Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Miért nem tettek bele egy 6....

Miért nem tettek bele egy 6. sebességet?

Figyelt kérdés
Amilyen kocsikban én ültem, és mentünk vele az autópályán, mindig ilyen 3500, 4000-es fordulatszámon van, amikor az ember 130-al megy vele 5. sebességben, mert 6 az nincs. De miért nincs ilyenkor 6. sebesség? Nem sokkal jobb lenne a motornak? Ha pl, az ember nyaralni megy a kocsijával, ami tényleg ilyen 4000-es fordulatszámon megy, 130-nál, és megy vele vagy 8 órát 3 pihenővel, akkor az a motort eléggé fárasztja. Jobb lenne, egy 6. sebesség, mert a motor is kevesebben járna, kevesebbet fogyasztana. Mert érezni lehet néha- hogy a kocsiban még van erő, tehát el lehet vele menni 160-nal is, de nem csináljuk, mert akkor már az 5000 fordulaton lenne a 7000-ből. Miért nem tesznek az ilyen kocsiba 6. sebességet?

2012. júl. 16. 09:33
1 2
 1/12 A kérdező kommentje:
Ja é-s tegyük fel, hogy az embernek nincs pénze új kocsira, hanem egy 2005-ös kocsija van neki
2012. júl. 16. 09:34
 2/12 anonim ***** válasza:
59%
Mert mondjuk az 1.4-es motor pl. nem bírná el. Szerinted miért így találták ki a tervezők? Nekünk egy 1,4-es Fiat Albeánk van, 5 sebességes, és amikor dugig megrakva mentünk az autópályán, megpróbáltam 130-cal menni vele, és úgy 12 litert evett, és nem bírta a nagyobb dombokat. Most képzeld el, hogy ha lenne egy 6. sebesség. Egy nagyobb motorral rendelkező autóba(1.8, 2, 2.5) már tesznek 6. sebességet, mert bőven elbírná, esetleg megnyújtják az 5.-et.
2012. júl. 16. 09:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 anonim ***** válasza:
100%

Mert a mérnökök biztosan hülyék voltak és csak te értesz az autótervezéshez.

Kezdjük ott, hogy egy ötfokozatú váltó olcsóbb, mint egy hatfokozatú. Ilyenkor hőbörög a nagyon autószakértő magyar, hogy "há' mos' mér', há' az a két fogaskerék olyan drága he?". Nem, nem a két fogaskerék drága. A bonyolultabb kapcsoló- és arretáló szerkezet drága, illetve sokszor újra kell tervezni a fokozatelosztást és az összes fogaskeréknek keskenyebbnek kell lennie, hogy elférjenek a váltóházban.

Aztán ott van az is, hogy vajon van-e szükség hatfokozatú váltóra. Egy városban, főutakon használt családi kisautó esetén, ami csak ritkán megy 90-100-nál gyorsabban, teljesen felesleges. Ahhoz, hogy évente egyszer eljusson a család a Balatonhoz, bőven elég a kicsit rövidre áttételezett ötfokozatú váltó is, ahhoz nem kell 6. sebesség. Amúgy meg 100-as tempóig használható az ötös váltó is minden további nélkül.

És bizony van egy nagy technikai akadály is. A kicsi, olcsó autók kis hengerűrtartalmú szívó benzinmotorjainak van egy kellemetlen tulajdonságuk: alacsony fordulaton nem nagyon nyomatékosak. A kellő nyomaték és teljesítmény eléréséhez pörgetni kell őket. Autópályán, 130-as tempó mellett a menetellenállás (súrlódás és közegellenállás, de olyan sebességnél már főleg az utóbbi) leküzdéséhez nagy teljesítményt kell produkálnia a motornak. Nem nagy böhöm dízelmotoros cirkálókról beszélünk, amikben ilyenkor még bőven van tartalék: az ilyen motorok teljesítményük 60-70%-át kell, hogy leadják a folyamatos haladáshoz. Az meg nem megy alapjáraton vagy kényelmes, 1500-2000-es fordulaton, hanem a maximális fordulat fele környékén sikerül nekik ezt produkálni.

Ez azt jelenti, hogy a motornak ennyit kell pörögnie, hogy az autó képes legyen tartósan 130-cal haladni, ne torpanjon meg egy kis ellenszél vagy emelkedő hatására és esetleg még előzni is lehessen vele anélkül, hogy három fokozatot vissza kellene kapcsolni. Vagyis ha lenne az autóban egy jó kímélő 6. fokozat, amiben pörög 2000-et a motor, akkor az arra lenne jó, hogy mikor 5. fokozatban eléred a 130-at (mert egy hosszú hatodikkal nem lehet gyorsítani a nyomatékszegény motor miatt), beteszed hatodikba és a következő emelkedőig abban csörömpöl, kínlódik a motor. De légy nyugodt, a partot, de még az ellenszelet is hamarabb észrevenné az autó, mint te. Ja, és persze gyorsítani nem lehetne: akárhogyan padlóznád az autót, csak a hangja változna.

Nem tudom, te hogy szoktál közlekedni autópályán, de szerintem ez eléggé célszerűtlen. Az sem a világ legkényelmesebb dolga, hogy 3000 fölött üvölt a motor, de azt még mindig jobban viseli, mintha 1500-2000-es fordulaton kínoznád 130-cal.

A nagyobb autóknál azért lehet megoldani, hogy kényelmes, alacsony fordulaton, hosszú áttétellel menjenek az autópályán, mert a nagyobb motorok olyan alacsony fordulaton is leadnak akkora teljesítményt, ami ehhez szükséges. Ha viszont egy ilyen kicsi motor csak 4000-en tud annyi kW-ot, amennyit a légellenállás felemészt, akkor nincs mit tenni.

2012. júl. 16. 09:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 A kérdező kommentje:
Tehát akkor a 2. válaszolónak a válaszából ennyit vontam le: Tehát a kis motorú kocsiknak, 130-as sebességnél sokkal jobb az, ha 3000-4000 fordulatszámon pörög, mintha a 6 sebességben 2000-es fordulatszámmal járna. És azért van az erősebb kocsiknak 6 sebességük, mert azok már 2000-res fordulatszámon is olyan erőt produkálnak amit egy kis motor csak 3000-4000 fordulatszámon tudna csak elérni
2012. júl. 16. 10:08
 5/12 anonim ***** válasza:
100%
Igen, erről van szó. Ahhoz, hogy egy kis motorral szerelt autó tartósan 130-at tudjon tartani, akkora teljesítmény kell, amit csak 3-4000-es fordulaton tud leadni és ekkor még tartaléka is van. Egy nagyobb motor ezt a teljesítményt már lehet, hogy 2000-nél is leadja.
2012. júl. 16. 10:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim ***** válasza:
100%
A lényeg az, hogy minden motornak akár dízel akár benzines van egy bizonyos fordulatszám tartomány ahol a legnagyobb nyomatékot és lóerőt adja le.Ebben a tartományban jár a legegészségesebben a motor még ha többet fogyaszt is.Kisebb motorok nem elég erősek egy 6. sebesség fogadására, mondjuk egy 70-80 lóerős kocsiban nem sokra mennél vele...
2012. júl. 16. 11:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 anonim ***** válasza:

Egyrészt mert az 1.2 - 1.4 kisautókat nem sztrádára tervezték.


Másrészt ha 7000 a max fordulat akkor a 3.500 az 50%. Az miért megterhelő hosszútávon, ha valami "félgőzzel" üzemel?

2012. júl. 16. 11:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 anonim ***** válasza:

Amiket itt írnak az igaz volt 15 évvel ezelőtt kb, de nem most.

Egy 1.4-es 120-150 lovas turbó motornak nyugodtan alá lehet tenni a 6-os váltót nem fog zavarba jönni tőle emelkedőn se. De ott van pl. a 1,3-as Multijet dízel az is létezik 6-os váltóval 3000 rpm@160 és még ott is lépeget azért.

http://www.youtube.com/watch?v=gwEB3J6Giaw


Az igazi okok, hogy eddig eleve nem nagyon volt divat a 6-os váltó, 6-8 éve kezdett igazán az alsóbb kategóriákban elterjedni. Ezenkívül persze bejátszik az is, hogy egyre drágább a nafta, régen a kutyát nem érdekelte, hogy 500-1000-rel többet forog a motor és 7 helyett 8-at eszik emiatt. Ma meg már miden deci számít. Végül pedig egy 5-ös váltót még mindig kisebb költség előállítani.

2012. júl. 16. 15:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:

"Egy 1.4-es 120-150 lovas turbó motornak nyugodtan alá lehet tenni a 6-os váltót nem fog zavarba jönni tőle emelkedőn se"

Csak bizony még mindig kevesebb a 120-150 lovas 1.4-es turbómotor, mint a régi, jó esetben 16 szelepes, 70-80, esetleg 90 lóerős 1.4-es, 1.6-os szívó erőforrás. Az új típusokból lassan kikopnak, de az újként forgalmazott "nosztalgiatípusokban" (Opel Astra Classic, Skoda Octavia Tour) még akadnak ilyenek és a 4-6 éves autók közt is már sok ilyen van, nem kell 15 évre visszamenni. A kis hengerűrtartalmú turbós "varrógépek" történelme még nem olyan nagyon hosszú.

2012. júl. 16. 15:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 anonim ***** válasza:
ki beszél itt 1.4-es 120-150 lóerős motorokról ember? Szerinted ma már minden családban ilyen van, azért mert a vw meg az alfa kihozott ilyen motorokat? Szerinted az új focusokban, fiestákban, 207-es pözsókban, swiftekben, yarisokban, corollákban stb stb stb. milyen motorkmvannak, ha nem az 1.2-1.3-1.5-ös szívómotorok?( a nagy többségükben), nincs itt semmilyen 15 évvel ezelótt, ma sem alap a 8 sebességes automataváltó, a turbo+kompreszor meg változószelepvezérlés, meg a quattro összkerékhajtás, azért mert már létezik ilyen lexusban, vw TSI-ben, audiban... jóhogy nem a Forma1 turbókörszakának a motorjait hoztad fel, ami 1000 lóerő felett teljesített, mert hát azis csak 1500 ccm-es volt ugye...
2012. júl. 16. 19:57
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!