Kezdőoldal » Ezotéria » Egyéb kérdések » Állítólag az önzés boldoggá...

Nagylzs kérdése:

Állítólag az önzés boldoggá tesz. Mi a véleményetek?

Figyelt kérdés

Most olvastam ezt a cikket:


[link]


Ezt így nem tudom elfogadni. Szerintem kísérletileg igazolták, hogy az önzés örömet tud okozni az átlagembernek. De szerintem az öröm nem egyenlő a boldogsággal - viszont a cikk ezt sugallja. Ezen felül meg, a világ nem átlagemberekből áll, és attól még hogy a többség örömét leli az önzésben, ez nem tekinthető követendő példának. Mi a véleményetek?



2012. okt. 16. 21:51
1 2 3
 21/28 A kérdező kommentje:

Köszi a választ!


Azt hiszem egyetértek veled. A boldogság objektív nézőpontból is kell hogy létezzen. Ugyanígy az objektív öröm is. A gond csak ott van, hogy mi ezeket a dolgokat nem tudjuk objektív módon vizsgálni. Elkövettem azt a hibát, hogy az örömöt "objektívabb" módon vizsgálható dolognak vettem, mint a boldogságot. De ez csak egy megérzés volt, és könnyen lehet hogy tévedek.


A hittel kapcsolatban már nem annyira értek egyet. A hit az szubjektív. Számomra a hit definíciója: valamely dolog elfogadás az adott dologra vonatkozó tények és összefüggések ismerete nélkül. A 100% hit az még mindig nem tudás. A tudás akkor kezdődik amikor tények birtokába jutsz, és ez egyúttal megszünteti a hit szükségességét. (A hitre addig van szükség amíg nem ismered a tényeket. Ha már ismered a tényeket, akkor nem kell hinned.)


A kanti megfogalmazást, és úgy általában Kant-ot nem bírom. :-)


Nem tudtam hogy Plank is ennyire nagy gondolkodó volt. Bár sejthettem volna. Általában az összes nagy újító tudós mélyen vallásos (vagy inkább: misztikus) volt. Einsteinnek is vannak ilyen megnyilatkozásai. Vagy pl. Pascal is kolostorban végezte.


> Ha már szóba hoztam a materiális felfogást, no ezen életszemlélet börtönében vannak olyan emberek is, akik mondhatni hót ellenzik azt...mivel a materializmusnak van egy szigorúbban vet definíciója is.


Ezt viszont nem értem. Lehet hogy csak mert elgépelted? Nem értem mit akarsz mondani.

2012. nov. 30. 20:21
 22/28 anonim ***** válasza:

Világos, és érthető, amit írsz a hit kérdésével kapcsolatban. De arra gondoltál esetleg, hogy ha eléd tárnak univerzális, de akár hétköznapi tényeket, és ezen tények ekkor ugye tudomásodba jutnak, viszont ha nem hiszed el azokat, akkor "mit sem ér a dolog"? Gondolj csak vissza a középkorra. Megismered a tényeket, de pont hogy "szellemi szintedből" adódóan nem fogadod el azokat. :)

Ha józanul végiggondoljuk, akkor kiderül, hogy ha a hit nem 100%, akkor az még csak remény, s mihelyst megvan a bizonyíték, vagy bizonyosság, akkor szűnik meg a remény, és lesz belőle színtiszta tudás.


A definíciód rendben van, csak számomra az a fura benne, hogy ha valamiről nincsen bizonyosságod, nincsen tudomásod, akkor ott még fellelhető a kétely, ha fellelhető a kétely, akkor az az elfogadás, amit leírsz, csak látszólagos. Az oké, hogy nem látod esetleg az összefüggéseket, de ha tapasztalsz bizonyítékot azzal kapcsolatban, amiről éppen szó van, akkor az számodra tény értékű, hiába más számára - amikor elmeséled neki, még ha ellentmondástól mentes magyarázatot adva is (pl ha az Igazságról beszélsz) - pedig nem.


Szóval a tudás nem szünteti meg a hit szükségességét, a tudás frigyben jár a hittel magasabb szinteken.


Ha megengeded, és ha már megemlítetted Einstein kollégát, akkor egy frappáns mondatával rukkolnék elő, némi-neműleg módosítva.


"A hit tudás nélkül vak, míg a tudás hit nélkül sánta."


megj.: a hinni dolgot viszont lehet a "nemtényekbe" ölni, ekkor feltételezésekbe kapaszkodva gondolkodnak az emberek, amikről nincsen meg a bizonyosságuk, sem bizonyítékaik, csak hiszik, reménylik azon dolgok tényszerű mivoltát, ekkor a hitük nem 100%, és ha jól tudom ezt vágy-vezérelt gondolkodásnak nevezik.


Kérdésem hozzád, azzal kapcsolatban, amit mondasz, hogy nem érted.

"Ki az aki nem materialista szemléletű?"


üdv

27/F

LastOne.Left

2012. dec. 1. 12:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/28 A kérdező kommentje:

> De arra gondoltál esetleg, hogy ha eléd tárnak univerzális, de akár hétköznapi tényeket, és ezen tények ekkor ugye tudomásodba jutnak, viszont ha nem hiszed el azokat, akkor "mit sem ér a dolog"?


Nem csak egyéni tudás létezik, hanem kollektív tudás is. Te mint ember, része vagy nagyobb kollektíváknak (pl. van országod, nemzetiséged, vallásod, sportod stb.) Mint a kollektíva tagja, részesülsz a kollektív tudásból. Egy adott dolog lehet számodra kollektív tudás, és egyéni hit egyben. A tények össze lettek gyűjtve és igazolva a kollektíva számára. És bár ez nem személyes belátás, de mégis igazolt dolgok. Természetesen aki kötekedni akar, az erre mondhatja azt hogy "dehát akkor ebben is hinni kell nem?" Nos, valamilyen szinten igen. Nincs sok olyan dolog amiről tökéletes a tudásunk, és nincsen tökéletes hitű ember (vagy ha van is, nagyon ritka). A tudás és a hit közötti választóvonal nem éles, hanem átmenet van közöttük. Ezért nem lehet róla abszolútumokban beszélni. Maradjunk abbank, hogy a józan ész határain belül nagyon sok tudományosan igazolt dolgot tényként lehet elfogadni anélkül, hogy túlságosan sok hit kellene hozzá. Sokkal inkább a tudás kategóriába tartozik, mint a hit kategóriába.


> Ha józanul végiggondoljuk, akkor kiderül, hogy ha a hit nem 100%, akkor az még csak remény, s mihelyst megvan a bizonyíték, vagy bizonyosság, akkor szűnik meg a remény, és lesz belőle színtiszta tudás.


Nekem az a véleményem hogy "színtiszta tudás" számunkra nem elérhető. Minden ember számára elérhető tudásnak megvan a maga érvényességi köre, és ezen a kontextuson belül tekinthető "színtiszta tudásnak". Az adott körön kívül pedig nem tudás, hanem egy részleges nézet ami nélkülözi a szükséges tényeket és összefüggéseket amivel az egész megérthető lenne.


Számomra a hit az valaminek az elfogadása, a tudás az pedig egy adott dologra vonatkozó tények és összefüggések ismerete. A remény az viszont valami harmadik dolog. Szerintem a remény az egy vágy (óhaj, emócionális motiváció) és valamilyen érzés kevert formája, vagy valami ilyesmi. Nem sikerült jól megfogalmaznom. De az biztos, hogy a reményben sokkal több az érzelmi komponens.


> A definíciód rendben van, csak számomra az a fura benne, hogy ha valamiről nincsen bizonyosságod, nincsen tudomásod, akkor ott még fellelhető a kétely, ha fellelhető a kétely, akkor az az elfogadás, amit leírsz, csak látszólagos.


Minél erősebb a hited és a tudásod valamiben, annál kisebb benned a lehetőség a kétkedésre. A kétkedés az nem az elfogadás jele, hanem éppen ellenkezőleg: az az elfogadás ellentéte. Kételkedni nem csak a megtapasztalt tényekben lehet, hanem bármiben. És mielőtt megint elkezdenénk aboszultizálni: az elfogadásnak is van egy mértéke, és a legtöbb dologgal kapcsolatban relatíve kételkedünk, és relatíve nem. Ritka az olyan dolog amiben egyáltalán nem kételkedünk. És még ha nem kételkedünk, akkor is lehet hogy tévedünk. Szóval szerintem az elfogadás az nem látszólagos. Valamilyen mértékben kételkedsz, és ezzel párhuzamosan valamilyen mértékben elfogadsz. A kettő között van összefüggés, de (általában) nem zárják ki egymást.


> Szóval a tudás nem szünteti meg a hit szükségességét, a tudás frigyben jár a hittel magasabb szinteken.


Nos igen, helyesebb megfogalmazás lett volna, hogy minél nagyobb a tudásod egy konkrét dologra vonatkozóan, annál kevesebb hitre van szükséged ugyan azzal a dologgal kapcsolatban. De mivel nem vagyunk birtokában tökéletes, mindenre érvényes tudásnak, ezért ebben értelemben a kettő tényleg elválaszthatatlan egymástól.


> megj.: a hinni dolgot viszont lehet a "nemtényekbe" ölni, ekkor feltételezésekbe kapaszkodva gondolkodnak az emberek, amikről nincsen meg a bizonyosságuk, sem bizonyítékaik, csak hiszik, reménylik azon dolgok tényszerű mivoltát, ekkor a hitük nem 100%, és ha jól tudom ezt vágy-vezérelt gondolkodásnak nevezik.


Szerintem ugyan arról beszélünk, csak különböző fogalmakat használunk. Ezt én úgy fogalmaznám meg, hogy ha valami olyanban hiszem amiről nagyon kevés vagy semennyi tapasztalattal (vagy ténnyel) rendelkezel, akkor az már közelít a vak hithez. Ennek van egy még erősebb változata: amikor rendelkezel már néhány tapasztalattal, és azok ellentmondanak annak, amiben "hiszel". De ezt már nem hitnek nevezik, hanem (idejétmúlt, megmerevedett) dogmának.


A vágy vezérelt gondolkodás az megint valami más dolog. A vágy vezérelt gondolkodás és a vak hit között erős korreláció van. Az érzelmileg aktív, de mentálisan gyengébb képességű emberek sokkal hajlamosabbak az érzelmi értékelésekre a megfelelő tudás beszerzése (vagy akár a beszerzésükre való próbálkozás) nélkül. A tényeket érzelmekkel helyettesítik, befolyásolhatóbbá válnak, és ezek az emberek hajlamosabbak a vak hitre. Ez természetes dolog, mivel a kettő között működésben is van összefüggés: a hit az tudás nélküli elfogadás, és aki az érzelmeivel azonosítja önmagát, annak az érzelmei fontosabbak mint a gondolkodása. Ezért az érzelmei irányítják, és ez abban is megnyivánul, hogy számára inkább az érzelmek döntik el hogy mi az igaz, és mi a hamis. Azaz: nem tanul annyit, nem tud annyit, de többet hisz.


> Ki az aki nem materialista szemléletű?


Abszolút értelemben véve? :-) Mert ennek is vannak fokozatai. Ráadásul vannak olyan filozófiai irányzatok amik szerint éppenséggel az érzelmek és a gondolatok is anyagi alappal rendelkeznek. Érdekelne, hogy mit értessz "materialista" alatt.


És tök jó hogy ilyen értelmesen el lehet beszélgetni veled!

2012. dec. 1. 22:01
 24/28 anonim ***** válasza:

Nagylzs.


No, amit észrevettem, de már korábban is megfordult bennem a beszélgetésünk kapcsán, hogy körülbelül más jelentéseket társítunk a leírt szavak mögé. Kár a szavakon lovagolni, már csak azért is, mert a Magyar Értelmező Kéziszótárban a hisz kifejezésnél a meggyőződés ki van emelve a definíció fontos részeként. De fontos megkülönböztetni látszólagos meggyőződést, és ténylegeset. Ez utóbbinál mint mondtam, tudás, tudomás, bizonyosság húzódik meg a háttérben. Megértem, hogy számodra a hit elfogadás, tudás nélkül, s hogy ha valamiről meg van a tudásod, akkor már a hit nem játszik szerepet...csakhogy abban mégis hinned "kell", hogy ez a tudás megegyezik egy objektív Igazsággal. Valószínűleg ott lesz az eltérés kettőnk mondandója között, hogy Te a tudásnak adsz egy definíciót, és azzal "nem fér" össze a hit. Nem bántásból, de én megpróbálok szélesebb spektrumon vizsgálódni a szavakkal kapcsolatban, és az általam említett Magy. Ért. Kéziszótárat azért alkottuk meg, hogy a szavainkat egységes jelentéssel tudjuk alkalmazni. Sokan beleesnek abba, hogy önkényesen adnak jelentést a szavakhoz. Ezt most természetesen nem rád értem, mert a tudásnál lényegi dolog lehet az, hogy látja valaki az összefüggéseket, de a tudás ismeret és tapasztalat is. Én erre gondoltam, amikor erről beszéltem, de világos, hogy Te mire érted, ezért ezen kár is beszélni tovább. Szóval például már csak a tudás kifejezésünknek van vagy 7 jelentés, és könnyen megeshet, hogy más-más megvilágításban utalunk rá. :)


Amúgy lehet valamit félreértettél, ugyanis én pont azt mondtam, hogy amíg valakinek nincsen tudása, tudomása egy dologról, pontosabban amíg valakinek nincsen meggyőződése, azaz hite és tudomása egyszerre egy adott dologról, addig ott a kétely. S erre írtam, hogy ha számodra az elfogadás a hit önállóan, tudás/tudomás nélkül, akkor az a hit egy részében vak. Kérdés az, hogy akkor a hit tudással micsoda, ha tudás nélkül elfogadás?


Azt a részét, hogy a dolgok között amolyan átmenet van, szerintem már letisztáztuk, én is így gondolom, csak lehet hogy fordítva, mint Te, Mondjuk abban, mint említettem, de ez valószínűleg szavak mögé rakott jelentések miatt van, nem értek egyet, hogy a hit és tudás közt átmenet van, de azt sem mondom, hogy éles határ. Én azt mondom, hogy a kettő úgymond egyszerre van jelen, s ha egy adott dolgot valaki 100%osan hisz, akkor az azért van, mert arról a dologról bizonyossága van, azaz kétely nélkül tudja.

Most megint a "törmeléket" hoznám fel. Tehát bizonyos esetekben elfogadsz, vagyis inkább úgy mondanám, hogy igaznak vélsz, és bizonyos dolgokban pedig kételkedsz. De egy adott dologgal kapcsolatban nem tudsz egyszerre elfogadni és kételkedni, ugyanis a kettő nem működik együtt. Úgy látom tehát, hogy a kétely egy egyén szempontjából a sok sok megélt tapasztalat miatt egyre jobban kopik, s egy idő után elér az egyén egy olyan pontot, ahol az ún. nevezett gyermeki naivitás fogja átvenni a szerepet. Ez a gyermeki naivitás nem hiszékenység, vagy tényleges naivság, ez más. Ezt, ha jól tudom, a Biblia is megemlíti, és pont arra szolgál, hogy kételyek és fennakadások nélkül megtudd/meglásd/elhidd az Egyetemes Igazságot.


Kicsit visszakanyarodva a vágy-vezérelt gondolkodáshoz. Ezen gondolkodási forma egy adott dologra irányulóan nem minden esetben jár erős emóciókkal. Egyszerűen arról van szó, hogy egy adott dolgot igaznak akar vélni az egyén, mert az éppen személyesnek hitt érdekeit teljesíti. A vágyról meg jól tudjuk, hogy hiányérzet, de csak olyan dologra érezhetünk hiányt, amit nem tudunk teljes mértékben magunkénak(itt most nem birtoklásról beszélek), amiről úgy véljük elveszthetjük, amiről úgy hisszük nem önmagunk. Ezt figyelembe véve pedig egy tényleges igazság, azaz valós tényről szerzett tudomás, és az, hogy ezt a tapasztalatot elhisszük 100%osan, nem tud ilyen fajta gondolkodást eredményezni. Csak olyan dolog hozhat efféle magatartást, amiről az elképzelésünk nem passzol az objektív valósághoz.



megj.: Látom kétszer is felhoztad az abszolutizálást...Ha az abszolút szó eredeti jelentését figyelembe vesszük, akkor az nem igazán van ellentétben a viszonyítottsággal, a relativitással...Ráadásul pont, hogy a relativitás van segítségünkre, hogy élesen lássuk a különbséget tévedés és Igazság, illúzió és Valóság között, önzés és önzetlenség, fény és sötétség, jó és rossz között...vagyis valaminek az abszolút mivoltát, vagyis inkább valami abszolutizálását pont hogy a viszonylagosság segíti elő. :P



Egy valami még...egy mondatodra reagálnék aképpen, amiről pont a beszélgetésünk szól, de ne vedd zokon. :D


"Nekem az a véleményem hogy "színtiszta tudás" számunkra nem elérhető."


Ezt te csak hiszed...de nem tudod...:)



ui.: A materializmussal kapcsolatban majd reagálok, előbb jó lenne tisztázni ezeket a dolgokat, amikről most szó van.



üdv

27/F

LastOne.Left

2012. dec. 5. 20:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/28 anonim ***** válasza:

Egy megjegyzés:

A hit-tudás kérdésre értem, hogy kár vele tovább vesződni, ugyanis van egy olyan érzésem, hogy alapvetően egyetértünk, csak másképpen fejezzük ki magunkat ezzel kapcsolatban.


Ettől függetlenül a letisztázást most per pillanat az abszolutizálásra értettem például.


Bocsi az előző válaszomért, eszem ágában sincs kioktatni téged, vagy rád erőltetni bármit is, de azon elgondolkozhatsz, hogy vajon tényleg hozzáférhetetlen e a "színtiszta" tudás. Honnan tudod biztosra, hogy ez így van? Pontosabban kételkedsz abban hogy hozzáférhető, vagy elkönyvelted, hogy hozzáférhetetlen? :)


üdv és várom válaszod

27/F

LastOne.Left

2012. dec. 12. 20:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/28 A kérdező kommentje:

Szia! Annyi dologról írtál, nem is tudom hol kezdjem. Az egyszerűség kedvéért, az utolsó kérdésre válaszolok.



> Bocsi az előző válaszomért, eszem ágában sincs kioktatni téged, vagy rád erőltetni bármit is, de azon elgondolkozhatsz, hogy vajon tényleg hozzáférhetetlen e a "színtiszta" tudás. Honnan tudod biztosra, hogy ez így van? Pontosabban kételkedsz abban hogy hozzáférhető, vagy elkönyvelted, hogy hozzáférhetetlen? :)


Már mikor az elején írtál a "színtiszta tudás"-ról, akkor sem voltam benne biztos, hogy mit értessz ezalatt. Én nem tudom hogy milyen az a "tiszta" tudás? Amit én értettem alatta, az az volt hogy valaminek a "teljes tudása". Az a gondolatmenetem, hogy a világ alapvetően egy egység. Egy világ van, és minden ami benne van, az a világnak egy része. Semmi sem létezik önállóan, a környezetétől megfosztva. Minden valós létező dolog amit a világból föl tudsz fogni, az egy nyílt rendszer. Azért nyílt, mert nincs elzárva a világ többi részétől. A részen keresztül nem lehet meglátni az egészt, mert az egész az valamilyen szempontból mindig több, mint a rész. Így értettem, hogy nem létezik egy adott dolognak a teljes tudása, mert az a dolog is valaminek a része, és ha csak azt az egy dolgot nézed önmagában, akkor máris vannak dolgok amiket nem tudsz. (Például: annak a dolognak az egészben elfoglalt helye, célja, szerepe stb.) A valódi "teljes tudás" az mindennek a teljes tudása lenne. Saját és mások tapasztalatára alapozva tudom mondani, hogy ez számunkra elérhetetlen.

2012. dec. 12. 21:04
 27/28 A kérdező kommentje:

> Én azt mondom, hogy a kettő úgymond egyszerre van jelen, s ha egy adott dolgot valaki 100%osan hisz, akkor az azért van, mert arról a dologról bizonyossága van, azaz kétely nélkül tudja.


Másik érdekes kérdés: hogyan lehet mérni a hitet? Ha valaki nem kételkedik, akkor azt már lehet 100%-os hitnek nevezni?


Ha valaki (ilyen értelemben) 100%-osan hisz abban hogy a föld lapos, akkor az már tudás lesz? Aligha!

2012. dec. 12. 21:07
 28/28 anonim ***** válasza:

Kösz a választ.


Megpróbálom egy másik közelítésből leírni a hit dolgot. Nem tud valaki 100%ig hinni valamiben, ami nem igaz. Amiben valaki erősen hisz, de nem állja meg a helyét az objektivitás talaján, akkor természetesen válhat igazzá azon ember számára, de ezen "kamu-tények" hez az egyén ilyenkor erőteljesen ragaszkodik, fél hogy elvesztheti azt, amit igaznak hisz, ergo nem biztos magában, meghúzódik a kétely a háttérben, vagyis hite NEM 100%...lásd a példád, lapos Földbe vetett hit, vagy éppen a Földközpontú rendszer, ott meg eretnekséggel vádolták és "meghurcolták" azt, aki "ellent" mondott ennek...Amiben valaki 100% hisz, abban teljesen biztos, az nem ragaszkodik ahhoz, amit igaznak vél, mert tudja, hogy igaz, nem fél, hogy elvesztheti ezen igazságát...Így értem a 100% hitet. :)


Egyébként még minden nem azt mondom, hogy ha a hit 100% akkor az már tudás...ezt Te mondtad (átmenet). Én azt mondtam, hogy van objektív tudás, és ha a hit nem 100% egy ilyen tudásban, akkor a dolog sokat nem ér, és ugyanez fordítva is, olyan formában ahogyan azt az előző bekezdésben leírtam. Tehát lehet hinni itt téves tudásban, de annak igazságtartalmába vetett hit 100% nem lesz soha...



"Azért nyílt, mert nincs elzárva a világ többi részétől. A részen keresztül nem lehet meglátni az egészt, mert az egész az valamilyen szempontból mindig több, mint a rész. Így értettem, hogy nem létezik egy adott dolognak a teljes tudása, mert az a dolog is valaminek a része, és ha csak azt az egy dolgot nézed önmagában, akkor máris vannak dolgok amiket nem tudsz. (Például: annak a dolognak az egészben elfoglalt helye, célja, szerepe stb.) A valódi "teljes tudás" az mindennek a teljes tudása lenne. Saját és mások tapasztalatára alapozva tudom mondani, hogy ez számunkra elérhetetlen."


Olyanról hallottál már, hogy egészben szemlélni azt ami létezik, és úgy alkotni véleményt bármiről? Azaz a részről úgy nyilatkozni, hogy közben az egészet nézed? Szerinted pl. egy Guatama Sziddhárta (Buddha) története, vagy Jézus Krisztusé kitaláció? Szerinted ők ketten pl (már ha elfogadod történelmileg a létezésüket, és elfogadod állításaikat), nem voltak arra képesek, amiről azt feltételezed, hogy nem lehetséges?


üdv

27/F

LastOne.Left

2012. dec. 13. 11:05
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!