Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Miert van az, hogy a kamionok...

Miert van az, hogy a kamionok siman gurulnak 1 millio km-t gyari motorral? Olajcsere kb.120. 000 kilometerenkent. S legtobbnel olajcseretol olajcsereig meg utantolteni sem kell olajat. A szemelyautok motorja meg behal mar negyed ennyinel.

Figyelt kérdés
2013. szept. 26. 16:27
 1/7 anonim ***** válasza:
97%

Azért itt van egy kis csúsztatás.

A kamionoknál is csak új autókra és bizonyos körülmények között írja elő a gyártó lehetőségként a 120 000-res olajcserét, valójában 30-70 000km között cserélik az olajat ( mi pl 60 000km-enként). Új kocsiknál tényleg nem nagyon kell rátölteni, régebbieknél már szükséges azért - bár ez olajfüggő is. Nekem ~4 litert kell rátöltenem egy olajcsere periódus alatt ( 31-32 liter motorolaj van a gépben ) és 1 166 000 km-nél tartok.

A régebbi adagolós motorok a kamionoknál is tartósabbak voltak. Egy adagoló felújítással meg egy garnitúra porlasztó cserével sima ügy volt a 2 000 000. A common rail korszakban már itt is több probléma akad, nálunk az egyik Volvoban 850 000-nél elkezdtek megpusztulni az injektorok ( persze ez is baromi jó, csak az adagolóshokhoz képest költséges egy kicsit).


Viszont a személyautók sem döglenek meg max 250 000-nél, ez is legenda. Sokkal többet kibírnak azok is a kellő odafigyeléssel. A két kategória között viszont akad egy lényeges különbség. A kamionok motorján a gazdaságos tartomány 1400-1600 rpm-ig van jelölve. E fölé nagyon ritkán pörgetjük, ha élettartamhoz viszonyítjuk akkor mondjuk ez kiteszi a 10^-xxx %-ot. Egy kamionmotor az 1 000 000km-ből úgy 850 000-ret 1200-1400RPM között tesz meg. Itt nem ritka, hogy ha sima az út, akkor 4,5 órát megy egy fordulaton a motor. Azért ez személyautóknál nem igazán mondható el.

2013. szept. 26. 16:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 Amado atya ***** válasza:
100%

...ha meg igazán hosszú a váltó -és hídáttétel, akkor 80-85 km/h tartós sebességhez, sík úton, mindenféle visszakapcsolás meg egyéb nélkül bőven elég az 1100-1200 f/perc.


Jómagam aránylag elég sűrűn egy "hosszúhidas", távolsági IK 256-ost szoktam vezetni, annak is elég a 80 km/h sebességnél az 1200 f/p, 6. fokozatban. Van is vagy 550 000 km a motorban, felújítás óta. A generált ~940 000 -nél kapta meg.

2013. szept. 26. 18:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:

Elég ha belegondolsz...

pl egy mai 2.0 common rail dízel simán 200 lóerő és 400Nm, optimális fordulatszám kb 1500-3000, ezzel szemben pl a legerősebb kamion, 16.0, "alig" 750 lóerő és 3550Nm, optimális fordulatszám kb 900-1500, ebből jól látszik, hogy az autó motorja literenként sokkal nagyobb teljesítményű, tehát sokkal "kihegyezettebb" mint a kamioné, ha a kamion 16 literes motorja úgy fel lenne pöckölve, hogy literenként annyit teljesítsen, mint az autó 2 literes motorja, az sem bírná tovább, de feleslegesen erős lenne...

Valamint még 3 tényező ami a kamionok tartósságát adja, az egyik a nagyon kevés hidegindítás, mivel azt naponta 1x beindítják és estig optimális hőmérsékleten dolgozik, ekkor pedig minimális a kopás, a másik, hogy nem városban közlekednek vele, hanem legmagasabb fokozatban autópályákon egyenletes sebességgel, a harmadik pedig a SOFŐR, aki legtöbb cégnél extra pénzt kap ha megspórolja az üzemanyagot, tehát 99%-ban nem tiporják a gépnek, mert minden forint számít.

2013. szept. 26. 18:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:
100%
Személyautó motorja is elmegy egy millió km-t, ha úgy használod, mint a kamionét, amivel több száz km-t mennek egyszerre. Kocsival meg beleül az ember megy 3km-t, be se melegszik a motor meg semmi. A motornak a hidegüzem a legnagyobb ellensége.
2013. szept. 26. 19:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:
A legfontosabb ok, hogy a kamionok nincsenek úgy felhúzva, mint a személyautók, például egy 12 literes motor van kb 420 lóerő, mig egy személyautónál ekkora teljesitmányt 4-5 literes motorból préselnek ki. Aztán fontos szerepe van az alacsony fordulatszámnak is. Na meg a kamionok sokat mennek autópályán, akár több száz kilómétert úgy, hogy egyszer sem kell gyorsitani, lassitani vagy ilyesmi. Ez is nagyon kiméli a motort.
2013. szept. 27. 16:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 Amado atya ***** válasza:

#3-as hozzászóló nagyon jót mondott. :) :)

A hőskorban megannyi kilométert mentek a srácok (Hungarocamion) a 1632-es Mercedessel. 18000 köbcenti, hosszúlöketű V-10-es szívómotor, a 320 lóerőt gyakorlatban majdnem teljesen letette az aszfaltra. (addiktoknak: OM403LA típusú motor).

Minden kolléga sóhajtozva kívánja vissza az öreg Mercedest... nagyon szerették.

2013. szept. 29. 21:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 A kérdező kommentje:
Koszonom a valaszokat.
2013. szept. 30. 21:49

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!