Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Ha a számítógép precízebb,...

Ha a számítógép precízebb, akkor mégis miért használnak kézi váltót az autóversenyzésnél? És a normál autóknál miért nem akkor váltják a sebességet, amikor maximum a fordulatszám? Miért kisebb fordulaton kell váltani?

Figyelt kérdés
Forma 1 nél pl. tudom, hogy kézit használnak, még akkor is ha gombnyomásra megy.
2022. márc. 16. 20:44
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
38%
fő oka a versenyszabályzat és súly; ha engedélyezett lenne a teljesen automata váltó, azt használnának. Könnyedén felparaméterezhető lenne, hogy az adott pálya melyik szakaszán hogyan viselkedjen.
2022. márc. 16. 20:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim ***** válasza:
91%
A F-1-ben ABS sincs. Nem azért mert annyival jobb nélküle fékezni! Se kipörgésgátló, se sávtartó, se táblafelismerő és hasonlók. Ugyanez a váltó is.
2022. márc. 16. 20:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 anonim ***** válasza:
28%

"Forma 1 nél pl. tudom, hogy kézit használnak, még akkor is ha gombnyomásra megy"

Olyan kézi ami gombnyomásra megy nincs. A kézi váltót ahogy a neve is mondja, közvetlenül kézzel tudod kapcsolni. Attól hogy gombbal kapcsolgatod még automata marad az automata, esetleg robotizált kézi.

2022. márc. 16. 20:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 anonim ***** válasza:
88%
ÉS akkor önvezető sincs a forma 1-ben??
2022. márc. 16. 20:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 anonim ***** válasza:
89%
Precízebb, de akkor minek a pilóta?
2022. márc. 16. 21:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim ***** válasza:
87%

A Formula-1-ben is automata váltót használnának, ha lehetne. Ám a szabálykönyv erre nem ad lehetőséget: annak idején az 1994-es szezonra betiltottak mindenféle vezetéssegítő elektronikát, mert a csapatok kicsit túltolták ezek használatát és fejlesztését. Van, aminek a használatát azóta sem engedélyezték, az automata váltó például ezek közé tartozik. Egyébként élesben egyetlen csapat sem használta, csak privát teszteken tűnt fel. De ugyanez a helyzet a többi versenysorozatban is: a szabályok nem engedik meg az automata váltók használatát, pedig hatékonyabbak lennének, mint a kézzel működtetett szekvenciális váltók.

Utcai autókon egyébként azért nem kell tiltásig kiforgatni a fokozatokat, mert nincs értelme. A motorok nyomatékgörbéjének van egy maximuma, addig emelkedik a nyomaték, majd elkezd csökkenni. Ha a nyomatékmaximum után tovább forgatod a motort, egyre gyengébb lesz, nem gyorsul már olyan jól, mint amíg "felfelé" mentél a görbén. A váltási pontot úgy kell meghatározni, hogy felkapcsolás után a fordulatszám megint nyomatékmaximum közelébe essen vissza, azt' akkor megyen a zótó. Ez ideális esetben úgy néz ki, hogy elforgatod a maximum fölötti értékig, de nem leszabályzásig, felkapcsolsz, majd a fordulatszám visszaesik a nyomatékmaximum alatti értékre és onnan emelkedik tovább. Így a sebességváltások során a fordulatszám a maximális nyomatékhoz tartozó értéket járja körül. Ám annak nincs értelme, hogy leszabályzásig forgatod a motort, majd felkapcsolsz és utána megint a nyomatékmaximum fölé érkezik meg a fordulat. Persze vannak esetek, mikor jól jön, ha az optimális érték fölé tudsz menni a fordulatszámmal, ezek pályaversenyzésnél, féktávok végén fordulnak elő. Ilyen esetben van, hogy inkább nem kapcsolsz fel, hanem alacsonyabb fokozatban pár száz fordulattal az ideális kapcsolási pont fölé forgatod a motort, mert úgyis jön a féktáv, a felkapcsolás után rögtön lehetne lassítani és minden sebességváltás bizonyos időveszteséggel jár, ha nem seamless rendszerű váltód van (márpedig utcai autóban nem olyan van).

2022. márc. 16. 21:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 anonim válasza:
79%

#6


Ajánlom ezt a videót: https://www.youtube.com/watch?v=zZBqb0ZJSwU


A lényeg röviden, hogy a nyomatékmaximum csak a motornál fellépő forgatónyomatékot mutatja, ezt be kell szorozni a váltó áttétellel, hogy megkapd a keréknél fellépő forgatónyomatékot.

Gyakorlatilag minden sebességfokozatnál az jön ki, hogy leszabályozásig kell pörgeti és csak ott kell elváltani, ha a lehető legjobban akarsz gyorsulni.

2022. márc. 16. 21:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 anonim ***** válasza:
35%
Normál autóknál nem mindig van szükség a maximális nyomatékra, ezért felesleges és gazdaságtalan lenne mindig a maximális fordulat közelébe pörgetni a motort.
2022. márc. 17. 00:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:
31%
Hidd el a Forma1-ben is automata váltót használnának ha a szabályzat nem tiltaná. Szemben a régi automatákkal ma már az automata nem fogyaszt többet a kézinél, gyorsabban, simábban és kényelmesebben vált.
2022. márc. 17. 05:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 anonim ***** válasza:
65%

Az automata váltó nem lát előre.

A sofőr tudja, mire készül, és ennek megfelelően választ fokozatot.

Mivel a verseny során az ezred-század másodpercek is összeadódnak, a rendszeres felesleges oda vissza valtás, vagy késői váltás a verseny végéig súlyos hátrányt tud felhalmozni

2022. márc. 17. 08:08
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!