Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Miért gazdaságtalanabb az...

Miért gazdaságtalanabb az egyenáramot messzire szállítani, mint a váltakozó áramot? Nem lehet nagy feszültségre feltranszformálni?

Figyelt kérdés
2017. nov. 10. 21:46
1 2
 1/19 anonim ***** válasza:
100%
Nem, csak ha váltakozó feszültségéé alakítod.
2017. nov. 10. 21:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/19 A kérdező kommentje:
Mi az oka?
2017. nov. 10. 22:09
 3/19 anonim ***** válasza:
100%
Ti. a transzformátor csak váltakozó feszültséggel működik.
2017. nov. 10. 22:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/19 anonim ***** válasza:

Ohm törvényéből lehet levezetni...

[link]


Veszteség adott ellenálláson: deltaP=I^2*R vagy deltaP=U^2/R mindeközben a generált áram teljesítménye P=U*I

P: teljesítmény

I: áramerősség

U: feszültség

R: ellenállás


Az előző egyik képletből látszik (deltaP=U^2/R), azaz minnél hosszabb a vezetéked annál nagyobb lesz R értéke (hiszen vezetéknek van ellenállása, mégpedig hosszal és keresztmetszettel arányos) ekkor pedig a veszteséges energia kisebb lesz (mert fordítottan arányos P-vel)

ebből jön, hogy nagy távolságok esetén megéri nagyobb feszültségre transzformálni P=U*I az áramot (tekintve, hogy a modern transzformátorok 98-99% mellett hatásfokkal dolgoznak)


Jelenlegi hálózatunk (Tesla szabadalom),3 fázísú váltó áram mellet üzemel. Ekkor keletkező energiaveszteséget egy kicsit bonyolultabb elmagyarázni

[link]


Hányadikos vagy, ha szabad érdeklődni?

2017. nov. 10. 22:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/19 anonim ***** válasza:

Ha meg ugye a deltaP=I^2*R képletből közelíted meg, akkor P=U*I (magas feszültségre transzformálod, nagy lesz U értéke, miközbe I értéke meg kicsi)


deltaP=I^2*R képletbe kis I érték is kisebb deltaP értéket eredményez, mert I a négyzeten szerepel

2017. nov. 10. 23:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/19 anonim ***** válasza:
100%
Miből gondold hogy az adott feszültségű egyenáram szállítása nagyobb veszteséggel jár mint az azonos feszültségű váltakozó áram szállítása? Annak idején Edison éppen azért támogatta az egyenfeszültséget a Tesla féle váltakozó feszültséggel szemben, mert kevesebb volt a hálózati veszteség. A gyakorlati probléma ott volt Edison elképzelésében hogy az egyenfeszültség potenciálját (feszültségét) nem bírták átalakítani (megemelni) a nagy távolságú szállításhoz. A Tesla féle háromfázisú váltakozó feszültségű rendszer azzal vált életképessé, hogy egy egyszerű jó hatásfokú, mozgó alkatrészek nélküli villamos géppel, a transzformátorral tetszőlegesen alakítgathatjuk a feszültséget. Nem nehéz belátni, hogy ha ezerszeresére transzformálunk fel egy feszültséget, akkor ezredrészére fog csökkenni az áramerősség, és az ellenállás, ezáltal ugyan azt az energiát azonos veszteség mellett sokkal nagyobb távolságra lehet szállítani. A bökkenő az, hogy a váltakozó feszültség a vezetékben egy folyamatosan váltakozó mágneses teret is indukál. Ez mindenképp egy kivédhetetlen veszteséget okoz a rendszerben. Nagyon amatőr módon úgy képzelhető el ez, hogy másodpercenként 50-szer ide-oda kell rángatni az elektronokat, és ez az elektronok tömege miatt veszteséggel jár. Az egyenfeszültségnél nem lüktet a mágneses mező, így annak váltakozása nem emészt fel plusz energiát. A rossz hír az, hogy az egyenfeszültséget továbbra sem tudjuk egyszerűen átalakítani, ezért nagyfeszültségű egyenáramú vezetékeket csak a legutóbbi időkben építettek, és csakis kizárólag több száz km, vagy interkontinentális hosszban nagy teljesítményű energiabusz-ként. A közeljövőben ilyen projekt lesz pl a Szaharában épülő Gwatt naperőmű energiájának Európába történő szállítása. A szállítás vesztesége még úgy is sokkal kedvezőbb lesz a váltakozó feszültségnél, hogy a vezeték két végén megawattokat elfűtenek az erőmű méretű DC/DC- DC/AC félvezető alapú átalakítók.
2017. nov. 11. 00:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/19 anonim ***** válasza:

Egyik másik közismert probléma egyenáram esetén a túlzótt drót felhasználás.


Ezt kiváltképp meglehet tekinteni az itthoni egyenáramú hálózatoknál (metró)


[link]

2017. nov. 11. 01:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/19 anonim ***** válasza:
#4, van itt némi félreértés. A veszteség Ohm-törvényes kifejezésében a feszültség nem a rendszer feszültsége, hanem a távvezeték eleje és vége közti feszültségkülönbség.
2017. nov. 11. 08:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/19 A kérdező kommentje:
De pl az autóban a 12 voltos egyenáramú feszültséget mégis át lehet alakítani több ezer volttá amig a gyújtógyertyákig ér?Vagy van olyan ózonizáló, ami 12 volt egyenfeszültségről működik,pedig amikor ózont termel akkor több ezer volt a feszültség kell hozzá.Ezek szerint mégis át lehet alakítani az egyenfeszültséget magasabb feszültséggé?Ezt nem lehet megtenni több kilométerre való szállítása esetén is?
2017. nov. 11. 09:46
 10/19 anonim ***** válasza:
De hát ki mondta, hogy nem lehet? Millió nagy egyenfeszültségű távvezeték van már. Amellett már 1983-ban (!) volt egyenfeszültségű összeköttetés a szocializmus és a Nyugat villamosenergia rendszere között. Igaz, hogy az még 200 kV alatti volt, de már akkor tudtak ipari felhasználásra át (meg vissza) alakítani.
2017. nov. 11. 10:30
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!