Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » A rallykban és többi felerősít...

A rallykban és többi felerősített karosszériájú versenykocsiban mennyire szokott problémát okozni a túl merev karosszéria? Vagy valahogy megtudják oldani annak ellenére hogy elnyeljék az ütközésnél az energiát hogy ne a benne ülőkre hasson?

Figyelt kérdés
2013. dec. 9. 19:00
 1/3 anonim ***** válasza:
100%

Nagyobb csattanásoknál problémát szokott okozni. Ott az a cél, hogy ne rokkanjon meg az "utascella", még akkor sem, ha sikerül feltekeredni egy fára. Ennek az a hátulütője, hogy a benne ülők sokszor szenvednek e miatt súlyos sérülést. Ebből pl elég komoly gerincsérülés lett:


http://www.youtube.com/watch?v=12Yofw4W2_4

2013. dec. 9. 19:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 anonim ***** válasza:
100%

A raliautók általában jó nagyokat borulnak, ezért a merev karosszéria nem okoz annyira nagy gondot, mint egy utcai autónál. A közúti közlekedés során gyakori baleset, hogy mondjuk 30-cal rácsúszol az előtted állóra, koppansz egy nagyot, de nem esik semmi bajod. Ilyenkor a deformálódó karosszéria sokat ér, ezért nem töröd össze magadat (helyetted törik az autó), a bukócsöves raliautóban meg nagy lassulás hat rád. De ha mondjuk a raliautó 90-nel megnézi az út széli villanyoszlopot, akkor a 30-as városi koccanáshoz képest kilencszeres mozgási energiát kell gyorsan eltüntetnie (feltételezve, hogy az utcai és a raliautó tömege megegyezik), ott már jól jön a merevebb karosszéria. Nagy energiájú ütközésnél már a bukócső is tud hajolni, roppanni, ezzel is energiát emészt fel. De ha nem roppan, akkor is elvezeti az energiát, az autó vázának valamennyi része részt vesz a deformációban, függetlenül az ütés helyétől és irányától.

Ám még így is nagyobb lassulás hat a benn ülőkre, mint egy kis tempójú utcai koccanásnál. Ezért van az ilyen autókban négypontos, széles szíjú fix biztonsági öv. A hárompontossal ellentétben ez mindkét vállat fogja, a mélyített kagylóüléssel együtt pedig megakadályozza, hogy a sofőr/navigátor kicsússzon alatta. A fix szíj miatt hatásosabban lassítja a repülni vágyó testet (nem kell megvárni, míg a reteszelőszerkezet beakad), a széles, erős gurtnik pedig sokkal nagyobb energiát nyelnek el, mint az utcán használt biztonsági övek. Így az autó nagyot lassul, a benn ülők viszont nem, mert az ő energiájukat az övek elnyelik.

2013. dec. 9. 20:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 A kérdező kommentje:

Így már világos, köszönöm a válaszokat!:)

Szóval így tudják megoldani hogy ha nagy sebességnél például egy fát találnak a merevített karosszéria mellé azt is megoldják hogy jó eséllyel éljék túl és ne szakadjanak le a szerveik?

2013. dec. 9. 20:10

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!