Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mina különbség a hagyományos...

Mina különbség a hagyományos és egy hidraulikus felfüggesztés között?

Figyelt kérdés
2023. nov. 6. 18:59
 1/5 A kérdező kommentje:
Mármint menet közbe.
2023. nov. 6. 19:01
 2/5 anonim ***** válasza:
Hidropneumatikus rugozasra gondolsz?
2023. nov. 6. 20:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 A kérdező kommentje:
Levegős, hidropneumatikus. Nem tudom hogy hívják azt, ami nem rugós
2023. nov. 6. 20:15
 4/5 anonim ***** válasza:
Puhább, kényelmesebb, illetve esetenként állítható a magasság.
2023. nov. 6. 23:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim ***** válasza:

Van a légrugó, a neve elég beszédes, de nem összekeverendő az állítható lengéscsillapítóval. Menetkomfortban jobb mint a hagyományos csavarrugós megoldás, a gázrugó tehetetlensége kisebb, gyorsabban reagál az út egyenetlenségeire, viszont kell hozzá egy jó vezérlés ami kerekenként optimalizálja a rugóerőt a légrugókban. Szerintem a hazai útviszonyokból eredő egyenetlenségeket, azaz a gödröket, kátyúkat ez tudja a legjobban elnyelni, de egyébként kicsit buta. Persze ez nagyban függ a minőségétől is. Én Touaregben tapasztaltam ilyen futóműt, szerintem nagyon oké ezekre a szar utakra.


A másik a hidropneumatikus rugózás, ahol a futómű egy tartályba zárt hidraulikafolyadékon "fekszik fel", és ennek a tartálynak a tetejét sűrített levegővel töltik meg, ami egy gumi membránnal van elcsatolva az olajtól. Itt a hidraulika gömbökben az olaj mennyiségét szabályozza az automatika. Olyan típusú útegyenetlenségen mint pl. egy fekvőrendőr, nagyon jól dolgozik, vagy egy kapubeálló. Ha hozzáér a kerék egy bukkanóhoz és a szintérzékelő érzi hogy pl. a kaszni bal eleje emelkedik, akkor a bal első hidró gömbből kienged egy kis olajat, felpuhul a bal első rugózás és a kerék "beugrik a kaszniba" azaz kevésbé veszed észre az úthibát. Ha meg gödörre mész vele, ahogy a szintérzékelő érzi hogy elkezd süllyedni a kaszni bal eleje, olajat nyom a bal első hidró gömbbe, ezzel felkeményedik a futómű és kb. "belelövi" a kereket a kátyúba.


Kb. úgy mozognak az autó kerekei, mint ha megfognál egy olyan játékautót aminek mind a 4 kereke egymástül függetlenül rugózik, valamivel jobban a földhöz nyomnád mint a saját súlya és a kezedet ugyan abban a magaasságban tartva gurítanád. Azaz a kaszni nem mozog, csak a kerék. Ugye a hagyományos csavarrugónál az a baj, hogy a rugót az autó önsúlya feszíti elő, ezért billeg, bólogat a kaszni ha úthibára mész. Ha gyorsítasz az autó orra emelkedik, a fara süllyed. Fékezésnél meg fordítva. Egy hidrós Citroennél nincs ilyen, ha fékezel nem bólint, ha gyorsítasz nem dől hátra, nem emeli az orrát. Mi egyszer egy csónakot toltunk be egy C5-re akasztott futóról a Tiszába. Ahogy lement az autó a lejtőre, a hátsó futómű teljesen felemelkedett, az első meg teljesen lesüllyedt és az autó közel vízszintesen állt egy ~10%-os lejtőn, még úgy is hogy a vonóhorgot terhelte a futó.


Ez inkább bukkanón hatékony, kátyúnál, gödörnél nem elég gyors, kb úgy viselkedik mint egy csavarrugós futómű. Egy picit meg kell billennie a kaszninak ahhoz, hogy érzékeljen az elektronika, ennek van egy ideje. Az utolsó hidraktív rendszer meg már olyan, hogy a hidraulikus szivattyút egy villanymotor hajtja, ami csak akkor kapcsol be ha szükség van rá. Ez tovább növeli a beavatkozási időt. De ha nem kifejezetten kátyús úton mész vele, olyan mint ha egy kisebb hajón ülnél a nyugodt vizen. Néha jön 1-2 bukkanó vagy kisebb gödör, nem rázkódik, nem bólint bele, nem ugrik fel rá, csak egy enyhe ringatást érezve átsuhan rajta. Kanyarokban pedig teljesen stabil. Érdemes rákeresni hogy a Xantia, BX, CX, DS mit tudtak az akkori nagy autókkal szemben. Meg a 3 kerékkel szlalomozó C5-re is. :D


A légrugó is hasonló egyébként, de az a bukkanót nem tudja úgy lekezelni, meg ha hullámos az útfelület azt hajlamos felvenni. A hidrós meg ott érzi jól magát, akkor van ideje dolgozni az elektronikának.

2023. nov. 7. 01:29
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!