Mitől függ, hogy milyen filmet választok a fényképezőmhöz?
Több évtizeden át fotóztam filmre, de már régóta nem teszem, nem is tudom, milyen nyersanyagokat lehet jelenleg kapni. Így csak elviekben írok.
***
Mindent megelőző szempont, hogy mit is szeretnél tenni? Miket és miért fotózol. S hogy a gombhoz választasz kabátot, vagy kabátra keresel gombot. Azaz adott technikából hoznál ki azt, amit tudsz. Vagy határozott céljaid vannak a fotózással, s ahhoz keresed az eszközt.
***
Alábbiakban abból indulok ki, hogy van valamilyen géped, s ahhoz keresel nyersanyagot.
Elsőként: olyant, amilyen a gépbe való.
Többféle fényképezőgépek vannak a filmtípusok tekintetében is. Amatőrök körében a leica méret a legismertebb. Ezy 2x perforált, 35 mm széles tekercs, kb. 24x36 mm-es képmérettel.
Egyes gépek ugyanerre a filmre dolgoznak, de lefelezik a képkockát.
Mikrofilmes masinába is más nyersanyag kell, s nagyfilmes gépekbe is.
És vannak (voltak?) síkfilmes kamerák is, jóval nagyobb képmérettel. pl. kb. 13x18 cm-es is.
Összes filmméretet nem írom ki neked.
Aztán:
- Színes vagy fekete-fehér
- negatív, pozitív, fordítós
- nagy érzékenységű, de szemcsésebb
- kis érzékenységű, ám finomszemcsés anyag
Ezeken is el kell gondolkodni. Míg a méret egy adott gép esetében (rendszerint) kizárólagos, a felsoroltak közül már válogatni lehet.
A döntést a feladat határozza meg.
A színes anyagnak és a fekete-fehérnek is megvan a maga létjogosultsága.
Színes esetében van olyan, amelyik tájképekhez hangolt, a zöldet szépen adja vissza. Más típusok inkább műtermi fotózáshoz valók, mert a bőr színéhez van hangolva.
A választási szempont úgy gondolom, adott.
Fekete-fehér anyagok között is van érzékenyítetlen (kék érzékeny), ortokromatikus, pankromatikus, és szuper-pankromatikus. Ezek a színeket eltérő módon "cserélik le+ szürkére.
Negatív film (színes vagy fekete-fehér) arra való, hogy papírkép készüljön róla. Pozitív pedig a negatívról pozitív másolat készítésére jó.
A fordítós filmek közül a diafilm ismertebb, ami közvetlenül pozitív képet ad.
A gyenge fényviszonyok között a nagy érzékenységű nyersanyagtól várhatunk eredményt. Ezeknek szükségszerűen nagyobbak az ezüstszemcséi. Ezért nem lehet olyan nagyon felnagyítani.
A finomszemcsés anyagra készült kép jobban nagyítható, de sok fény kell hozzá. Vagy intenzitásában, vagy a megvilágítás hosszában igényel többet.
Még kétszer ennyit simán tudnék írni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!