Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Matematikában ha az alapfogalm...

Matematikában ha az alapfogalmakat nem magyarázzák akkor hogyan fogalmazzák meg hogy mik azok?

Figyelt kérdés

2015. szept. 1. 10:39
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
100%

"Intuitíve" elfogadjuk; például:


- U


A két jelből el tudod dönteni, hogy melyik a szakasz? Igen. Tudod definiálni? Nem.


Egyszerűen annyi, hogy megmutatjuk egy másik embernek, hogy mi az a szakasz, meg azt is, hogy mi nem, és így "intuitíve" már fogja tudni.

2015. szept. 1. 10:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
100%
Sőt, mondok jobbat; honnan tudod, hogy mi az a zöld? Elvégre nincs definiálva (jó, meg van határozva, hogy milyen hullámhossztartományban zöld a zöld), de mérőműszer nélkül, csak a saját tapasztalataid alapján el tudod dönteni, hogy a kérdést fekete betűkkel írtad, ami később zöld (illetve annak különböző árnyalati) háttéren jelent meg, bal oldalt pedig a betűk fehér alapon kékkel vannak írva (lentebb vannak pirosak is).
2015. szept. 1. 10:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:
100%
Maradjunk a matematikánál. Az alapfogalmakat megmagyarázzák. Sőt minden mást is. Ezzel szemben néhány triviális, mindenki számára nyilvánvalóan ugyanúgy értelmezett dologról kimondjuk, az, amire közösen gondolunk. És ezekből levezetjük az összes többit. Akár a legbonyolultabb Riemann teret is.
2015. szept. 1. 12:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:
Az alapfogalmakat ugyan nem definiálják, de intuitív képük leírható bonyolultabb fogalmakkal, illetve az axiómákból lehet következtetni rájuk.
2015. szept. 1. 13:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 A kérdező kommentje:
értem köszönöm szépen a válaszokat
2015. szept. 1. 15:47
 6/11 Tom Benko ***** válasza:
Igazából a matematikában egy-két dolgot közös megegyezéssel elfogadunk (pl halmaz és "halmaz elemének lenni"), az elvárt tulajdonságokat axiómákkal rögzítjük, majd ezekből vezetünk le minden mást. Ha valami elég bonyolult és sokszor hivatkozunk rá, akkor egy definíció révén elnevezzük. (Pl.: "A két halmaz közötti olyan reláció, amiben minden elemnek egy képe van és minden kép egy elemhez tartozik és az egyik halmazon értelmezett belső művelet által létrehozott mennyiség képe a másik halmazon a reláció általi képekből az ottani belső művelet révén kapható meg" helyett azt mondjuk "izomorfizmus") (Remélem, jól sikerült, ha nem, még inkább látható, miért jó időnként definiálni. :) )
2015. szept. 2. 08:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 anonim ***** válasza:
Azért olyan sok alapfogalom nincs. Hallottad már azt a mondást, hogy minden halmaz? A szakasz például nagyon is könnyen definiálható.
2015. szept. 2. 09:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 anonim ***** válasza:

Már bocsánat, de pontosítok.

A halmazfogalmat nem fogadjuk el. Definiáljuk. Mégpedig úgy, hogy előbb eljutunk az elemeinek megismeréséhez (definícióval, levezetéssel, stb.), majd felsoroljuk az elemeit és azok egymáshoz való viszonyát, megadjuk, milyen tevékenységek végezhetők ott. Például az egész számok halmaza az egész számokból (ezt előtte megmagyarázzuk) áll, minden egész szám beletartozik, de semmi más. Itt lehetséges minden olyan számművelet (ezt már korábban tárgyaljuk), amelynek eredménye a halmaz eleme (egész szám). Ezután vizsgáljuk ezt a halmazt, és számtalan más tulajdonságát is leírjuk. Például azt, hogy végtelen sok eleme van.

A szakaszt valóban definiáljuk: a szakasz az egyenes egy véges, összefüggő részhalmaza. Ezután itt is egy csomó tulajdonságot állapítunk meg. De előtte értelmezzük a "véges" és "összefüggő" fogalmakat.


Ha szisztematikusan végig akarunk menni az egészen, rájövünk, hogy az bizony nem könnyű. Mégpedig azért nem, mert lépten nyomon olyan megmagyarázandó dolgokba botlunk, amit már nyilvánvalónak érzünk a sok használat miatt, pedig nem azok (a kezdő számára). A matematika tanításában nem a matematika nehéz, hanem hogy felismerjük: aki tanulja, annak minden lehet megmagyarázandó, ha ezt előzőleg nem tettük. És egy logikus, érthető sorrendet felállítani egyáltalán nem könnyű. És az oktatás lezüllöttsége éppen ezen keresztül mutatkozik meg leginkább. Meg az is, mitől olyan nehéz felszámolni egy rossz rendszert.

2015. szept. 2. 10:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 anonim ***** válasza:

"De előtte értelmezzük a "véges" és "összefüggő" fogalmakat." - sok szerencsét...


A tudományban nincsenek tökéletes, csak elégséges definíciók/bizonyítások/bármik. És hogy mi elégséges, az szubjektív. Az emberi ideák meg egy körkörös tautológia-rendszer elemei. Nem létezik "bizonyosság", csak pillanatnyi megértés.

2015. szept. 2. 21:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 A kérdező kommentje:
értem köszönöm
2015. szept. 2. 22:38
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!