100%

@16: Ezen felesleges volt majd másfél hónapot gondolkodnod. A Faraday-kalitkának van nemzetközileg elfogadott definíciöja.

Nem tudom, kire hivatkozol, nem tudom, ő tényleg azt mondta-e, amit te neki tulajdonítasz, de mivel ez egy nemzetközileg használt, megfelelőem definiált valami, nincs is semmi jelentősége.

2022. jan. 14. 18:40
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!