Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Mitől függ az ingerület...

Mitől függ az ingerület terjedésének sebessége?

Figyelt kérdés
2013. júl. 9. 23:05
1 2
 1/14 Tomcsó ***** válasza:

huh, szóval:

Függ attól, hogy a szinapszisban elektromos vagy kémiai az ingerületátvitel.

Az axonban végigfutó jel sebessége kb állandó, persze függhet az ionháztartástól (Na-K ion háztartás felborulása esetén biztos változik a vezetés), vagy gyógyszerek hatására, amik hiperpolarizálják az axont és nem tudnak elég gyorsan nyílni a csatornák.

Két féle axon található az élővilágban.

Az egyikben az ingerület pontról pontra halad, így ér a fejtől a bunkóig az inger, míg a másiknál, ún. szaltozó ingerületvezetésnél az inger végig ugrál az axonon- ezért ez a fajta vezetés nyilván gyorsabb.

2013. júl. 9. 23:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/14 anonim ***** válasza:
Attól, hogy az axonok és dendriteken található-e Myelin-féle velőshüvely. Ugyanis azokon a helyeken, ahol van velőshüvely, szigetelő funkciója révén, képes gyorsan (ún. "ugrálva") terjedni az ingerület. Ahol nincs velőshüvely, ott pontról-pontra terjed, mely lassabb ingerületvezetést eredményez.
2013. júl. 9. 23:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/14 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen a segítségeket! :)
2013. júl. 10. 01:47
 4/14 Makoscsiga ***** válasza:
55%

"ingerületvezetésnél az inger végig ugrál az axonon- ezért ez a fajta vezetés nyilván gyorsabb."

Ez miért olyan nyilvánvaló? Ha A és B pont között van 1 mikron, amit velőshüvely választ el egymástól, és mondjuk 1 ms alatt ér oda az ingerület. Mi akadályozza meg, hogy velőshüvely nélkül ezzel a sebességgel érjen oda? (Tudom, hogy ez a helyzet, de azt szertném látni, hogy ez mitől lesz olyan nyilvánvaló)

2013. júl. 10. 01:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/14 Tomcsó ***** válasza:

Az ugráló nyilván gyorsabb mint a pontról pontra ugráló.

Képzeld el úgy, mintha egy 10 méteres szakaszt vagy tyúklépésbe(pontról pontra) kell megtenned vagy sétálva( szaltózva)

2013. júl. 10. 07:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/14 Makoscsiga ***** válasza:
Nem. Ha az ingerület gyakorlatilag át tud ugrani egy hosszabb szakaszt, akkor az elvileg akkor is kiválthat ingerületet olyan távolságban, ha nincs ott milelinhüvely. Ez azonban nem így van, ennek van valamilyen oka, ami egyátalán nem triviális, és az nem válasz rá, hogy 'mert tyúklépésben ugrál'. Mert ez egy olyan fifikás tyúk, ami át tud ugrani egy mielinhüvelyt, ha épp útjába kerül, de vajon mi akadályozza meg, hogy pont akkorát ugorjon, ha nincs az útjában semmi??
2013. júl. 10. 08:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 anonim ***** válasza:
Nem ugorja át... Basszus ezt honnan szedtétek? A mielinhüvely azonnal depolarizálódik, nem pontról pontra mint a csupasz membrán. Inkább a felgyorsul szó a helyes az átugrás helyett.
2013. júl. 10. 09:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/14 anonim ***** válasza:

Nem. Az ugrálás szó a helyes. Mivel még egyetemen is így oktatják, hogy az ingerületterjedésnek két módja van:

a) pontról-pontra terjedés

b) ugráló (=szaltatórikus) terjedés

Azért terjed gyorsabban az ingerület az olyan axonokon, melyek "csupaszok", mivel az akciós potenciál közvetlenül a mellette lévő membránterületre hat ingerként. Így az ioncsatornák kinyílása, a potenciálkülönbség változása pontról-pontra történik. Amennyiben az axonokat mielin-féle hüvely fedi, csak a velőshüvelyek között találhatóak ioncsatornák. Ezeket nevezzük ranvier-féle befűződéseknek. Mikor kinyílnak az ioncsatornák ionok áramlanak a sejtbe. Mivel a velőshüvely szigeteli az adott membránterületet, ezért az ionok kis része fog csak kiszivárogni a sejtből, mely csekélyebb ioneloszlást (potenciál különbséget) eredményez a membrán két oldalán. Mindez azt eredményezi, hogy a depolarizáció gyorsabban következik be. Így a befűződések közt ugrálva terjed az ingerület.

2013. júl. 10. 09:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/14 Makoscsiga ***** válasza:
55%

"Azért terjed gyorsabban az ingerület az olyan axonokon, melyek "csupaszok""

Ez ugye csak elírás?


Amúgy a leírás helyes. A gyorsabb ingerületvezetésnek olyan elektrofiziológiai oka van, amit szerintem a legtöbb biosz szakos egyetemista sem ért teljesen, csak megtanulja, hogy ugrálva gyorsabb. :-)

2013. júl. 10. 10:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/14 Tomcsó ***** válasza:

Tisztelt Makoscsiga!

Ne haragudj meg, de te olyan buta vagy, hogy két hozzászólás után is csak annyit tudsz írni h igen ez így meg nem úgy, de vmi értelmeset nem. A kérdező tudásszintjéhez mérten- szerinted szüksége van neki az ioncsatornák fizikokémiájára? Az ionháztartásbeli változás okozta ingerületvezetési sebesség különbségre?

A válasz nem, ő már azzal boldog hogy megtudta h van a szaltatórikus ingerület vezetés is.

Nem egymás elbvölése a cél ezen az oldalon hanem a kérdés olyan szintű megválaszolása, hogy a kérdező boldog legyen vele.

2013. júl. 10. 12:10
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!