Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Az autók váltójának kialakítás...

Az autók váltójának kialakításakor fizikai korlátja volt egy egyszerűbb rendszer megalkotásának, vagy miért esett erre a választás?

Figyelt kérdés
szóval a korai modellek esetében (nem tudom hármasoknál is már ilyen kacskaringós útvonalat kellett bejárni máshova helyezve) de ami egy klasszikus 4-es botváltónál van pl, nem tudták volna úgy kialakítani az egészet hogy egy egyenes síkon mozogjon az egész váltószerkezet? ha felfelé tologatja a jóember a botot akkor vált fel, ha lefelé, akkor vissza? kb. mint a mostani versenyautók megoldása a kormányváltóval, az ugrik be hasonlónak. fizikai korlátai voltak, vagy csak nem törődtek vele hogy minden égtáj felé kell rángatni a váltót míg eljut az ember minden sebességbe?
2021. júl. 23. 19:13
 1/8 anonim ***** válasza:
100%

Fizikai korlátai vannak ennek. Meg lehet oldani ha olyan a motor és hajtás elrendezése, lásd a motorkerékpárokat. Ott például úgy van ahogy leírtad.


A versenyautókban szerintem nem mechanikusan váltanak sebességet, hanem elektronikusan.

2021. júl. 23. 19:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 A kérdező kommentje:
szóval értitek mit akartam mondani, hogy ezt a négyzetrácsos szerkezetet muszáj volt beleépíteni, vagy csak így jött ki, így maradt?
2021. júl. 23. 19:16
 3/8 A kérdező kommentje:
a versenyautós rossz példa volt, azt inkább visszavonom
2021. júl. 23. 19:16
 4/8 anonim ***** válasza:
100%
Muszáj volt, mert két tengely fogaskerekeit tologatod egy harmadik tengelyen. Máshogy ezt nem nagyon tudod megoldani ebben az elrendezésben.
2021. júl. 23. 19:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:
100%
szekvenciális váltónak hívják, és versenyautóknál is előfordul
2021. júl. 23. 19:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:
A szekvenciális váltó teljesen máshogy működik, nem csak a váltóbot tolgatása az eltérés.
2021. júl. 23. 22:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:
igen, épp erre irányult a kérdező kérdése is
2021. júl. 24. 06:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 krwkco ***** válasza:

"ezt a négyzetrácsos szerkezetet muszáj volt beleépíteni, vagy csak így jött ki, így maradt?"

A dolog ott dőlt el, hogy az egyszerű mechanikus sebességváltóban egy hajtó és egy hajtott tengely van, párhuzamosan. Ezeken ülnek a fogaskerekek. Minden fokozatnak megvan a hajtó és hajtott fogaskereke. Ezeket valahogy össze kell kapcsolni. A mai váltókban nem a fogaskerekek mozognak a tengelyeken, hanem fix helyük van, mindig együtt pörögnek. De az egyik szabadon forog a tengelyen. A fokozat akkor kapcsolódik be, ha a szinkrongyűrű becsúszik a fogaskerék és a tengely közé és összerögzíti azt.

És eljutottunk oda, hogy 5-6 valamit kell csúsztatni egy tengelyen. Ez úgy oldható meg, hogy egy villaszerű valamivel két szinkrongyűrűt kezelünk. Benyomjuk az egyiket vagy a másikat vagy középállásban egyiket sem. Ez történik, amikor a sebváltó kart előre-hátra mozgatjuk. De ez csak két szinkrongyűrűt tud kezelni. Ezért 3 független villánk van, amik közül a jobbra-balra mozgatással választunk.

Ez egy egyszerű mechanika, ami akárhány fokozatot tud kezelni. A gyártók a technológiailag stabilizálódott személyautóknál így kezdtek és a kéziváltóknál nem tértek le erről az útról egy bonyolultabb megoldás felé. Az emberek meg megtanulták és elfogadták, hogy ez van.

2021. júl. 24. 07:53
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!