Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Mi a jelentősége annak, hogy...

Mi a jelentősége annak, hogy egy motorban (autómotor), hengerenként hány szelep van beszerelve?

Figyelt kérdés
És ha valaki le írná még a szelepek fontosságát megköszönném.

2012. nov. 21. 12:06
 1/6 anonim ***** válasza:
Minél több a szelep, annál könnyebben lélegzik a motor.
2012. nov. 21. 12:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
2012. nov. 21. 12:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:

Tisztelt Kérdező!

Egy szakember magyarázata:

[link]

2012. nov. 21. 12:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
100%

Eddig a mérnököknek sikerült hengerenként két-, három-, négy- és ötszelepes hengerdejet alkotniuk. Ja, meg hengerenként nyolcszelepeset is, de a Honda NR 750-et most hagyjuk ki ebből.

A szelepszám szaporítása általában nem öncélú móka volt. A kétszelepes hengerfej a legegyszerűbb, van egy szívó- és egy kipufogószelep. Minden működik, hurrá. Csak éppen a hengerfej helykihasználása rossz. Két szelep esetén két nagy csatornát lehet nyitni, ami a rendelkezésre álló hely kis részét tölti ki, tehát ugyanakkora furatú henger kisebb csatornákon át lélegzik. Ráadásul a gyertyát sem lehet középre tenni.

A másik elterjedt konstrukció, a négyszelepes hengerfej esetén 2-2 szívó- és kipufogószelep van. Így összesen négy kis méretű csatorna indul a sűrítőtérből, azonos hengerfurat esetén nagyobb a csatornák összes keresztmetszete, a henger töltése - különösen magas fordulaton - javul, tehát nagyobb lehet a maximális fordulatszám és magas fordulaton nagyobb a nyomaték. Ráadásul a gyertyát is középre lehet tenni, így az égés lefolyása közelebb áll az ideálishoz.

A háromszelepes hengerfej a két- és négyszelepes közti átmenet, két szívó- és egy kipufogószeleppel. Egyszerűbb gyártani, mint a négyszelepest, de nem sokkal jobb a kétszelepesnél, ezért nem is terjedt el. Az ötszelepesnél meg általában három szívó- és két kipufogószelep van, ez még a négyszelepesnél is bonyolultabb és drágább, de nem annyival jobb, amennyivel több baj van vele. Így csak néhány, csúcsteljesítményre kihegyezett motorban használták (pl. a Ferrari F50 motorja is ilyen volt).

Azonban a négyszelepes hengerfej sem univerzális varázsszer. Magas fordulaton jobban érzi vele magát a motor, viszont a szelepvezérlés veszteségei nagyobbak: hengerenként két szelep rugóját kell összenyomni emeléskor, két emelőtőke súrlódik - ez azt eredményezi, hogy a hengerenként négyszelepes motorok az azonos paraméterekkel bíró hengerenként kétszelepsekhez képest alacsony fordulaton gyengébbek, mert a vezérlés több teljesítményt emészt fel. Ráadásul alacsony fordulaton a nagy keresztmetszetű csatornák sem szerencsések, mert lassú bennük a légáramlás, így a henger töltése sem az igazi. Éppen ezért találták ki a változó szelepvezérlést, azon belül is azt a megoldást, hogy alacsony fordulaton a négy szelepből csak kettő működik. Ilyet tud például a Honda méltán híressé vált VTEC rendszere (nem V-Tech, ahogy sokan írják, mert az egészen más).

S hogy mire jók a szelepek? Ezek nyitják és zárják a szívó- és kipufogócsatornát. A szívócsatornát ugyanis szívóütemben nyitni kell, hogy be tudjon áramlani a keverék, majd sűrítéskor és munkaütemben be kell zárni, hogy ne tóduljon vissza, amit már egyszer beszívott a motor. A kipufogócsatornát is hasonlóan kell nyitni-zárni, de a kipufogóütemben. A manapság alkalmazott kúpos szelepek ezt a feladatot látják el egyszerűen és megbízhatóan.

2012. nov. 21. 13:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 A kérdező kommentje:
Köszönöm a kimerítő válaszokat!
2012. nov. 22. 18:10
 6/6 Bajer ***** válasza:
Az ősrégi oldalt szelepelt benzinmotorok pedig alacsony fordulaton leadják a max. teljesítményüket. Ezek hengerenként 2 szelepesek voltak. Leginkább a 2 világháború benzines teherautóiban, tankjaiban használták őket mert ott nem kellett pörgősnek lennie a motornak.
2014. jún. 27. 00:26
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!