Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Kipufogórendszerben milyen...

Fuuton kérdése:

Kipufogórendszerben milyen fajták vannak?

Figyelt kérdés

Van külön olyan kialakítású, ami majdhogynem visító hangot ad az autónak (Ferrarihoz, Lamborghi9nihez hasonlót) és van olyan, ami inkább mélyet ad neki?

Illetve ha van több fajta is, ahogy sejtem, akkor kialakításban mi a különbség?


2013. máj. 10. 11:44
 1/1 anonim ***** válasza:
100%

A kipufogórendszer mindig olyan, amilyenre tervezik és építik. De általában ugyanazokból az elemekből épül fel: van leömlő, katalizátor, illetve vannak összekötő csövek és hangtompító dobok.

Az, hogy ezek milyen kialakításúak - nos, ez a tudomány. A leömlők általában hengerenként azonos hosszúságúak (már ha ez megoldható). Szívómotoros autóknál adott hosszra készítik őket, ezzel segítik a gázcserét, turbósoknál az a cél, hogy a lehető legrövidebbek legyenek, ne veszítsen sok energiát a kipufogógáz, mielőtt megfújja a turbinát.

A leömlő után szokott lenni a katalizátor, hogy jól fűtse a kipufogógáz, melegen ugyanis sokkal jobban működik. Persze a katalizátor néha kimarad, ha megoldható. Ez után jön az autó alatti csőszakasz, ami hátravezeti a kipufogógázt. Ebbe van beiktatva annyi hangtompító dob, amennyi kell. Létezik gázgyorsító dob, ez egy adott fordulatszám-tartományban "húzza meg" a kipufogógázt, de ehelyett néha egyszerű tompítódobot használnak. Utcára egy hangtompító mindenképpen be szokott kerülni, de kettő vagy három dobbal is készül rendszer. Ezek a dobok másak, mint a gyáriak: nincsenek bennük lamellák, hanem egy perforált cső köré tömködött üveg- vagy kőzetgyapot fogja fel a hangot.

V-motorok és bokszerek esetén gyakori, hogy a teljes kipufogórendszert duplázzák: ilyenkor a két hengersor külön-külön lélegzik.

Hogy mi adja a hangot? Az összes komponens együtt, de leginkább a hangtompító dobok. Ezek kialakításával lehet befolyásolni a hangerőt és a hangszínt. Persze csak azokon a határokon belül, amiket az autó lehetővé tesz.A Ferrarik és Lambok nem csak azért visítanak, mert direkt olyan a kipufogójuk. Lehetne azokra is mélyen dörmögő "sztrítrészer" kipufogórendszert építeni, de a magas fordulatú szívómotorok hangja akármit is csinálnak vele, magas lesz. Az amerikai V8-as batárok meg azért morognak olyan mély hangon, mert alacsony fordulaton üzemelnek. A Porsche 911 hangja is azért jellegzetes, mert a hathengeres bokszerből ez jön ki. Másképp szól, mint a V-motorok, mert más a hajtókarok elékelése.

Szóval nincs itt semmi ördöngösség. A hangot a motor adja ki, az meg a kipufogótól függ, hogy milyen frekvenciatartományokat nyom el és miket erősít.

2013. máj. 10. 12:34
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!