Kezdőoldal » Emberek » Tanárok, iskolatársak » Mi egy tanár dolga?

Mi egy tanár dolga?

Figyelt kérdés

Erre a kérdésre nyilván az az egyértelmű válasz, hogy tanítson.

Talán nem is aktuális túlzottan a kérdésem, elvégre távoktatás van, plusz végzősként meg is szabadultam már tőlük... de hirtelen rámtőrt egy emlék:

Kilencedikben az első iskolámban imádtam a fizikát. Egyedül én választottam ezt a választható természettudományi tárgyak közül, és mivel ki voltam közösítve éjjel-nappal tanultam. Minden plusz feladatot megoldottam belőle, a tanártól folyton kérdeztem, de legtöbbször azt mondta “majd máskor” vagy pedig lerázott. Pedig nem voltam hülye és tényleg gondolkodtam fizikai pályán.

A másik sulimban a matekért voltam oda (ekkor már nem volt fizikám). Szintén ugyanazt játszódtam el: plusz feladatok ezerrel, lelkesen mentem oda a tanárhoz, kérdeztem stb. Ő inkább válaszolt és “foglalkozott” velem, de már akkor ki volt égve és egyszerűen 2 év után minden motivációm elhagyott. Úgy érzem abszolút nem próbálkozott senkivel megszerettetni a tárgyát.

És engem is csak addig kezel, amíg a csengő meg nem szólal.

Még a járvány előtt beszélgettünk a földrajz tanárunkkal minden féléről. Ő nagyon aranyos tanár, és felvetette a kérdést, hogy így lassan végezve meg voltunk-e elégedve az iskolánkkal. Majd jött a kérdés: a tanárokkal mennyire? És mi is lenne a feladata egy igazi tanárnak.

Ő azt mondta erre a kérdésre, hogy fontos lenne fellelni egy diákban a tehetséget, és figyelemmel kísérni azt, akinek tényleg van érzéke adott tárgyhoz. Azt is hozzátette, hogy sajnos az esetek nagy részében ez nem megoldható, elvégre túlhajszoltak, kevés a fizetés, sok a diák. De ha valaki egyértelműen jó az adott tárgyból mindenképp fel kell rá figyelni.

Ezzel akkor nem értettem egyet, előző tapasztalaimra hivatkozva. Most mégis motoszkál bennem valami: aligha voltak jó tanáraim az elmúlt 12 évben. Egyáltalán mitől jó tanár egy tanár? Mi a dolga egy tanárnak?

Egy tanárt tudok kiemelni életem során, aki észrevette amikor depressziós lettem egy gyász után. Akkor már javában jártam pszichológushoz, de mégis borzalmas időszak volt és sok tanár aki előzőekben is ismert nem vette észre a durva jegyromlásom, a dekoncetráltságom. Most így, nosztalgiázva a legvégén (elvégre a termekbe nem tudtam körbejárni, hogy valóban átjárjon az emlék) elgondolkodtam: nem sok tanárnak lehetek hálás, ha csak azt nézzük, hogy tanítottak.


Mert annyi jó sztorit hallok másoktól, hogy ilyen és olyan tanáruk volt, ilyen szuperült bánt mindenkivel, ennyit foglakozott velük suli után is... de nekem ilyenben nem volt részem. És lassan szürreálissá válnak ezek a sztorik számomra.


2020. máj. 2. 14:05
 1/4 anonim ***** válasza:
100%

Szerintem nem minden tanarnak hivatasa is egyben a pedagogia. Ertsd ez alatt, “nem errol almodott” avagy ahogy irtad kiegett, nincs mi motivalja...

en is ismertem nagyon jo tanarokat. Ők szerettek tanitani. A tobbi csak max lediktalta vagy leadta az anyagot: ha volt is kerdesem nem hozzajuk fordultam. :D

2020. máj. 2. 14:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:
100%

A magyar oktatás legnagyobb rákfenéje, hogy még mindig azon van, hogy a gyengébbeket húzzák fel, rugdossák át őket, ne bukjanak meg. Ez az első számú prioritás sajnos :/


Nincs tehetséggondozás. Néhány rendes tanár van, akik önkéntesen foglalkoznak ezzel, mert tudják, hogy normális oktatásnál ez fontos, meg néha egy-egy verseny, amik nem szólnak semmiről... Esetleg még a fakultációra lehet fogni valamit hasznot...

2020. máj. 2. 14:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:

A Nemzeti Alaptanterv és a pedagógia ellentmondásban van egymással. De írhattam volna a világ legtöbb iskolai nevelési programját is, melyek szintén ezer évesek, megkövültek, nagyrészt ártalmasok, és a tekintélyelvű dogmatizmusra építenek, sajnos, féligazságok és hazugságok tömkelegét tanítva.


De hogy nem igazán engedi a pedagógiát a NAT a tanároknak, hanem legfeljebb tanítani (valahogy), az jellemző, sajnos.


Ha valaki jó tanár, és ért a pedagógiához, akkor sincs rá különösebb lehetősége, hogy neveljen - az iskolák zömében. Tisztelet az alter kivételeknek.

2020. máj. 4. 18:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 anonim ***** válasza:

A történet egyébként úgy kerek, hogy ha vesszük pl. a fizika tanárodat, akinek az óráját többségében utálni szokták, és vesszük a "mai diákok" többségét, akikkel való foglalkozás nem jelent enyhén szólva nagy élményt a tanárok számára (gondolok itt az egyre nagyobb fegyelmi kilengésekre, tisztelet hiányára, nemtörődömségre, ami a tanulókat jellemzi), akkor szerintem érthető, ha egy fizika tanár (vagy bármilyen szakos tanár) hamar kiég, és már azt sem veszi észre, akit tényleg érdekelne a dolog.


Ezzel nem téged akarlak megcáfolni, a saját nézőpontodból biztosan igazad van, de abban már nincs igazad, hogy "minden a tanárok hibája".


Persze, azt sem akarom cáfolni, hogy ne lennének alkalmatlan és rossz tanárok, mert azokból is sok van.


A lényeg, hogy sokkal összetettebb ez annál, ahogy láttadni akarod, hogy ma a tanárok a rosszak, a tudásra éhes gyerekek pedig magukra vannak hagyva! Azért ez a felállás így eléggé nem állja meg a helyét, akármelyik iskolában körülnézel :D

2020. jún. 2. 22:48
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!