Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Motorral 1-es és 2-es sebesség...

Motorral 1-es és 2-es sebességfokozat között is érdemes kuplung nélkül váltani, vagy az árt neki?

Figyelt kérdés

2-őtől fölfele teljesen simán vált a motor kuplung nélkül, azonban 1-esről 2-esre nem sikerül szépen, mindig ránt egyet a motor és ezt mások is mondták már.


Tapasztalt motorosokat kérdezném, hogy 1-es és 2-es között érdemes akkor kuplunggal felváltani és csak a többi sebességnél kuplung nélkül?


A kényelmetlen rántást leszámítva, ha 1-es és 2-es között kuplung nélkül váltunk, azzal hosszútávon ártunk vele?


Yamaha FZ6N típusról van szó egyébként.



máj. 1. 12:08
1 2
 1/14 anonim ***** válasza:
Én mindig mindennel szoktam kuplungolni,de egyedül azon múlik hogyan bírod szinkronizálni, megszokni a hajtó és hajtott kerék fordulatszámát.
máj. 1. 12:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/14 anonim ***** válasza:
90%
Mármint most gyorsváltós motorról beszélünk vagy simán kuplung nélküli váltásról?
máj. 1. 13:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/14 anonim ***** válasza:

Kicsit nagyobbat koppan, de ez természetes, mert ugye át kell ugrani az üresnek az esztergált bevájását. Inkább valószínűleg az lesz a gondod, ha ránt is a motor, hogy vagy nem húzatod ki eléggé egyesben, vagy túlpörgeted, és nem eléggé, nem elég időre engedsz picit a gázon. Gyakorolhatod nyugodtan, aláteszed a csizmád orrát a váltókarnak, nagyon enyhe nyomással, és ahogy engeded vissza a gázt, amikor könnyen megy, akkor rúgod fel a váltókart.


Kuplung nélküli lefele váltásnál amúgy én a 2-esből 1-esbe váltást nem szeretem, ott már kuplungolok. Csak kettesből egyesbe lefele kuplungolok, meg ha lefele fékezéskor egyesig le akarok kattogni, meg ha autópályára felhajtáskor 2-3-4-es fokozatból egyből hatosba akarok kerülni. Amúgy mindig kuplung nélkül váltok, és azon kívül, hogy kicsit "dögösebb" az 1->2 hangja, nem nagyon rángat a motor. Csak ugye nem mindegy, ezt milyen motorral (hengerszám, elrendezés), milyen fordulaton, milyen sebességgel csinálod, ugye ha 15-tel mész, akkor a gázreakció is lehet tök más, mint 55-tel. :)

máj. 1. 16:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/14 anonim ***** válasza:

Attételkülöngbségektől függ. Egy versenycross motoron pl simán végig lehet váltani a fokozatokat fel-le kuplung nélkül. De egy szélesebb áttételezésű utcai motoron már rángatni fog.

Én azt tapasztaltam utcán sokkal egyszerűbb használni a kuplungot, úgy nem rángat és tuti nem rakod mellé.

máj. 1. 21:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/14 A kérdező kommentje:
Nem gyorsváltós a motorom (egyébként ha jól tudom az az, amivel lefelé is lehet kuplung nélkül váltani, igaz?)
máj. 1. 21:32
 6/14 anonim ***** válasza:

#5 Minden váltóval lehet kuplung nélkül lefele is váltani, csak akkor gázfröccsöt adsz (amit kuplungos váltással is adnod kell, ha nem akarod, hogy kipörgésgátló nélkül kifaroljon a hátsó kerék). Gyorsváltó az, hogy úgy rúgod a váltókart, hogy nem kuplungolsz, és a gázon sem változtatsz, mert az elektronika megoldja helyetted. Nem gyorsváltóval meg felfele egy pillanatra el kell engedni a gázt, hogy fel tudd rúgni a váltókart, lefele meg adni kell egy fröccsöt, hogy le tudd rúgni. Lefele már érzékenyebb és jobban el kell találni, de ott is ki lehet azért tapasztalni, ráteszed óvatosan a talpad a váltókarra, rántasz egyet a gázon, érezni fogod pici lábnyomásra, hogy kattan már vált is lefele. A motor váltója egy baromi egyszerű mechanikus szerkezet, ugye fel-le operálod, ugyanezt autóban már nehezebb lenne pontosan kivitelezni, mert ott két végtagot igényel és komolyabb mozgás a váltás, hiába találták fel a szinkrongyűrűt, az csak arra jó, hogy ne kétszer kelljen kuplungolni.

De egy sima motor szekvenciális váltóval lehet úgy közlekedni, hogy kb. csak megálláskor és elinduláskor nyúlsz a kuplunghoz.

máj. 1. 21:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 A kérdező kommentje:

Kuplungos lefelé váltásnál szoktam amúgy gázfröccsöt adni (rev matching), viszont akkor azt mondod, hogy elviekben lefelé is tudnom kellene kuplung nélkül váltani, ha nem gyorsváltós a motorom, csak gázfröccs kellene neki és a talpam a váltónak feszítésére bevenné?


Bocsi, ha értetlenkedem, csak nem teljesen világos :D

máj. 2. 17:17
 8/14 anonim ***** válasza:
Nékem a motorozás egyik szép és élvezetes dolga hogy kuplunggal rakom egymás után felfelé és lefelé a sebességeket. Akinek ez nehezére esik, vegyen robogót és csak a jobb oldali kormány végét kell ész nélkül csavargatni, de az már szerintem nem a hagyományos élvezetes motorozás kategória.
máj. 2. 18:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/14 A kérdező kommentje:

Értem és megértem amit mondasz, de alapvetően két okból kifolyólag jó kuplung nélkül váltani, amiből az egyik egy objektív ok, a másik meg szubjektív.


Az objektív az, hogy a kuplungot kíméli a kuplungot. Ezt Dodor kifejti ebben a videójában:


[link]


A szubjektív oka meg az, hogy számomra legalábbis sokkal élvezetesebb az azonnali felfelé váltás, ami gyorsabb is, mint az egyszerűbb manuális váltós autóknál is megszokott bőg-nagy hatásszünet-újra bőg tipusú váltások.

máj. 2. 19:18
 10/14 anonim ***** válasza:
Amit most írtál abból két dolgot sem értek, tehát semmit sem: 1:magyarul mit jelent ez:"a kuplungot kíméli a kuplungot?? 2:Tudtommal motorkerékpárokról beszélünk, tehát mit keres itt:"egyszerűbb manuális váltós autóknál????
máj. 2. 19:47
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!