Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Hogyan működik a részecske...

Hogyan működik a részecske gyorsító?

Figyelt kérdés
Teljesen laikus vagyok, és csak nagyvonalakban szeretném érteni. El tudnád mondani konyhanyelven? Hogyan, mivel tudnak megfigyelni, vizsgálni egy atomi részecskét? Hogyan gyorsítják fel? Meg egyáltalán honnan szednek szükséges neutronokat, azokat hogy kezelik, tárolják? Az egész berendezést hogyan találták ki? Tényleg tök hülye vagyok az ilyesmikhez, ezért elképzelni nem tudom, mondjuk az atombombával, vagy a holdraszállással ellentétben, ami abszolúte értehető.

#Cern #részecske gyorsító #hogyazistenbe?
2022. dec. 10. 12:23
 1/3 anonim ***** válasza:
98%

Lényegében a régi TV képcsöve is részecskegyorsító, de persze sok függ a befektetett energiától.

Szerintem olvasd el először, mit ír erről a wiki, aztán ha valamennyire képben vagy, akkor szívesen válaszolok a felmerülő kérdéseidre, ha lesznek és ha tudok.

[link]

2022. dec. 10. 13:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 anonim ***** válasza:
100%

A témában tudok ajánlani egy olvasmányos, humoros tudományos könyvet:

Leon Ledermann: Az Isteni részecske


Egyszerű példa a részecskegyorsítóra a katódsugár, (ahogy előttem is írták) ahol egy vákuumcsőben nagy feszültséget kapcsolnak két elektróda közé.

Az ez egyik elektródából kilépő elektronok gyorsulnak a két elektróda közti elektromos erőtérben. Az elektronok kilépését lehet segíteni fűtéssel, speciális anyagú katóddal is. Megfelelő kialakítással a gyorsított elektronok kilépnek a cső egyik végén, ez már egy részecskegyorsító.


Ha pl. Ezeket az elektronokat nekicsapod egy megfelelő célpontnak, akkor röntgen fluoreszenciát tudsz előidézni, röntgen sugárzást tudsz kelteni.

Ez egy példa arra, hogy egy könnyen előállítható részecskesugarat néha át is lehet alakítani egy egzotikusabb formába.

2022. dec. 10. 16:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 anonim ***** válasza:
100%