Kezdőoldal » Emberek » Tanárok, iskolatársak » Szerintetek nem érdekes, hogy...

Szerintetek nem érdekes, hogy a diákok értékelése emberi jellemekre van bízva?

Figyelt kérdés

Úgy értem, nem a tanárok ellen vagyok, vagy ilyesmi, koránt sem, csupán úgymond filozófiai tanulmány, habár tudom, hogy az önérzetüket sértettnek érző tanár kollégák úgyis elferdítik majd a témát, ez van minden ilyen kérdéssel, de:

1. Érdekesnek tartom, hogy diákok szóbeli feleletük értékelése egyesek hangulatán múlik.

2. Így, mivel az ember olyan (nem tud ellen mit tenni, ugyan már...), skatulyáz, akaratlanul. Nem arra gondolok, hogy minden beadandójára 4-est ír az illető kapásból, ha angolul vagy németül adja is be... hanem konkrétan arra, hogy én annak idején a tanárok szemében általánosan mindig tanuló jó gyerek voltam, kihívtak felelni, hát ha nem is tanultam, elmondtam néhány saját gondolatot, néha nagyobb szünetekkel, 5-ös. Ugyanakkor másik barátom írt év elején néhány rossz dolgozatot, kb. ugyanaz a felelési szituáció, csak ő jobban tudta, szebben mondta, 3-as.

3. Nem akarom leváltani az egész pedagógiai réteget, ugyanakkor megkérdezem, nem teljesíthetne tanárként jobban egy előre megírt, bugmentes, szinte minden kérdésre pontos választ adó, nem részrehajló, egységesített program? Megvalósítható, hisz már én magam is nap mint nap használom a beszéd alapú keresést, a rossz angolommal is kitűnően megérti a google, nem mellesleg a magyart még jobban. Ezen felül: ennek a programnak nem szükséges intelligencia. Ugyanakkor minden egyes tananyaghoz (2 féle tankönyv van mindenből Magyarországon, hát nem lenne épp nehéz...) megfelelő tudásanyagot feleléskor kulcsszavakban előszedne, megvizsgálná, a gyerek milyen mondatokban fogalmazott, a kulcsszavak százalékát, és kész. Jó, megvalósítása bonyolult, de nem lehetetlen. Nyilván azonban fizikai jelenlétére nem számíthatunk, ez hátránya. És technika kell hozzá, ez a másik. Megjegyezem: egy tanár évi fizetéséből kijön néhány ennek a programnak a futtatására használható laptop...

4. Nem általánosítanék. Nem állítom, hogy valóban szükség van erre. Én csak abban kérem a véleményeteket: igazságos-e, hogy egy jellemmel rendelkező, cseppet sem tárgyilagos ember saját hangulata alapján veszi el néha a kedvét egyes diákoknak a tanulástól? Ismétlem: akinek nem inge, ne vegye magára.


2014. ápr. 21. 23:18
 1/5 anonim ***** válasza:

Direkt elmondják 5. és 9. osztály előtt, hogy év elején teperni kell a jó első benyomásért, még ha év közben el is lustulnának a gyerkőcök egy kicsit.

Aki nem fogadja meg ezt a tanácsot, magára vessen.

Ehhez ennyit tudok hozzáfűzni.


A te ötleted viszont sántít. Tudtommal olyan szoftver még nincs, ami szöveg értelmét keresné, és nem az egyező sorokat, szavakat. Így bukta is az egész. Annak nincs értelme, hogy a töri leckét szóról-szóra bemagolja a diák. Ahhoz nem kell ész, se szövegalkotási készség, pedig ezekre van szükség az életben, nem az évszámokra.

Inkább mondja el a gyerek a saját szavaival a megtanulandó dolgokat, és döntse el a tanár, megértette -e a diák a szöveg lényegét.

Pontosan ezért nem értek egyet a ma divatos nyelvoktatási módszerekkel sem. A gyerekek szájába rágják mit kell mondani, ahelyett, hogy önálló szövegalkotásra bíztatnák őket. Hiába seggelsz be 7-8 tételt, ha nem tudsz egy teljesen mindennapos kérdésre válaszolni, mert az nem volt a könyvben.


A definíciókkal működhetne ez a dolog, itt működhetne a kulcsszó keresés, hiszen ezek többnyire egységesek, de ezeket a tanárok is tudás alapján osztályozzák, nem pedig arcra. Anno rámszállt a fizika tanárom, és amivel csak tudott, szívatott, de egy hibátlanul felmondott definícióra nem mondhatta azt, hogy rossz a válaszom.


Tudom milyen igazságtalan tudnak lenni a tanárok, de legalább gondolkodó embereket nevelnek, sablonszövegeket mondó robotok helyett.

2014. ápr. 22. 00:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 A kérdező kommentje:
Értem én, de a kulcsszókeresés és logikai felépítésvizsgálat működik.
2014. ápr. 22. 00:11
 3/5 anonim ***** válasza:

Igen, igaz, hogy elfogultak a tanárok, gimiben engem is elkönyveltek és közel sem motiváltak eléggé... Érdekes, hogy egyetemen sokkal jobb tanuló lettem, és nem hiszem, hogy itt lett könnyebb az anyag... Olyan is előfordult, hogy egy osztálytársam hiányzott egy óráról, következő órán írtunk, egy az egyben én diktáltam le neki az egészet, ő 5öst kapott én meg 4est.

Mégis, az szerintem nem megoldás, hogy lecserélnék a tanárokat programokra. Alapból rengeteg ember elvesztené a munkáját, stb. Gazdaságpolitikai szempontból sem lehetne kivitelezhető, másrészt akárhogy lehetne manipulálni a diákokat az egységes válaszokkal. Hiába nem objektív sok tanár, egy igazi jó tanár, aki szeretettel gondol a foglalkozására és tényleg az akart mindig is lenni, és megvan hozzá a tekintélye, személyisége, na azt semmilyen program nem helyettesítheti. Csak meg kéne válogatni ki mehessen tanárnak, nem csak azért, mert esetlegesen nem objektív, hanem sokan nem is képesek átadni a tudásukat.

De egy jó tanárt nem helyettesít semmi sem.

2014. ápr. 22. 00:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 A kérdező kommentje:
Utolsó: aláírom, de akkor szelektálni kéne, és adni egy kicsit a diákok véleményére...
2014. ápr. 22. 00:16
 5/5 anonim ***** válasza:

Nem érdekes, de valós problémára világítasz rá. Most ugyan erről nem fogok hosszan írkálni, de később lehet...


A 3. pont kivitelezhetetlen, de egy javítókulcs és értékelési utasítás kivitelezése nem.


A legegyszerűbben kivitelezhető viszonylag igazságos értékelés az, ha teljesen független személy végzi azt (a gyerektől és az iskola személyi állományától feltétlenül független). A személyes találkozás kizárásával talán tovább lehetne növelni az objektivitást, pl: csak hangátvitel, illetve ha szükséges, kép és hang technikai eszközön keresztül.

2014. ápr. 22. 01:23
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!