Kezdőoldal » Egyéb kérdések » Egyéb kérdések » Az eladó (áruház) elutasíthatj...

Az eladó (áruház) elutasíthatja a szavatosság igényemet azzal hogy forduljak a forgalmazóhoz?

Figyelt kérdés
A jogszabályokban néhol eladót, máshol meg forgalmazót írnak. 400 ft-os elemes kulcstartóról van szó, úgyhogy nem az ára miatt kérdezem. A forgalmazóhoz biztos nem fogom visszaküldeni 380 ft-ért, hogy küldjön egy ugyanolyan rosszat.

2012. dec. 16. 11:35
 1/1 anonim válasza:

A 49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet, mely a fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézéséről szól, vonatkozik erre a vásárlásra. Eszerint a fogyasztói szerződés tárgyát képező szolgáltatást nyújtó forgalmazóval (a továbbiakban: forgalmazó) szemben tudja kifogását bejelenteni. Forgalmazó alatt tehát azt az eladót, kereskedőt, boltot, egységet kell értenie, ahol magát a terméket megvásárolta.


Hibás termék esetében a fogyasztó a vásárlástól számított két éven belül érvényesítheti szavatossági igényeit. Ennek alapján elsősorban az árucikk javítását vagy cseréjét kérheti. A javítás és csere közül a fogyasztó választhat, kivéve ha a választott igény teljesítése lehetetlen vagy aránytalan. Lehetetlenség például az, ha az árucikk fizikailag javíthatatlan, vagy ha a csere amiatt nem valósítható meg, mert az árucikket már nem gyártják (pl. kifutó modell volt). Aránytalanságról beszélünk például akkor, ha a javítás elvégzése a cseréhez képest aránytalan többletteherrel jár a kereskedőnek.


Abban az esetben, ha a kereskedő sem javítani, sem cserélni nem tud, illetve nem hajlandó, a fogyasztó árleszállítást érvényesíthet vagy elállhat. Elállás esetén a kereskedő köteles visszafizetni a vételárat (a hibás árucikk visszavétele mellett). Jelentéktelen hiba esetén azonban elállásnak nincs helye.


Az említett kétéves igényérvényesítési határidő során a bizonyítási teher a felek között megoszlik. A vásárlást követő első hat hónapban a bizonyítási kötelezettség a kereskedőt terheli. Ennek alapján, ha a hiba hat hónapon belül merül fel és a kereskedő vitatja a fogyasztó kifogását, neki kell bizonyítania, hogy a termék hibája a használatból adódott, nem pedig gyártási eredetű. Amennyiben ennek nem tesz eleget, helytállni tartozik a fent említett módokon, azaz javítani, cserélni köteles vagy árleszállítást adni, illetve a vételárat visszafizetni.


Ha további kérdései merülnek fel, kérjük forduljon a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szakértő kollégáihoz a www.nfhforum.hu weboldalon elérhető hivatalos fórumoldalunkon.


Üdvözlettel: NFH admin1

2012. dec. 17. 11:31
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!