Kezdőoldal » Egyéb kérdések » Egyéb kérdések » Melyik éri meg jobban? Ki...

Olivér2002 kérdése:

Melyik éri meg jobban? Ki bérelni egy szervert, amire feltöltöm a játékszerveremet, vagy kibérelni egy játékszervert ami már kész is van? A sima szerverbérlésnél hogyan lehet portforwardolni?

Figyelt kérdés

2017. ápr. 1. 10:24
 1/2 2*Sü ***** válasza:

A szerver bérlésnek több fajtája van. Ha dedikált szervert bérelsz, akkor egy teljes egész szervergépet bérelsz, egy komplett számítógépet. Ez nem olcsó, nagyságrendileg úgy 20 000 Ft/hó-nál kezdődnek az árak.


A másik lehetőség egy virtuális szerver bérlése (VPS), ahol nem egy komplett szervergépet bérelsz, hanem egy virtuális gépet. Ilyen virtuális gépből egy fizikai szerver akár egy tucatnyit is ki tud szolgálni. Ez olcsóbb, néhány ezer forint/hó ártól már elérhető, cserébe viszont kevesebb memória, háttértár, kisebb teljesítmény áll a rendelkezésedre. Általában az adatforgalom is korlátozott, ismerned kell a játékszerver adatforgalmi igényeit is.


(Mindkettő esetén neked kell mindent csinálnod az operációs rendszer telepítésétől kezdve magának a játékszervernek és az azt kiszolgáló esetleges admin felületeknek és annak követelményeinek (webszerver) telepítéséig, konfigurálásáig. Csak akkor ajánlott, ha komolyabb rendszergazdai ismeretekkel rendelkezel, mert könnyen válhat a szervered hacker támadás áldozatául.)


(Még a webtárhely bérlésre nem tértem ki. Ott nem kell telepítened semmit, cserébe viszont a telepített szolgáltatásokat tudod csak használni. Egy sima honlap tárhely nem alkalmas játékszerver futtatására.)


A játékszerver bérlése annyiból szerencsésebb, hogy egyrészt nem kell foglalkoznod az oprendszer, és egyéb szolgáltatások (webszerver, levelezés, tűzfal, stb…) telepítésével, konfigurálásával, ehhez kapsz egy kész infrastruktúrát. Ergo különösebb rendszergazdai tudást nem igényel a dolog. Másrészt hardverösszetevők általában az adott játékhoz vannak igazítva. VPS esetén könnyen futhatsz bele abba a problémába, hogy a processzorteljesítmény vagy a háttértár bőven elegendő lenne, de több memória kellene, így kénytelen vagy egy nagyobb kapacitású szervert bérelni, annak a felesleges extra tárhelyét is megfizetve.


Hacsak nem rendelkezel haladó – általában Linux – rendszergazdai tudással, akkor inkább a játékszervert ajánlom. Általában árban is jobban jössz ki vele. Ha rendelkezel ilyennel, akkor meg nem tetted volna fel a kérdést, hanem a tudásod birtokában te magad is meg tudnád válaszolni.


Dedikált szerverre egy bizonyos méret felett indokolt. (Mondjuk egy több száz egy időben online játékost kezelő Minecraft szerver esetén.)


~ ~ ~ ~ ~ ~ ~


> A sima szerverbérlésnél hogyan lehet portforwardolni?


Attól tartok nem vagy tisztában a port forward működésével, miértjével.


Röviden és pongyolán leírom egy hasonlaton keresztül, hogy mi is ez és miért van rá szükség.


Az internet tervezésénél nem gondoltak arra, hogy ekkorára fog duzzadni a net. Azt gondolták, hogy majd pár egyetem, cég fog rajta lenni, azt nem, hogy minden magánembernek vagy fél tucat kütyüje (számítógépek, telefonok, okostévék) fognak internethez kapcsolódni. A kommunikáció alapja az IP cím. Továbbá minden kommunikáció egy adott csatornán (kimenő és bejövő porton) zajlik. Hamar tarthatatlanná vált ez a felépítés, egyszerűen kezdek kifogyni az IP címből. Csináltak egy csomó kényszermegoldást, amihez nem kellett megváltoztatni a rendszer működését. (Sajnos ezekkel is kezdünk kifutni az IP címekből, ezért erőltetik az IPv6-ot, amivel jóval több gép megcímezhető, csak ezt a kommunikációban lévő minden eszköznek, számítógépnek, routereknek, switcheknek ismerni kellene.)


A hasonlathoz képzeld el, hogy van egy telefonos hálózat. A számok hossza fix, és ugye minden telefonszám egyedi, nem lehet két különböző embernek ugyanaz a telefonszáma. Képzelj el egy kollégiumot. Ennek a kollégiumnak egyetlen telefonszáma van (a hasonlatban ez az internetszolgáltatódtól kapott IP cím). A kollégisták viszont sokan vannak, és szeretnének telefonálni. Ezért a kollégium felépít egy saját telefonközpontot, ahol mindenki kap egy saját telefonszámot. Ez nem egyedi, a másik kollégiumban is pont ezeket a telefonszámokat kapják a kollégisták. (Ezek a lokális IP címek, a 192.168.*.* vagy ritkábban a 10.*.*.*, még ritkábban a 172.16-31.*.* IP címek.) Ezeket kívülről nem lehet felhívni, csak a kollégium belső telefonhálózatán működnek.


Mi történik, ha egy kollégista fel akar hívni egy külső telefonszámot? Telefonál a portásnak. A portás aztán a saját, külső telefonszámával felhívja a külső számot. (Ez a hívás egy adott kimenő porton történik) A felhívott ember aztán visszahívja és megadja a választ a kérdésre , kérésre (ugyanazon a porton). A portás tudja, hogy ezt a választ kinek kell továbbítania, felhívja a belső hálózaton az adott kollégistát, és elküldi neki a választ. Mindenki egy fix emberrel beszél. A szerver nem tudja, hogy valójában nem egy emberrel beszél, hanem egy komplett kollégiummal. Amit a portás csinál, azt hívják úgy, hogy címfordítás (NAT). Remek…


Egészen addig, amíg egy olyan hívás nem érkezik a portáshoz, aminek nem volt előzménye. A portásnak fogalma sincs, hogy az adott hívást kihez is kellene továbbítania. Úgy veszi, mintha őt magát hívták volna fel. Ahhoz, hogy tudja, hogy kihez kell továbbítania, ahhoz kell neki egy nyilvántartás. Hogy ha valaki egy pontos időt mond be (ez mondjuk 80-as port hasonlata a kommunikációban) a telefonba, akkor tudja, hogy azt Aladárnak kell továbbítania a belső telefonhálózat adott telefonszámára. Ha valaki a vízállásjelentést mondja be a telefonba (ez meg mondjuk a 55413-es port), akkor azt meg Bélának kell továbbítani a megfelelő belső telefonszámon. Na ez a port forwarding.


Port forwardingra tehát akkor van szükség, ha a tényleges számítógépek nem direkt módon csatlakoznak az internetre, hanem egy címfordítást (NAT) végző routeren keresztül. Ha dedikált szervert bérelsz, akkor ahhoz kapsz egy fix IP címet, a szerver közvetlenül csatlakozik az internetre. Ha VPN-t bérelsz, akkor minden virtuális gép kap egy fix IP címet, így ezek is közvetlenül kapcsolódnak az internetre. Ebben az esetben nem szükséges és értelmezhetetlen is a port forwarding, hiszen nincs címfordítást végző router az internetre csatlakozásban.


Játékszerverek esetén vegyesebb a kép, de általában ott több virtuális játékszerver közös IP-n osztozik. A port forwardolást a szolgáltató végzi. Ergo lefoglal neked egy portot, amit tudsz használni. Ezt módosítani nem lehet, ez a port az, amit a szolgáltató hozzád rendel. Ez természetesen nem az adott játék alapértelmezett portja lesz, hanem majd meg kell adni a játékosoknak, a játékosoknak kell a portot beírni a csatlakozásnál. Az alapértelmezett portot általában senkinek nem osztják ki, vagy csak felárral. Ergo itt sem kell port forwardolással törődnöd, játékszerverrel kapsz egy fix IP-t és egy fix portot, amit használni tudsz.

2017. ápr. 1. 11:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/2 A kérdező kommentje:
Fhú, hát köszönöm az infót, elgondolkozok rajta!
2017. ápr. 1. 14:07

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!