Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Új 19-es kerékcsavarokat...

Új 19-es kerékcsavarokat belehet szakítani egy kerékkulcsal, vagy előbb fog a lemezfelnin az erősített rész deformálódni vagy a menet szakadni?

Figyelt kérdés

Simán kézi erővel,ha deffektet kapna az ember,cseréli a kereket,és jól megakarja húzni a csavarokat ,egy kerékkulcsal és pl : rá is áll ,hogy biztos legyen,akkor beszakadhat a csavar,vagy akár a menete ?

Sajna bűnrossz az út amin most közlekednem kell,és szeretnék "felkészülni"


2016. ápr. 23. 14:45
 1/6 anonim ***** válasza:
14%
minek ráállni? fogsz egy nyomatékkulcsot, szabad kézzel az előírt értékre lehet húzni "hogy biztos legyen"
2016. ápr. 23. 14:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
29%

Meg lehet szakítani, hogyne.

Ha nem tudod mennyire kell/lehet meghuzni egy kerékcsavart vegyél egy nyomatékkulcsot. Pl Lidl-ben nemrég láttam 6-7 ezer körül. Neten megtalálod a meghuzási nyomatékot a tipusra és meghuzod azzal. De ha megirod milyen kocsi én is megmondom.

2016. ápr. 23. 14:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
39%
Attól függ hány kiló vagy, de ráállással nem tudod beleszakítani, azért erre odafigyeltek, én is úgy szoktam meghúzni hogy ráállok
2016. ápr. 23. 14:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
9%
Eszem megáll. Na mindegy , mindenki csinál amit akar.
2016. ápr. 23. 15:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:
65%

A magyar paraszt mindenre képes, ha csavarról van szó. Edzett, barnított 12.9-es szilárdsági osztályú M5-ös belső kulcsnyílású (leánykori neve: imbusz vagyi inbusz) csavart is ketté tud tépni gagyi, biliacél kulccsal. Gúvad a szeme, dagadnak a halántékán az erek, remeg az egész karja, görcsbe feszül a felsőteste, de csak tekeri, tépi, csavarja, mer' jaól meg kő' tépni bikára meg izomból, mer' különben kilazul és leesik. Aztán mikor a kulcs olyan 40 Nm környékén már nem bírja az igénybevételt és elkezd kifordulni a csavarfejből (okos enged), fogja a hatkilós samut a paréj, jól odaver neki, belekalapálja, nehogy má' kiessen. A végeredmény garantált: a nagy szakítószilárdságú, príma acélcsavar fejét úgy tekeri le a gyökér a száráról, mintha az lett volna a dolga. Igazi élmény kifúrni az ilyet, a HSS csigafúrónak minden baja van tőle.

Kerékcsavarral is meg tudja tenni ugyanezt a sötét paraszt, bár ott sokkal változatosabb dolgok vannak. A gyári kerékkulcs és keresztkulcs önmagában nem veszélyes: úgy vannak megtervezve, hogy kézzel lehessen őket használni és ne lehessen velük sérülésveszély nélkül akkora nyomatékot kifejteni, ami széttépné a csavart. Vagyis ha a használati útmutatónak megfelelően kézzel tekered a kulcsot, nincs gond.

Na de Okos Jóska nem azért okos, hogy elhiggye, amit a sok hülye mérnök leírt az útmutatóban. Rádugja a kulcsra a méteres vascsövet, rááll, ugrál rajta, szól a sógornak, hogy az is álljon már rá, kalapálja - az eredmény nem is marad el.

A csavart elszakítani nagyon nehéz. Nagy a keresztmetszete (M10 vagy M12 finommenet a legtöbb kerékcsavar), jó anyagból van és a kúpos fejkialakítás miatt kevesebb a problémás feszültséggyűjtő hely rajta, mint egy "mezei" metrikus csavaron. Viszont az ilyen ugrálás, rugdosás sokszor ahhoz vezet, hogy a kulcs lefordul a fejről (okos enged, mint mondtam, neki megvan a magához való esze), lenyalja a hatlap sarkait. Általában egyszerre az összeset, mert az az igazi. Onnantól már az autószerelő is csak vakarja a fejét, hogy mit kezdjen azzal a csavarral, amin a légkulcsra tett profi Beta bit is csak elforog, megszorul, de nyomatékot nem tud rá adni, mert annyira köralakúra kopott. Hiszen mint tudjuk, szakemberhez csak legvégső esetben viszünk bármit is, akkor, ha már a harmadik szomszédnak sincs olyan tuti trükkje (csőfogó, franciakulcs, patentfogó, colos villáskulcs - mind jó, mindegyik egyformán rombolja a hatlap maradékait), amit még nem próbáltunk ki.

Ha a hatlap bírja, a menet szokott elfáradni, mégpedig általában az anyamenet. Ha az agyból sikerül kihúzni a menetet, nagy az öröm, mert nem javítható. Ha tőcsavaros a kerék és az anyát sikerült hazavágni, ki kell cserélni és reménykedni kell benne, hogy a csavaron nem okozott nagy sérülést az, hogy jó párszor rábikázták a deformálódott menetű anyát (mert az sem egyszeri erőltetéstől szakad meg). Az is nagy élmény, mikor a tuskónak sikerül kitekerni a tőcsavart az agyból, esetleg úgy, hogy még a fészkét is jól kikoptatja, nehogy már az új csavar megszoruljon benne. Nagyon ritka dolog még a tőcsavar törése, ilyet emlékeim szerint gyári tőcsavarnál még nem is láttam, csak hosszított, ki tudja miből esztergált csavarok esetén. A gyári, mángorolt tőcsavarok borzasztó erősek és szívósak, sokat kibírnak. Még az erős magyar prolit is.

A felnit nem kell félteni: több ezer tonnás hidraulikus préssel püfölik formára, ahhoz képest te a kerékkulcsoddal lepkefing vagy, akkor is, ha ugrálsz rajta. Egyébként is: felfekszik kúp a kúpra, azt te szoríthatod akármilyen erővel, nem tudnak ártani egymásnak. Csak te szakadsz meg az erőlködésben, de az meg a te bajod. Egyszer mondjuk láttam olyat, aki kárt tudott tenni a felniben: valami isten tudja, honnan túrt 90°-os finommenetű anyát használt kerékcsavarként, mert a szomszéd Jóska hozta neki óccsón. Öt éven át nem értette, miért nem fekszik fel a felnire és miért lazult meg neki mindig, ezért az ősi módszert használta: tekert még egy felet a kulcson, az a biztos, ha jól meg van tépve. A csavar kúpja meg egy idő után kitágította a furatot - de nem kell félni, ez igen ritka, kerékcsavarként árult csavarból még nem láttam olyat, ami ne 60°-os lett volna.

A kerékcsavarban tehát kárt lehet tenni kerékkulccsal vagy keresztkulccsal. De csak akkor, ha barom módjára húzod meg, csővel megtoldva, kulcson ugrálva, erőlködve. Erre viszont semmi szükség: a kerékcsavarok meghúzási nyomatéka 60-80 Nm között szokott lenni, ennél többet még nem nagyon láttam szervizkönyvben. Ez nem kevés, viszont emberi erővel, két kézzel abszolút teljesíthető, szükségtelen hozzá az utca összes kontárját összecsődíteni, hogy mindenki kapaszkodjon bele a kulcsba. Még rááállni, ugrálni sem kell, lásd: "...pl : rá is áll ,hogy biztos legyen...". Nem, erre semmi szükség. Nyomatékkulccsal meg lehet húzni megfelelő nyomatékkal, de ott is megtapasztalja az ember, hogy ez messze nem azt jelenti, hogy teljes erődből belekapaszkodsz és csüngesz a kulcson. Ha követed ezt az alapelvet (két kézzel, erősen húzod, de nem tehénkedsz rá), akkor sokáig bírni fogja a csavar és nem fog meglazulni sem. Mondjuk ez is ősi félreértés: meghúzza a paraszt aránylag normális erővel a kerékcsavart, majd 100-200 km után eszébe jut, hogy annak idején tanulta: 50 km után újra kellene húzni a csavarokat. Belekapaszkodik a kerékkulcsba: gyó, há' ez meglazút! Na, fogja, meg is tépi az összes csavart úgy, hogy majd' leszakad a fejük, mer' há' az a biztos. Utána mikor venné le a kereket, örömmel tapasztalja, hogy még talán a szomszédtól a traktort is el kell kérni, hogy azzal rántson egyet a kulcson, hátha akkor lazul. Pedig csak annyi történik, hogy a földön, terhelés alatt meghúzott kerék pár tizeddel elmozdul, rendesen felfekszik az agyra, ez pedig legfeljebb fél-negyed fordulatnyi utánhúzást enged meg. Nem többet, de Okos Jóska ezt már nem tudja, ő azt hiszi, nem tépte meg eléggé a csavart, az a baj. Pedig ha akkor újra lehúzná 70 Nm-re, többé az életben meg nem lazulna, mert már fenn fekszik az agyon. De a nép egyszerű fiának lelke ilyen bonyolult összefüggésekig nem jut el.

Tehát a meghúzással nem tudsz kárt tenni a kerékben, nem is fogod elhagyni. A lazítás más sztori, ott a rozsda sokszor rásegít az eredetileg sem kicsi meghúzási nyomatékra, de ha a meghúzást normális erővel végzed, akkor a lazításhoz sem kell akkora nyomaték, hogy leforduljon a kulcs a csavarfejről vagy kitekerd a tőcsavart az agyból.

2016. ápr. 23. 17:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim ***** válasza:
Meg elhet simán, sokan meg is teszik.
2016. ápr. 23. 20:42
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!