Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Miért különleges a gravitációs...

Miért különleges a gravitációs hullámok felfedezésének módszere? Mit tesz lehetővé és hogyan?

Igazál azt nem értem,hogy ez most olyan,mint egy ultrahangos vizsgálat,vagy hogyan képzeljem el?
2016. febr. 20. 09:51

Alaphelyzetben semmi különleges nincs benne.

Olyasféle vizsgálat, mint a fény sebességének mérése.

A különleges benne az, hogy sok milliószor erősebb zaj között kell kimérnie az icipici kis jelet.

2016. febr. 20. 16:00

Ja, és hogy mit tesz lehetővé?

Pl. a fényt nagyon sok dolog leárnyékolja. Nem látunk át a Tejútrendszer közepén, így az kitakarja előlünk a mögötte levő elég nagy részt.

Mostanában rádióhullámokkal vizsgálják ezt a részt, és rövid idő alatt találtak vagy 100 galaxist. Arrafelé van a "nagy mozgatónak" nevezett titokzatos gravitációs központ is, ami - nem véletlenül - érdekelné a csillagászokat, mivel minden dolog arrafelé tart.

De ugye a rádióhullámokat is lehet árnyékolni, azok se mennek át mindenen.

A gravitáció mindenen átmegy. Nem ismerünk semmit, ami képes lenne elnyelni.

2016. febr. 20. 16:16

Azért különleges, mert hihetetlenül nagy pontossággal kellett mérni és sikerült. A kísérleti fizika nagy úttörése volt ez ismét. A felfedezés módszerre a további gravitációs hullámok detektálását teszi lehetővé pontosan ugyanúgy, mint ahogy a mostanit is detektáltuk.

Magát a kísérletet úgy képzeld el, hogy van 2 pont egymástól 4 km-re. A pontok között egy lézernyalábot küldenek oda-vissza. Amikor jön a gravitációs hullám, akkor a fény útjának hossza megváltozik, mert maga a tér torzul a sima, gravitációs hullám nélküli térhez képest. Közben van egy másik kar, ami merőleges az előbbire, benne szintén megy egy lézernyaláb. Amikor a kettő találkozik és ugyanakkora a táv, amit megtettek, akkor a két hullám ellentétes fázissal találkozva kioltja egymást, szóval a szerkezetből nem jön ki fény. Viszont ha megjön a gravitációs hullám, akkor megváltozik az út hossza, amit a fény befut, ezért a kimenetnél más fázisban találkozik a másik fénynyalábbal, így nem oltják ki egymást, a szerkezetből valamilyen interferenciakép jön ki. Ez alapján meg minden félét ki lehet számolni.

2016. febr. 20. 17:20
Csak hogy értsem,akkor mondjuk úgymond ez egyfajta letapogatás,nem pedig fotózáshoz hasonló?
2016. febr. 20. 18:51

Persze.

Ez olyan, mintha bójával mérnéd a víz mozgását.

2016. febr. 20. 20:03

3-as

Én azt nem értem, hogy oké, megérkeztek a gravitációs hullámok, a távolságok elvileg megváltoztak, ezért a fázistolódás. De milyen kompenzációval mérték azt, hogy az az érkező valami nem-e csak a lézersugár mit tudom én, mondjuk hullámhosszát változtatta meg egy nagyon picit, és csak az egyik ágban és ezért van a fáziskülönbség. Tehát azt akarom mondani, hogy nem is a tárgyak méretére volt hatással az a "lökés" hanem az elektromágneses hullámterjedés valamilyen összetevője változott meg?

2016. febr. 20. 20:55