Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Mágnesesség, Lorentz-törvénnye...

Mágnesesség, Lorentz-törvénnyel kapcsolatban segítene valaki?

Figyelt kérdés

F=B*I*l

A mágneses mező ezzel a (Lorentz) erővel vonzza a mozgó töltést. Vagyis áram járta vezetőre mágneses térben erő hat.

A kérdésem az, hogy ez ugyanaz az erő, amivel a mágneses pólusok vonzzák illetve taszítják egymást? Vagy erre milyen képletet tudunk felírni? Pl. elektromos motorban mi az az erő, ami a forgó rész mondjuk É pólusát az állórész D pólusához vonzza. Tehát a két rész fluxusai szöget zárnak be, mi az az erő, ami miatt ez a szög 0-ra csökken?

Amúgy azt sem értem a tankönyvemben miért beszélnek forgó fluxusról amikor a fluxus nem is vektormennyiség, de mindegy.



2015. márc. 3. 17:55
 1/5 Wadmalac ***** válasza:

Nagyon vázlatos válaszként:

"ez ugyanaz az erő, amivel a mágneses pólusok vonzzák illetve taszítják egymást?"

Igen, ugyanaz a mágneses vonzás. Csak elektromos áram által gerjesztve. A motorban a forgást is az okozza, hogy az ellentétes mágneses pólusok vonzzák egymást.

"a tankönyvemben miért beszélnek forgó fluxusról amikor a fluxus nem is vektormennyiség"

Adott egy három fázisú motor, mondjuk az egyszerűség kedvéért három tekerccsel az állórészben.

A három tekercsben 120-120 fokkal eltolt fázisban, 50 Hz frekivel hullámzik a szinuszos feszültség. A fluxus térerő-eloszlása ezért 50 1/s fordulatszámmal forog az állórész tekercsei közt. Ugyanúgy, ahogy a villamos művekben a generátor forgórésze pörög az állórészben és produkálja ezt a három fázist.

2015. márc. 4. 09:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 A kérdező kommentje:
Még valaki véleményére kíváncsi vagyok
2015. jún. 14. 21:16
 3/5 A kérdező kommentje:
Csak próbálom megérteni a különbséget a szinkron és aszinkron motor között. Szinkron esetben a forgórész egy külön gerjesztett elektormágnes, a megfelelő pólusok egymásra találnak és forgásba jön a forgó rész. De aszinkron esetben az állórész forgómezejének és a forgórész indukált áramának egymásra hatásából keletkezik forgató nyomaték. Oké. Nekem ez még nem magyarázza meg, hogy az első esetben miért nincs szlip és a második esetben miért van. ?
2015. jún. 14. 21:30
 4/5 A kérdező kommentje:
Uhh.. nem arról van szó, hogy szinkron esetben nincs érintő irányú erő? De kell hogy legyen valami minimális érintő irányú erő, ami ellensúlyozza a motorra kapcsolt terhelést és súrlódásokat!?
2015. jún. 14. 21:39
 5/5 Wadmalac ***** válasza:

"De kell hogy legyen valami minimális érintő irányú erő, ami ellensúlyozza a motorra kapcsolt terhelést és súrlódásokat!?"

De bizony kell. Van is. A szinkron motor olyan, mintha volna egy állandó mágnesekből álló fogó gyűrűd és az húzza magával az ellentétes pólusú állandó mágnesekből álló belső gyűrűt. Az egyes mágnesek közti vonzerő viszi magával a forgást, a nyomatékot. A forgórész szögben kicsit lemarad, de fordulatban nem.

Az aszinkron meg ugyebár a Lorentz-erőből nyeri az átvitt nyomatékot, ahhoz meg indukció kell, tehát szögsebesség-eltérés a forgó mágneses mező meg a forgórész közt.

2015. jún. 15. 08:31
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!