Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Mit gondoltok a molekuláris...

Mit gondoltok a molekuláris klónozásról?

Figyelt kérdés

A klónozásnak többfajta módja is létezik, az egyik az ún. molekuláris, ahol vektorral (ami lehet kémiai,fizikai, vagy vírus) idegen DNS-t integrálnak a célsejt genomjába. A már célegyenesen beépült idegen DNS sajátjára írja a genom szekvenciáját, és expresszálódik, azaz kifejeződik.

Eddig többek között baktériumokon, egereken kísérleteztek ilyen módon.

Ha egy idegen ember DNS-ét egy olyan oldatba helyezünk, ahol képes kialakítani egy integrálodást biztosító burkot(már pedig képes), és ezt a másik szervezet gazdasejtje endocitózissal felveszi, már csak az alábbi kérdések maradnak: a DNS felezési ideje 521 év, ám mikor ép, csupasz egy DNS, illetve az állati sejt nem rendelkezik olyan erős sejtmembránnal, hogy ne tudná átszakítani valamilyen vektor.

Mit gondoltok erről?


2017. okt. 1. 17:41
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:
Kb azt, mint a kvantum-pszichológiáról.
2017. okt. 2. 01:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 A kérdező kommentje:
De a molekuláris klónozás valós. Az ELTE genetika szakán is oktatják, csak még gyerekcipőben járunk. Igazából az érdekelne, hogy emberek bőrfelületén mennyire működik.
2017. okt. 2. 11:00
 3/13 sadam87 ***** válasza:

Öhm...

"A klónozásnak többfajta módja is létezik, az egyik az ún. molekuláris"

Ugye azt tudod, hogy a molekuláris klónozásnak kb. semmi köze a "hagyományos klónozáshoz? (Onnan kapta a nevét, hogy a kívánt DNS felszaporításával, másolásával jár a folyamat.)

[link]

"ahol vektorral (ami lehet kémiai,fizikai, vagy vírus)"

A vektor konkrétan egy DNS molekula, amibe beépítik a sejtbe bejuttatni kívánt DNS szakaszt. (Az igaz, hogy lehet vírus DNS is.)


"A már célegyenesen beépült idegen DNS sajátjára írja a genom szekvenciáját"

????

"ahol képes kialakítani egy integrálodást biztosító burkot(már pedig képes)"

??????

"ám mikor ép, csupasz egy DNS"

??????

"illetve az állati sejt nem rendelkezik olyan erős sejtmembránnal, hogy ne tudná átszakítani valamilyen vektor."

????????

2017. okt. 2. 19:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 A kérdező kommentje:

Igen, olvass utána.

A kémiai vektorok különböző anyagok hordozói, és általuk tud az idegen DNS bejutni egy másik sejt sejtmagjába, hiszen általuk képes lebontani a sejtfalat. A növények sejtfala sokkal erősebb, az állatin könnyebben tud behatolni a vírus pl. Az a cél, hogy az idegen DNS is proteinburkot nyerjen, és könnyen behatoljon a gazdasejtbe, ilyen anyagok a kálcium-foszfát, DAEA dext, és még rengeteg, ha beírod a googleba, hogy "transfection vectors" a wikipédia is kiír konkrét példákat.

Valamint csupasz DNS-el kell értelemszerűen dolgozni (naked dns, vagy histon free dns), de még mindig kérdéses, hogy normál körülmények k. hogyan jön létre egy sejtmagjából kiszabadult DNS. Valahol azt olvastam, hogy szimpla sejttöréssel, de ezt nem tudom hová rakni.

2017. okt. 2. 19:55
 5/13 A kérdező kommentje:
A beépítés pedig lehet in vitro/vivo is, de ugyanúgy lehet fizikai (pl. elektroporáció) és kémiai is (amiket felsoroltam).
2017. okt. 2. 20:07
 6/13 A kérdező kommentje:
Elnézést, hogy már a harmadik kommentben fejtem ki a következő kérdésedre a választ, de amennyiben tranzies transzfekcióval dolgozunk, a sejtben csak ideiglenesen fog változásokat okozni, a stabil transzfekciónál pedig az idegen DNS fenotípusosan expresszálódik, miután beépült a gazdasejt genomjába, és megmarad.
2017. okt. 2. 20:11
 7/13 sadam87 ***** válasza:

#4

"Igen, olvass utána."

Ez mire válasz, és minek olvassak utána?


"hiszen általuk képes lebontani a sejtfalat."

Ami azért jó, mert?


"A növények sejtfala sokkal erősebb"

Az állatokénál biztos, mert azoknak nincs sejtfaluk.


"az idegen DNS is proteinburkot nyerjen"

Mármint mikor? Ha vírusban juttatjuk be, akkor nyilván, de egyébként miért is kéne? és honnan vetted ezt?


"ilyen anyagok a kálcium-foszfát, DAEA dext"

A kalcium-foszfátot tudtommal nem szokták vektornak nevezni, bár való igaz, a felületén a DNS megkötődhet, és segítheti a bejutást a sejtekbe (a transzformációt). Ellenben proteinburkot biztos nem csinál. A másikról emlékeim szerint sosem hallottam, ellenben nem is találtam róla semmit, úgyhogy ahhoz nem tudok hozzászólni.


"hogy "transfection vectors" a wikipédia"

[link]

Első mondat.

Plusz:

[link]

[link]

19.2.4. alfejezete

Annyit elismerek, hogy a transfection írnak gy liposome vectorról is. Illetve itt is tágabb értelemben használják a kifejezést:

[link]

De a molekuláris biológiában a vektor kifejezést leggyakrabban magára a hordozó DNS-re szokták használni.


"Valamint csupasz DNS-el kell értelemszerűen dolgozni (naked dns, vagy histon free dns), de még mindig kérdéses, hogy normál körülmények k. hogyan jön létre egy sejtmagjából kiszabadult DNS."

Itt írják le:

[link]


"hogyan jön létre egy sejtmagjából kiszabadult DNS."

Létre már sehogyan nem jön, mert már megvan. Legfeljebb az lehet a kérdés, milyen formában kapjuk meg, vagy hogy hogyan nyerhető ki. Őszintén szólva nem tudom az írásod alapján értelmezni, a fentiek alapján melyikre gondolsz...


#6

"Elnézést, hogy már a harmadik kommentben fejtem ki a következő kérdésedre a választ"

Amit itt írsz, az teljesen rendben van de nem értem, hogy milyen kérdésemre fejtetted ki itt a választ? Egyrészt az előző kommentemben a sok kérdőjel arra utalt, hogy nem tudom értelmezni, mire gondolsz ott (bocsánat ha nem voltam egyértelmű). Másrészt az ottani kérdőjeles részek egyikéhez sem kapcsolódik ez a válasz (legalábbis ha igen, én nem értem, hogyan).

2017. okt. 2. 21:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 A kérdező kommentje:

Oké, tehát leggyakrabban plazmid DNS-eket használnak transzfekciónál - ezekhez keverik a különböző kémiai reagenseket, illetve ezekkel dolgoznak a fizikai és biológiai metódusok használásánál - plazmidok nincsenek állati sejtekben. Viszont a transzfekció elvégezhető plazmid DNS-eken kívül még egyéb makromolekulákkal is (oligonukleotidok, RNS, siRNS, fehérje) ezek mind megtalálhatók állati sejtekben.


A kérdés az, hogyha elszabadul egy RNS, vagy bármilyen más makromolekula, találkozik a fent említett kémiai reagensekkel, lehetséges a transzfekció emberi sejtekbe is endocitózissal?

2017. okt. 2. 22:33
 9/13 sadam87 ***** válasza:

"plazmid DNS-eken kívül még egyéb makromolekulákkal is (oligonukleotidok, RNS, siRNS, fehérje) ezek mind megtalálhatók állati sejtekben."

Valóban (na, ma is tanultam valamit - nem tudtam, hogy erre is használják a transzfekció kifejezést).

"A kérdés az, hogyha elszabadul egy RNS, vagy bármilyen más makromolekula, találkozik a fent említett kémiai reagensekkel, lehetséges a transzfekció emberi sejtekbe is endocitózissal?"

Feltételezem igen, bár nem tudom, mennyire fednek át a DNS és transzfekciónál alkalmazott módszerek.

Itt azt írják, a hosszabb (>25 nt) RNS-ek immunválaszt váltanak ki, szóval élő szervezetben elég esélytelen, hogy ezekkel transzfekció menne végbe:

[link]

Ezen kívül a sejtekben a legtöbb RNS gyorsan lebomlik.


Korábbról: "DAEA dext"

Ez ugye ez akart lenni? (illetve a dextrános verziója)

[link]

2017. okt. 3. 18:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 A kérdező kommentje:

Igen, és pár tisztítószerben/samponban is felfigyeltem erre az anyagra, bár az cocamide DEA volt, mégis mindkettőt etilén-oxid vegyületből állítanak össze. Ha az élő szervezet nem bontaná le, akkor majdnem mindenki megfertőződött volna idegen RNS-ekkel (azért nem írok DNS-t, mert csak plazmid DNS-el lehetséges a transzfekció-elvileg?!)

Máskülönben az is érdekes, hogy idegen-növényi DNS-eket találtak az emberi vérben kutatások során, feltételezik, hogy mégsem vagyunk képesek teljesen lebontani, és bekerülhetnek a véráramba.

2017. okt. 4. 10:56
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!