Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » IFA-hoz hasonló teherautóra...

IFA-hoz hasonló teherautóra volt más alternatíva itthon a múltban?

Figyelt kérdés
ami nagyobb súly volt, nem vitte el Zuk, Barkas
2021. márc. 19. 22:04
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:
90%

Liaz, Tatra,Zil,Kamaz, Kraz, Ural,Robur,

És a végére megemlíteném a Rába teheruatóit, nyergesvontatóit...

A rendszerváltás előtt a magyar kamionok nagyrésze Rába volt

2021. márc. 19. 22:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 anonim ***** válasza:
És a roman diesel
2021. márc. 19. 22:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 anonim ***** válasza:
100%
Rába, Csepel, Zil, Liaz, Skoda, Tatra, Kama3. Ural és Kraz szerintem a civileknél nem volt, de a velencei vízműtelepen máig üzemel egy Praga műhelyautó.
2021. márc. 19. 22:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 anonim ***** válasza:
100%

első vagyok


Avia-t kifelejtettem:)

2021. márc. 19. 22:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 anonim ***** válasza:
100%

Star is volt nagyobb darabszámban, az ÉPFU-nál elég sok MAZ is volt. A román ipar gyöngyszemeiből akadt itthon néhány Carpati és Bucegi, DAC viszont talán csak a rendszerváltás köröl a Néphadseregnél.


Kraz volt civil szép számmal főként billencs kivitelben, a legnagyobb üzemeltető a 21. sz. VOLÁN volt (később "VOLÁN TBF" azaz Volán Tömegáru és Bányászati Fuvarozó Vállalat).



És ne feledkezzünk meg a Hungarocamionról sem, mely sokáig Európa legnagyobb közúti szállítási vállalata volt.


Náluk már az 1966-os megalakuláskor volt nyugati technika, kb. 200 Skoda és 100 Csepel "Kázmér" mellett úgy 35 Saurer és 10 LP Mercedes volt az induló-flotta.


Az első 3-4 évben az összes Csepeltől megváltak, megkezdődött a Skodák cseréje is, a céglén ekkorra közel 100 LP/LPS Merci volt és 1968-ban megérkezett az akkor legkorszerűbben számító Volvo F88/F89 típusból is, rögtön 100 feletti darabszámban.


1975-re a Skodák kikoptak, a legmeghatározóbb típus a Rába lett (300+ darab), de összességében nyugati kocsiból több volt, még forgalomban volt úgy 30 Merci, a Volvók száma 300-ra duzzadt és bejött kb. 80 db Scania 140-es is.


A 70-es évek második felében a Rábák száma közel 700 db-ra nőtt, Volvóból továbbra is 250 feletti darabszámú volt és érkezett közet 300 db NG Mercedes.


A 80-as évek elején ért a Rába-állomány a csúcsra (860 darab, részben már az új, DAF-fülkés típusból), az F88/F89 Volvo-k kikoptak (viszont érkezett ~120 db F12-es) és megszaporodtak a Mercedes NG-k is (közel 700 darab volt belőlük).


1985 után a hazai ipar már nem tudta tartani a versenyt, a Rábák fogyatkozni kezdtek (ennek ellenére a rendszerváltást jó 500 db megélte), a KGST-ből más típus nem jöhetettt szóba (a 3db próbaüzemű LIAZ csúnyán leszerepelt), az F12-es Volvók egy részét eladták, vásároltak viszont közel 300 Iveco Turbostart, majd az évtized legvégén több mint 70 Renault Majort és úgy 30 SK Mercedest.


A vontatók/teherautók mellett a pótkocsik is vegyes képet mutattak, a hazai (Rába, Budamobil, Hódgép), KGST (pl. IFA) és jugó (Gorica) pótkocsik mellett jelentős számban nyugati pótokat használtak (a legjellemzőbb Blumhardt mellett főleg Kassbohrer és Crane-Fruehauf tpusokat). A szerelvények kialakításánál gyakran keverték a keleti és a nyugati technikát is (pl. Rába-Blumhardt szerelvények vagy Volvo vontatta Rába 572-es pótkocsik).


A Hungarocamiontól szanált járműveket gyakran más vállalatok (pl. VOLÁN TEFU vagy vidéki VOLÁN-társaságok, Interag, stb.) továbbüzemeltették, különösen a nyugati típusokra volt ez jellemző. A rendszerváltás előtti években aztán ezek a cégek is hozzájutottak néhány darab új, nyugati járműhöz is (főleg Turbostar, F10/F12 Volvo, SK Merci volt a jellemző).


Külön kategória volt a különleges szállításokat végző HC Spezialtransport és a Volánspec (22. sz. VOLÁN) flottája, itt a járműpark gerincét Tátra vontatók alkották, de akadt a hagyományos nyugati technika nagyteljesítményű változataiból is (pl. mára gyártás kezdetén került be F16-os Volvo). Azonban akadtak nagyobb feladatok is, amikre főképp nyugatnémet Kaelble és Faun vonatók voltak rendszeresítve, de akadt amerikai technika is a járműparkban.

2021. márc. 20. 01:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/13 anonim ***** válasza:
Kraz, Ural, de még a Kamaz sem ez a kategória. Jóval nagyobb gépek, nagyobb terhelhetőséggel. Ha pl a helyi Tüzép telepen vettél 1-3 köbméter sódert, rendszerint nem Krazzal hozták ki, hanem IFA-val.
2021. márc. 20. 07:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:

Csepel.

D 420, 452 -ez kb. az IFA kategória.

A D 700-as széria (705, 706, 710) meg kb. a Skoda/Liaz kategória.

Csak aztán a KGST elvette Magyarországtól a teherautók gyártási "palettáját" e téren, így jött ezen kategóriákban a Robur, IFA, Zil, Skoda.

Az igaz, a Csepelnek meghagyták a jogot a különleges jellegű, egyedi járművek gyártására, és később jött a képbe a Rába.

...cserébe a leosztás szerint mi lettünk a kelet-európai autóbuszgyártó nagyhatalom.

2021. márc. 20. 13:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 A kérdező kommentje:
az SR 114 jónak számított?
2021. márc. 20. 20:18
 9/13 anonim ***** válasza:

román teherautót nem igen lehetett nálunk látni


Amugy azok mind más tipisok román változatai


zil gyártással kezdták

MAN teherautót másoltak a 80 as években


Magyarországra ezekből nem jött

a KGST legmegbizhatatlanabb teherautói a román gyártmányok voltak

2021. márc. 20. 20:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 A kérdező kommentje:
köszönöm, azt gondoltam a környező országok járművei felbukkanhattak (régebben kaptam olyan választ hogy járhatott nálunk átutazóban PRAGA RN vagy RND)
2021. márc. 20. 20:31
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!