Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Néhány napja alig hallatszott...

E.do kérdése:

Néhány napja alig hallatszott a késő este fölöttünk elhúzó repülőgépek zaja, máskor sokkal hangosabbak szoktak lenni. Oka?

Figyelt kérdés

Hidegfronti hatás érvényesült - nem találtam adatot, de okklúzióra is gyanakszom. Hang terjedésének pontos mechanizmusát nem ismerem, de tudom, hogy a hideg fele "hajlik" (nagyobb sűrűség, lassabb sebesség). Lehetett a front valamilyen hatással?

Este volt - éjszakai inverzió nincs jelentős hatással az utazómagasságban repülő gépek hangjára... Vagy?

Utazómagasság fölötti légrétegek változásai lehetnek az ok?

Ha nem voltam elég világos, a beszélgetésben pontosítok.

Köszönettel!



2016. ápr. 21. 09:49
1 2
 1/15 anonim ***** válasza:

Több felhő?

Visszaverik a hangot.

2016. ápr. 21. 09:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/15 anonim ***** válasza:
Ezen kívül a repülők lakott terület fölött használnak egy ún. zajcsökkentő eljárást - JÓ IDŐBEN. Rossz időben nem, mert akkor könnyebben lezuhanhatnak.
2016. ápr. 21. 10:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/15 A kérdező kommentje:
Felhők nélküli égbolt. Elég tisztán lehetett látni a gépeket, ezért tűnt fel halk suhanásuk. Friss hidegfront alatt voltunk. Csendes falusi környezet :)
2016. ápr. 21. 10:42
 4/15 anonim ***** válasza:
Szél elvitte a hangot ennyi. Vagy kisebb vertikális emelkedést (VRS/altitude) alkalmaznak általában 1800 láb/perc.
2016. ápr. 21. 11:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/15 Wadmalac ***** válasza:

Amennyiben erősen eltérő hőmérsékletű légrétegeken jön át a hang, kialakulhat egy erőteljes szóródás, vagyis hozzád is jóval kevesebb juthat el.

Plusz a szélirány és -sebesség is eredményezheti azt, hogy a szokásosnál hosszabb úton jut el a hang, eközben természetesen jobban is szóródik.

És ez már csak feltételezés, de szerintem lehetséges, hogy különböző léghőmérsékleti zónákban a hajtóművek hangereje alapból eltér. A légsűrűség befolyásolja a hangsebességet is, a turbinák zajkeltő belső örvényei, hangvisszaverődései is változhatnak.

Meg ugyebár a pilóta keze alatt a gázkar is járhat máshol.

2016. ápr. 21. 12:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/15 A kérdező kommentje:

Wadmalac:

Köszönöm a választ! Jó úton jársz, de a válasz még nem olyan pontos, mint szeretném.

Pilóta-ok véleményem szerint kizárt, mert több gépről, és különböző típusúakról volt szó. Utazósebesség előírásnak megfelelően tartva...

Érdekes azonban, amit írsz: a helyi levegő állapota a hajtóművek hangján módosíthat. De 10.000 m körüli magasságban ez elég stabil szokott lenni ahhoz, hogy ennyire látványos (hallható) különbséget eredményezzen.

Légrétegek viszont stimmelhetnek. Inverziós rétegre gyanakszom, amiről (vagy: amikről, lévén okklúzió) a hang visszaverődik. De pontosabbat nem tudok.

Szélsebesség a felsőrétegben (lent csend volt) szintén számít, mert (talán parabolikusan) "meghajlítja" a hangot. Ugyanolyan távolságból hosszabb utat tesz meg, mindenképpen.

2016. ápr. 21. 12:49
 7/15 A kérdező kommentje:

Fontos adat: rendkívül rövid volt a kondenzcsík...


A téma nem önmagáért érdekel, hanem a légköri jelenségek jobb megértése vezérel...

2016. ápr. 21. 13:12
 8/15 Wadmalac ***** válasza:

"Fontos adat: rendkívül rövid volt a kondenzcsík..."


Ez több dologra utalhat. Magas léghőmérséklet, alacsony páratartalom, visszavett tolóerő.


Ha ebből az első az igaz, az utalhat arra, hogy nagyon nem a szokásos viszonyok voltak odafent. A második inkább csak kiegészíti ezt.

A harmadik meg, nos, ezt említettem.


Ne felejtsd el, hogy Mo. fölött megszűntek a fix légiutak, vagyis egyáltalán nem biztos, hogy a gépek aznap a szokásos magasságban, emelkedési szögben mentek.

2016. ápr. 21. 13:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/15 A kérdező kommentje:

Nyilvánvaló, hogy a szokásosnál alacsonyabb volt a relatív páratartalom a troposzféra felső határán, de jó lenne megtudni, hogy ez miként hat a hang terjedésére. (relatív páratartalom viszonyszám, pontos abszolút értéket - pl. hőmérséklet - nem ismerünk). Jó lenne tudni azt is, hogy pontosan mi történik azon a magasságon egy hidegfront határán.

Kapásból egy viszontválasz: Ami megszűnt, az a légifolyosók kötelező használata, ami nem érinti (vagy alig) az utazómagasságot.

Megfigyelt repülők között volt négy sugárhajtóműves is, repülési magasságuk 11.000 m fölött szokott lenni, semmi nem utalt arra, ahogy ez esetben ne így lenne.


Meteorológiai jelenség történt. Hívószavak: határréteg, inverziós réteg, hang (ez esetben zaj) "elgörbülése", visszaverődése, stb. Tropopoauzára is kiterjedő légköri mozgás.

2016. ápr. 21. 17:29
 10/15 anonim ***** válasza:
Akkor te most kérdezel vagy vizsgáztatsz?
2016. ápr. 21. 21:28
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!