Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Tudom hogy politika van...

Tudom hogy politika van benne, de mi értelme a dízelben a biokomponensnek?

Figyelt kérdés
Régi motoros vagyok, eddigi pályafutásom alatt bőven 2 millió km felett futottam saját dízelekkel, és az alábbiakat tapasztaltam. Ha nem is sűrűn, de néha alkalmam volt garantáltan biokomponens nélküli dízelolajat tankolni. Nem maradék ezer éves HTO, vagy ukrán moslékról van szó, hanem olyan dízelről, amit korszerű common rail autókba optimalizáltak és nincs benne semmilyen formában biokomponens. Az Unióban kötelező most már kb 10%-ban hozzákeverni az ásványi összetevőhöz valami olajos mag, általában repcéből származó olaját, de pl Svájcban tudtam tankolni rendes naftát, és itthon is volt alkalmam olyan normális gázolajat tankolnom amiben nincs bio. A tapasztalatom mindig az volt, hogy drasztikusan lecsökkent a fogyasztásom, olyan szinten, hogy először arra gyanakodtam, hogy elromlott az üzemanyagszint mérőm. Az autóm fogyasztása, akárhogy használtam, mindig 5,7 és 6 l közé esett. Ha város, ha autópálya, ha vegyes, ha cuccolós, hidegben, melegben klímázva, normál üzemanyag esetén, ebbe a pár decibe belefért az eltérő használatból eredő fogyasztáskülönbség. Még a legtutibb ÖMV szuperdízellel, ahol elméletileg a biokomponens észterezett, vagyis kémiailag nem különböztethető meg az ásványi résztől, sem ment finom vezetéssel 5,5 alá a fogyasztás. Erre tankolok normális bio nélküli dízelt, és Svájcból hazafele megpakolva 140-nel autópályán 4,6 liter, itthon másik "tiszta" anyaggal, vegyesen használva 5,0 lett a fogyasztás. Ami érdekes, hogy a tiszta dízel fogyasztásra gyakorolt jótékony hatása csak akkor jelentkezett, amikor szinte üres tank lett telibe tankolva, ha már felesbe ment a dolog, akkor ugyan úgy 5,7 körül evett az autó. A mérések pontosak voltak, csurig tankkal kezdtem nullázva a napi számlálót, és amikor szinte kiürült a tank (kb 1200km) újra csurig tank a kúton. Mindebből a következtetésem az, hogy teljesen felesleges a gázolajba az a 8-12% biokomponens, mivel az autó minimum ennyivel, de lehet még többel többet eszik mintha nem lenne benne. Az köztudott, hogy a repce biodizel sokkal rosszabbul teljesít mint a sima dízel, és ha belekeverik az ásványi olajba, mindenféle trükkös adalékolást kell csinálni, hogy ne essen szét legalább pár hónapig az üzemanyag, és a kenése sem a legjobb az ilyen olajnak, de hát mentsük meg a Földet mindennél előbbre való. Szerintem ez az egész egy intézményesített átverés, hogy többet fizessünk az üzemanyagért, és kétséges az is, hogy a repceolaj tényleg bió e. Az olajos magvak, mint a repce, amiből a fő adalék is készül, teljesen kizsigerelik a földet, ahová azt ültetik, pihentetés miatt évekig utána mást kell ültetni, és a földből kivont tápanyagot irdatlan mennyiségű műtrágyával kell pótolni, amit meg köztudottan fosszilis energiahordozókból állítunk elő irdatlan ökológiai lábnyommal.

nov. 28. 21:02
 1/10 anonim ***** válasza:
68%

Csökkenti a fosszilis CO2 kibocsátást.


A kőolaj alapú diesellel az évmilliókkal korábban megkötött CO2 szabadul fel. A növényi alapú biodiesellel az adott évben megkötött CO2 szabadul fel.

nov. 28. 21:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 A kérdező kommentje:
Épp arra akartam rámutatni, hogy semmivel sem csökkenti a CO2 kibocsájtást, hanem éppenséggel növeli. Ugyanis a tapasztalataim szerint a biokomponens elcseszi annyira a gázolaj tulajdonságait, hogy legalább annyival többet fogyaszt miatta az autó, mint amennyi benne benne van, vagyis olyan az össz hatása mintha csak ballasztnak lenne. Viszont önmagának a biokomponensnek használt repceolaj előállítása is rengeteg CO2 kibocsájtással jár, meg kell termeszteni, fel kell dolgozni, ami gépi munkával jár, valamint a feltétlen szükséges sok műtrágya felhasználásának is nagy a CO2 lábnyoma.
nov. 28. 22:11
 3/10 anonim ***** válasza:

Hát, szerintem pontatlanok voltak a méréseid.

7%-nyi biokomponens nem nagyon okozhat 15-20%-nyi fogyasztásnövekedést.

nov. 28. 22:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 A kérdező kommentje:

#3

Én is meglepődtem, de miután többször is módomban volt ellenőrizni a dolgot nincsenek kétségeim. Két magyarázatom van erre. Az első, hogy több mint 7% a biokomponens, és a számlán is az van, hogy minimum 7% biokomponenst tartalmaz, vagyis lehet akár 10% is, vagy több. Van pár ismerősöm, aki bizonyos kutaknál nem is tankol, mert egyből hibaüzenetet küld a merga befecskendező rendszere ha sok a repce az anyagban. A másik, ami 100%, hogy a korszerű nagynyomású dízelek nagyon nem tolerálják ezt a fajta üzemanyagot, és fogyasztásnövekedéssel jár a használata. Ezért is kel szétadalékozni, hogy növeljék a cetánszámot, javítsák az égési tulajdonságot, nem beszélve, hogy a kenése is romlik, ezért is fuccsolt be anno a volkswagen pdtdi rendszere.

nov. 28. 22:34
 5/10 A kérdező kommentje:
Aki dízeles, az tudja, hogy egy dízelmotor nagyon is kényes arra hogy mit etetnek vele, és ha az üzemanyag csak kicsit is xar, akkor az autó nem kicsit fog rosszabbul menni, hanem nagyon. Nem lineáris a dolog, hogy 3% biokomponens, akkor 3%-al eszik csak többet, és ha 10%, akkor 10%-al. Lehet hogy a 3%-ot meg se érzi, a 7% repcére meg 15% töbletfogyasztással reagál. Én csak azt a részét tudom, hogyha egyáltalán nincs benne bioadalék, ami nálunk minimum 7%, akkor legalább 12-15%-al kevesebbet eszik az autót. 3-5% fel se tűnne, ennyi mindig belefér attól függően hogy használom az autót, de 12-15% az szignifikáns.
nov. 28. 22:45
 6/10 anonim ***** válasza:

Valamit elnézhettél.

A B7-ben maximum 7% biokomponens lehet.


A többire csak annyit tudok mondani, hogy nem volt hiteles a mérésed, ahhoz hogy bármit bizonyítson.

nov. 28. 23:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:

Nem az üzemanyag szar hanem maga a modern dízelmotor ami az autódban van...


Egy régi dízel úgy megy használt étolajjal mint a barom. Egy modern dízel meg megkotlik tőle.


Amúgy szerintem is nem jól mérted.

nov. 29. 09:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 A kérdező kommentje:
Mint mondtam, régi motoros vagyok, nekem is volt dugattyús, és köradagolós dízelem, az valóban mindenevő volt, cserébe egy három literes motorból kihoztak vagy 80-90 lóerőt. Ott nem volt probléma a fogyasztás, mivel a mechanikus adagoló mindig tartotta a mennyiséget, legfeljebb a motor vesztett a teljesítményéből ha rossz volt az anyag. Kinyírni a rendszert csak a savazott gázolajjal lehetett, mivel annak a kenése is lecsökkent, és a sav megmarta az adagolót. A mostani piezos befecskendezőknél a komputer állít mindent, a mennyiséget is tetszőlegesen, ami azzal jár, hogyha nem teljesen tré az anyag, a teljesítményen nem veszel észre semmit, csak a fogyasztás nő. Abban igazat adok, hogy a mostani korszerű dízelek nagyon kényesek az üzemanyagra, és a legkisebb malőr is százezrekbe kerül. A baj általában a tankban lévő tápszivattyúval kezdődik, ez még a legolcsóbb mutatvány, kb 100 ezer, minden más, a nagynyomású rendszerben többszörösébe kerül, még egy nyüves 2 dekás szabályozó szelep is. Volt olyan év, hogy 100 ezret mentem, olyan szinten összenőttem az autóval, hogy tankolás után az első gázadásnál már tudtam hogy milyen minőségű a gázolaj, és decire megmondtam előre mennyi lesz vele a fogyasztás. Sosem litereztem, szinte mindig szárazra szívtam a tankot, és utána koccig töltöttem, ezért is tudtam pontosan mérni a fogyasztást. Amikor az ember folyamatosan éveken keresztül pár naponta elfüstöl egy tank anyagot, megtanulja a pontosan mérni a kilométereket meg a litereket, nincs olyan kúthálózat ahol ne tankoltam volna, úgyhogy tudom mi a stájsz.
nov. 29. 09:38
 9/10 anonim válasza:

Egy autónál még nem lehet hitelesen kijelenteni ilyesmit, továbbá az általad tesztelt útviszonyok sem laborkörülményeknek számítanak.

Amúgy érdekes felvetés, mindenképpen tovább kellene elemezni, de ehhez kellene 5-10 különböző cr disel autó, hordóba 200 liter "szuper" gázolaj meg ugyanennyi sima, és egy szélmentes oválpálya, aztán hajrá.

nov. 29. 13:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim ***** válasza:
100%

A fogyasztást rengeteg dolog befolyásolja, pl. szélirány, domborzati viszonyok. Ezek is simán okozhatják az általad tapasztalt különbséget. A régi dízelem nekem is fél literrel kevesebbet evett a hosszú, autópályás utak alatt. Lehetetlen ezt közúton kimérni.

Feltételezem, hogy mielőtt bevezették a bio komponenseket, kiszámolták, hogy mi az eredő CO2 hatása, beleértve az általad említett egyéb forrásokat is.

nov. 30. 20:33
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!